י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

תחקיר על התקיפה בסוריה: השימוש ב'חץ' נכון?

בפעם הראשונה השתמשה ישראל בטיל ה'חץ'. על פי הדיווחים הוא הוכיח את יעילותו, אבל התוצאות הנלוות - פיצוץ אדיר באמצע הלילה בישראל, נפילת חלקים בירדן, הפעלת אזעקה, פריצת שריפות, בעקבות השימוש הנדיר בתחקיר

טיל החץ. צילום: מנהלת חומה במפא"ת, משרד הביטחון
טיל החץ. צילום: מנהלת חומה במפא"ת, משרד הביטחון

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק אמר היום כי "יכול להיות שבמחשבה מעמיקה יותר, לא היה צריך לירות 'חץ'" ליירוט טיל נ"מ שנורה לעבר מטוס חיל האוויר הישראלי שתקף בשטח סוריה.

על פי הדיווח בוואלה, באירוע "שבתרבות" בבאר שבע, בהנחיית העיתונאי רועי כ"ץ, הסביר ברק כי "זאת פעם ראשונה שהם יורים טיל ואנחנו יורים 'חץ'. זאת יכולת מדהימה שלנו". עם זאת, הוא הוסיף כי ירי ה"חץ", לדבריו, "גרם לנו להודות בפעולה עקב נפילת רסיסים בירדן. צריך לתחקר את הנושא".

באירוע "שבתרבות" נוסף שהתקיים בכפר סבא, התייחס ח"כ עמר בר-לב (המחנה הציוני) לתקיפה בסוריה."הפרת מדיניות העמימות בעקבות האישור שצה"ל תקף בסוריה איננה בהכרח צעד נבון אסטרטגית", טען. "החץ נורה ופגע והוכיח שהוא טיל מצויין. אם היה צורך מבצעי בירי החץ – הנושא מתוחקר כעת בחיל האוויר ולכן נמתין לתוצאות התחקיר"

בשעות הבוקר של יום שישי הודיע צבא סוריה כי ארבעה מטוסי קרב של חיל האוויר חדרו במהלך הלילה שבין חמישי לשישי למרחב האווירי באזור אל-אבורייג' דרך לבנון, שם תקפו מוצבי צבאי באזור העיר העתיקה תדמור. לטענתם, צבא אסד הפיל מטוס בשטח ישראל, ומטוס נוסף נפגע.

"מערכת ההגנה האווירית הפילו מטוס ישראלי אחד מתוך ארבעה שהפרו את המרחב האווירי הסורי בעזרת 3 טילי SA-5. כמו כן, ההגנה האווירית פגעה במטוס קרב נוסף" נמסר מצבא אסד.


חיל ההנדסה הירדני מטפל בשאריות שנותרו בשטח המדינה

במהלך ליל שישי חיל האוויר תקף כמה מטרות בשטח סוריה. בצה"ל הודו לראשונה מאז תחילת מלחמת האזרחים, כי ביצעה תקיפה בשטח סוריה ואמרו כי במהלך התקיפה שוגרו טילים נגד מטוסים - ואחד מהם יורט בידי מערך ההגנה האווירית של החיל באמצעות טיל חץ שנורה על ידי מטוס F15, מעל שטח בקעת הירדן. "בשום שלב לא נשקפה סכנה לטייסי הכוח או לאזרחים על הקרקע".



בעקבות שיגור טיל החץ, הופעלו אזעקות בבקעת הירדן והדי פיצוצים נשמעו באזור ירושלים וכן בגדה המערבית ובים המלח, מצה"ל נמסר כי מדובר ביירוט הטיל. בעקבות הירוט, אף פרצו מספר שריפות באיזור צומת אלמוג, קיבוץ הראל, ארגמן ומצפה יריחו. שריד של טיל יירוט ישראלי נחת בשטח ירדן.

בערוץ 10 דווח כי בערוץ אלג'זירה נמסר כי בכיר השטח של חיזבאללה, בדיע חמייה, נהרג בסוריה, ככל הנראה "בהפצצה הישראלית לפנות בוקר". אולם רשת "אל-מיאדין" המזוהה עם חיזבאללה הכחישה ופרסמה "הפרסומים שבדיע חמיה, איש הארגון, נהרג בתקיפה הישראלית בסוריה אינם נכונים. הוא נהרג אתמול בקוניטרה".
תקיפה בסוריה שימוש בחץ לראשונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד