י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הדולר נופל מול השקל, המטבעות האחרים מתחזקים

הדולר מאבד 0.6% - בעוד הליש"ט עולה ב-0.3%, והיורו ב-0.2%

הדולר נופל מול השקל, המטבעות האחרים מתחזקים



הדולר האמריקאי נחלש הבוקר משמעותית מול השקל - ב-0.6%, אף שהעלאת הריבית בארה"ב הגדילה עוד יותר את פער הריביות בין המטבעות, שאמור דווקא לגרום למגמה הפוכה. יו"רית הבנק הפדרלי האמריקאי ג'נט ילן הודיעה אמש, כצפוי, על העלאת הריבית בארה"ב ב-0.25%, לרמה של 1% - בעוד הריבית על השקל נותרה ברמה של 0.1%.

במקביל, מטבעות אחרים מתחזקים כעת מעט מול השקל. היורו מטפס ב-0.2%, והליש"ט, הפרנק השווייצי והין היפני מתחזקים ב-0.3%.

מתחילת 2017 נחלש הדולר בכמעט 5% מול השקל. היורו והפרנק השוויצי נחלשו בתקופה זו ב-4% מול המטבע המקומי, והליש"ט נחלשה ב-6%.

ההיחלשות של המטבעות מול השקל נרשמת חרף מאמצי בנק ישראל לבלום אותה, באמצעות רכישה מסיבית של דולרים, שזוכה באחרונה לביקורת בקרב כלכלנים בכירים. יתרות המט"ח של בנק ישראל חצו באחרונה בעקבות הרכישות האלה את רף 100 מיליארד הדולר, לאחר שהבנק רכש בפברואר יותר ממיליארד דולר.

בין המבקרים של מדיניות בנק ישראל בתחום זה באחרונה היו בארי טאף, לשעבר יועץ בכיר לנגיד, שבעצמו היה שותף למדיניות זו שהחל יישומה ב-2008. טאף אמר בראיון לסוכנות לבלומברג: "ההתערבות בשוק המט"ח היא למעשה סובסידיה ליצוא. אני חושב שיש לבחון את המדיניות הזו מחדש - היא נועדה לטווח קצר ומעולם לא התכוונו שתהיה בשימוש קבוע".

בתחילת פברואר הצטרפו לביקורת הכלכלן הראשי לשעבר של משרד האוצר מיכאל שראל ומנכ"ל האוצר לשעבר, ירום אריאב, בפאנל שנערך בכנס של חברת מידרוג. "אני חושב שבהתחלה, ב-2009, זה היה צעד חכם, אבל כיום אין בזה שום היגיון", אמר שראל. "אתה לא יכול לתמוך בייצוא לנצח. אני חושב שעכשיו, כשהאבטלה נמוכה, זה אידיאלי להפסיק עם זה. כי אם יצואנים יפטרו, יהיה לעובדים היכן להיקלט".

אריאב אמר: "מוזר שבנק ישראל התמכר לסיפור הזה. אני מסכים שיש עכשיו הזדמנות להפסיק את הדבר הזה".
שער הדולר שוק ההון העלאת הריבית בנק ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד