י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

וידאו מצמרר: שחזור אסון 'אוטובוס המוות'

כחלק מתחקיר שנערך על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בעקבות אסון 'אוטובוס המוות' בקו 402, בו נהרגו שישה בני אדם, ביצע הרשות סרטון הדמייה לתאונת המזעזעת • צפו

זירת התאונה הקטלנית. צילום: פלאש 90
זירת התאונה הקטלנית. צילום: פלאש 90

13 חודשים לאחר אסון 'אוטובוס המוות' בכביש 1, בו נהרגו שישה מנוסעי קו 402 מירושלים לבני ברק ונפצעו נוספים, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ביצעה תחקיר מקיף ויסודי על הכשלים הרבים שגרמו לתאונת, מלבד הגורם הישיר - נהג האוטובוס חיים ביטון.



הדו"ח של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מסכם חקירה לעומק של תאונת הדרכים הקטלנית בה היו מעורבים אוטובוס של חברת אגד ומשאית מנוף. כתוצאה מהתאונה קיפחו את חייהם שישה בני אדם. התאונה התרחשה על דרך 1 בק"מ 30.5 (מעט אחרי מחלף לטרון), בעת שאוטובוס שנסע מכיוון ירושלים לכיוון בני ברק התנגש במשאית שעמדה תקולה בשול הדרך.

בחקירה שוחזר בפרוטרוט מהלך התאונה המדויק, נבדקה תשתית הדרך באזור התאונה ורואיינו אנשי מקצוע רבים. חברת אגד סייעה לבדיקה, בעיקר בנושאי השליטה והבקרה על נהגי החברה, המעקב אחריהם והפעולות שהחברה נוקטת לשם ניהול הבטיחות בדרכים.

הממצאים העיקריים מחקירת התאונה:

• המשאית נעצרה בשול ימין עקב תקלה בתיבת ההילוכים, כשהיא בולטת 21 ס"מ לתוך נתיב הנסיעה הימני. כעבור 25 דקות הגיע למקום אוטובוס במהירות 102 קמ"ש ועליו 16 נוסעים. האוטובוס סטה לימין ותוך כך ירד לשול הימני, וכשניסה לחזור לנתיב הנסיעה פגע באחורי המשאית.

• התאונה אירעה בדרך 1, דרך דו-מסלולית מהירה ובה שני נתיבים לכל כיוון. לא נמצא תיעוד הסדר תנועה מאושר. נמצא כי רוחבו של השול הימני הוא 2.6 מטר במקום שלושה מטרים. עוד נמצא כי רוחבו של השול השמאלי הוא 2.9 מטר במקום 1.2 מטר.

• נהג האוטובוס חיים ביטון החל לעבוד כנהג בחברת תחבורה ציבורית אחרת ופוטר בעקבות תאונה בשנת 2010. הוא התקבל לעבוד בחברת אגד בשנת 2011 לאחר שעבר הכשרה. במהלך עבודתו כנהג נרשמו לנהג תאונות ותלונות אזרח רבות יחסית, שפורסמו גם ב'בחדרי'. ב-2013 היה מעורב בתאונה עם נפגעים שבעקבותיה נשפט והורשע. ב-2014 החליטה חברת אגד להעבירו מנהיגה בקו בין-עירוני לנהיגה בקו עירוני, אף שגורמים מקצועיים המליצו לפטרו.

המסקנות העיקריות מחקירת התאונה:

1) כלי רכב הנמצא בשולי דרך מהירה, ובפרט משאית או אוטובוס, מהווה סכנה מוחשית לתאונה ויש לטפל מידית בהרחקת הסיכון לטובת שאר משתמשי הדרך.

2) התשתית במקום התאונה הייתה בעייתית: חוסר בתכנית הסדרי תנועה וכן שול ימני צר מ-3 מטר ושול שמאלי שרוחבו 2.9 מטר (בשונה מן ההנחיות משנת 2012.

3) המחסור בנהגים בתחבורה הציבורית הוא בעיה מערכתית המשפיעה על שיקול הדעת של מנהלים בבואם להחליט על המשך דרכם של נהגים בחברה.

4) קציני הבטיחות בחברות היסעים עוסקים כיום בעיקר בגורם האנושי ולא בתחום הטכני.

מהדו"ח עולות ההמלצות העיקריות הבאות:

• הכנת תוכניות הסדרי תנועה ואישורן כחוק הן לדרך 1 והן לשאר הדרכים, שבהן אין הסדרי תנועה מאושרים.

• התאמת רוחב השוליים להנחיות.

• שילוב פסי הרעדה ואמצעים טכנולוגיים להתרעה על סטייה לא-רצונית.

• השלמת תכנית סיירי התנועה בדרכים.

• בחינת הצבת מעקות בטיחות במקומות שבהם קיימת דילמה בין רוחב השול לרוחב הפעיל של המעקה.

• הקמת מפרצי חירום במקומות שבהם רוחב השול אינו מאפשר עצירה בטוחה של אוטובוס או משאית.

• טיפול מערכתי במחסור בנהגים בחברות ההיסעים.

• מיקוד עיסוקו של קצין הבטיחות בתעבורה, ובפרט בחברות היסעים, בפעולות בקרה, חניכה והסברה לנהגים, והפחתת עיסוקו בבדיקות הטכניות של כלי הרכב.

• ביטול חובת פיקוח קצין בטיחות בתעבורה על כלי רכב וטיוב הכשרתו.

בתאונה בכביש 1, נהרגו יעקב חשין ז"ל (27), שהיה בדרכו לפגישת שידוך. ישראל וינברג ז"ל (26), שנסע לחתונת בן דודו. חנה פרנקל ע"ה (23) שהייתה בדרכה לחגוג יום נישואין שני עם בעלה, שנפצע באורח קל. לוי יצחק אמדדי (17) מיבנאל. לאה מלמוד ע"ה (61), ואהרן מרדכי כהן ז"ל (18) מירושלים.

שרה שפרלינג שנפצעה באורח קשה בתאונה התחתנה לפני כארבעה חודשים לבעלה קובי קסטלניץ (26) מבחירי ישיבת 'קול תורה', שבמהלך תקופת האירוסין שנמשכה זמן רב בעקבות הפציעה של שרי - נפצע בעצמו בתאונה בירושלים, כשהיה דרכו לבית החולים על מנת לבקר את כלתו שרה.

יממה לאחר נישואיה של שרי, בבית המשפט לתעבורה בירושלים הוצג הסדר הטיעון בעניינו של נהג האוטובוס חיים ביטון, במסגרתה הודה והורשע בשש עבירות של גרימת מוות ברשלנות, נהיגה ברשלנות, נהיגה במהירות בלתי סבירה, אי האטה או עצירה, נהיגה שלא בכביש ומעשי פזיזות ורשלנות.

במסגרת הסדר הטיעון, פרקליטות מחוז ירושלים יחד עם פרקליטי הנהג טוענים לעונש של ארבע שנות מאסר בלבד. בית המשפט אישר את ההסדר.
אוטובוס המוות קו 402 שחזור הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים חיים ביטון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד