י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

מהדורת לייבל'ה אפטר פורים וסקופ מעטפת הרבי

והשבוע בלייבל'ה: למה הגיעה מעטפה עם אלפי שקלים לבית כנסת ידוע במרכז? מה עשה מנכ"ל קופת חולים ידועה בביתו של ליצמן ומה הביא עימו? ומה פתאום ביתו של הרב היה גדוש מאבטחים? לייבל'ה מסכם:

מהדורת לייבל'ה אפטר פורים וסקופ מעטפת הרבי
לייבל'ה צילום: עיבוד בחדרי חרדים

הרבה יותר מאלף- לייבל'ה וסקופ המעטפה.
"לא פחות מאלף...לא פחות מאלף...." זמזם לייבל'ה לעצמו, עדיין תחת השפעת יין החג והתיישב לכתוב לכם. זאת, אחרי האנג-אובר כללי שעבר על המגזר החרדי, שביום שלישי האחרון היה במצב של בין אסרו-חג לחול-המועד. למי שלא התקשרתי, שמעתי, על היין של לייבל'ה – זה שחזר למדפים אחרי שנתיים של שביתה ושמיטה. כזכור, עם השקת המדור 'לייבל'ה' הושק גם היין.
אנחנו שרדנו את השנתיים עם בקבוקים אחרים, אבל הציבור שהמשיך לקרוא לייבל'ה בכל שבוע, בליל שישי או במוצ"ש, חיכה גם ליין.

אבל בואו נדבר על פורים עצמו. לייבל'ה חילק את זמנו המצומצם בין הערים החרדיות גדולות בחג הפורים, עם קפיצה קטנה לביתר. מעניין לציון שפורים הוא חג בו בכלל הערים החרדיות, השקט נשמר, וכולם עולים ומתרכזים בבירות החרדיות – ירושלים ובני-ברק.

אך טרם סיפורי הפורים, פותח לייבל'ה בסקופ מרעיש. בבית כנסת באיזור המרכז התקבלה בימים האחרונים מעטפה, בתוכה נחו שטרות מרשרשים של תרומה מכובדת ונדיבה מאד על סך כמה אלפי שקלים. התורם לא פחות ולא יותר, אחד מגדולי מנהיגי הציבור החרדי.

אנשי בית הכנסת נדהמו ולא הבינו, מדוע בחר המנהיג דווקא בבית כנסת שלהם, להעברת תרומה כה מכובדת. לייבל'ה חושף – כנראה גם עבור אנשי בית הכנסת, את הסיבה לתרומה המפתיעה.

זה קרה בערב במהלך הימים הנוראים לפני כחצי שנה. אחד מגדולי המנהיגים בציבור החרדי נזקק לסיוע רפואי מסויים, למקום הוזעק רופא דתי בכיר מאיזור המרכז שעשה זאת על הצד הטוב והמקצועי ביותר. בסיום הטיפול נשאל הרופא, מהו התשלום אותו ידרוש. הרופא הפטיר כי עושה זאת 'לשם שמיים' ואינו מעוניין בתשלום. אך ההקפדה על 'שכרו בעתו' ובוודאי 'שכר רופא', של הגדול בישראל ידועה, והוא החל להפציר חזור והפצר, אך הרופא נשאר איתן בדעתו. לאחר שכנועים נוספים, מלמל הרופא כי ניתן לתרום את הכסף לבית הכנסת בו הוא מתפלל. חלפו מספר חודשים והשבוע כאמור התקבלה התרומה על הטיפול בימים הנוראים. כמו שנאמר 'פורים ככיפורים'.

וכעת לסיכומם של ימי פורים: תחילה שם לייבל'ה פעמיו לעיר התורה והפקקים בני ברק. במוצ"ש, פנה אל רחוב חזון איש 60. שם, קיפץ לייבל'ה בזריזות קומה אחת אל ביתו של מנכ"ל 'המבשר' משה פרוש. בבית, הבין לייבלה כי הגיע אל המוקד המרכזי של החגיגות בעיר. שמחה גדולה הלילה - כל המי ומי בתקשורת החרדית, רבנים ואישי ציבור, וכל מי שאלעד היא עיר קרובה לליבו, כולם באו לחגוג בסלון העמוס. לייבל'ה אף הבחין כיצד בעל הבית פותח את הכיס והלב לחתנים שעלו ובאו בזה אחר זה, בקבוצות ויחידים, וקיבלו תרומות בשפע.





ירד לו לייבל'ה במדרגות היציאה מביתו של פרוש, לא חולפת דקה והביפר צפצף בעקשנות. הודעה מחזקי שכטר דובר התקשורת החרדית בדו"צ. חזקי סיפר ללייבל'ה כי על כתפו של הפוליטי של קול חי איתי גדסי הונחה ברישול צבאי אופייני כומתה. לייבל'ה אמנם יודע כי עבר זמן ארוך מעברו הצבאי המפואר של גדסי, (לא משהו קרבי, למקרה והתעניינתם.) ולכן לייבל'ה מזכיר כי את הכומתה יש לשים על כתף אחרת. הצד השני של הלימוד זכות הוא כי בוודאי רצה הכתב להתחפש לחייל, אך בשל אזהרת הרבנים עשה זאת בשינוי. בכל זאת מישהו צריך לעמוד על המשמרת התקשורתית בכל הנוגע לסיקור הפגנות הגיוס.





בלתי אפשרי להזכיר את עיר התורה בלי להזכיר את זייברט. ואכן לייבל'ה פגש את ראש העיר את זייברט, ממשיך את מסירותו לחכלאים ונדכאים, חולים ויתומים גם בימי הפורים מבלה הראיס המקומי במסיבה לילדים יתומים, לצידו, איך לא, מותג החסד חונה דייטש. דייטש, מנהיג עוצמתי בכל קנה מידה, היה לבוש עדכני במלבוש הכי חם החורף בערבות ציוצי ה'בחצרות' -"הפעלץ". חונא, התחכם עם המנהג החסידי שיסודותיו שרפי קודש בין כתפי האדמו"רים, העבירו למגרש הליטאי והחל ללבוש פעלץ כעניבה. זייברט שלא אוהב לשנות מנהגים חבש את השטריימל המיושן.





הזדרז לייבל'ה ומיהר לרכבו, כי כידוע על אף שראש העיר בבני ברק בחופש, הפקחים שלו עובדים שעות נוספות. כמאמר המם הידוע 'לך קנוס וכו'.. נסע לייבל'ה עם האיש והאגדה ינקל דודל ישראל ירט, לאולמי 'בית-במברגר' בעיר. שם חגג האיש והזהבה, אביגדור את מוטי כהן את מסיבת הפורים ההמונית. למסיבה הגיעו כל גדולי הזמר החסידי בשורה ארוכה - עד כי לייבל'ה חשב שהוא באירוע של אקו"ם. לייבל'ה זכה ללקק את שפתיו בהנאה למראה התפריט, כבשים מפולפלים, בשר בקר ולקינוח, מלך ההערינג הגיש גם דג המלוח כיד המלח. על אף הדוחק הרב לייבלה הצליח לקלוט בהשתאות כיצד מוטי כהן מעניק תרומה נאה לישיבת קוידינוב. לייבל'ה חושב למה לא בוטשאן, קוידינוב לא ממש צריכה כסף, אך לייבלה מילא פיו כדג מלוח, מוטי נותן? שיהיה לברכה.





'אם אני כמעט נרדם, לפחות התנועה פה ערה'. הרהר לייבל'ה, שהבחין בצהרי היום בבני ברק בהמולה רבתי ברחוב שלמה כהן. לאחר שבירר את העניין הוסבר ללייבל'ה כי כולם עולים למשכנו של ראש הקהל הבריסקאי - בעלזאי שפתח את דלתות ביתו לבחורים המתרימים. לייבל'ה אף הבחין בנכד לבית בעלזא, הבחור חיים מאיר רוקח, שהגיע בלוויתו של בחור נוסף והתרים כמו כולם.


בדרך ממרדכי בריסק הציץ לייבל'ה מרכבו והבחין ברב דוד שפירא נכדו ונאמן ביתו של מרן הגריא"ל שטיינמן שליט"א. לייבל'ה אף אימץ את עיניו והבחין כי היושב על כסא הנהג הוא נהג חלופי.

עדיין בבני ברק. בביתו של המקובל הרב שמעון גלאי הותקנו מצלמות ונצפו מאבטחים. לייבל'ה בירר מה זה? ועל מה זה? מסתבר שביתו של המקובל הפך לעלייה לרגל שלא מן המניין. רבים מגיעים מידי שנה להיוושע, אך השנה בשל פטירת הצדיק מרמת השרון רבי יעקב זצ"ל, הוכפלו מספר הפונים לבית הרב גלאי בבני-ברק. לייבל'ה חשב לבקש שיוסרו המאבטחים, אך כאמור אפילו לעיתונאי וותיק כלייבל'ה לא אושרה כניסה.

בסיום היום המעייף בבני ברק שירך לייבל'ה את רגליו לביתו של איש העסקים נטע כץ, נטע אירח בביתו בבני ברק חברים וידידים רבים שהגיעו לחגוג בדגים ובבשרים. לייבל'ה לחש על אוזן הממונה שהוא מקווה להיות מוזמן אף לדירה אשר בירושלים, ככה, מה שנקרא, להיות קרוא עם המלך. עד אז מאחל לייבל'ה לנטע שכל נטיעות היוצאים ממנו יהיו כמותו.





נפרד לייבל'ה מעיר התורה מחכה ליום הפורים לירושלים, אץ רץ לעיר החסידות, ביתר עלית. העיר הכי קרובה ודומה לירושלים. על כן, בעיר זו, ישנם מוקדים מרכזיים גם בפורים. ראשית חוכמה הגיע לייבל'ה למעונו הרשמי של של איש היח"צ יוסי רוזנבוים לשם התקבצו חרדים, ליכודניקים וכאלה שהם גם וגם. דוד ביטן ודודי אמסלם שתו אלכוהול כיד המלך, אמנם לא שמפנייה וורודה כמנהג היו"ר, אך אלכוהול משובח היה גם היה. על פי רשימת הנוכחים, לייבל'ה מקווה שיוזי לא שכח אף אדם חשוב בעיר או מהליכוד - זה עדיין לא קרה, אבל אם קרה? אז מה קרה?





מביתו של רוזנבוים הגיע לייבל'ה לביתו של רבינוביץ, הרמ"ט של חבר הכנסת אייכלר. האיש הכי אהוב בתעשייה, חגג פורים עם אוהביו. בעיניים קרועות לרווחה צפה לייבל'ה בראש העיר של ביתר חג במעגלי שמחה עם חיים רבינוביץ'. לא זו בלבד גם הבוס אייכלר הגיע לעשות כבוד. עם הגיעו של אייכלר הופסקה המוזיקה לזמן מה, בשל האבל של אייכלר על אביו. אייכלר נטל את רשות הדיבור ונשא דברי תורה ברוח המגילה.





את יום הפורים סיים לייבל'ה בכפר חב"ד, שם חגג, הרחק משאונה של בני-ברק ומשלחות התתיניקים וה'עיזרים' איש העסקים ר' שולם פישר את החג יחד עם שיוואס יין ומקורביו. בדרך כלל את החגיגות מאכלסים עובדי רשת 'יש' אך השנה נמכרה הרשת ויש אין. במקומם, השנה הבחין לייבל'ה בעובדים זוטרים מרשת 'איקאה' שתפסו את מקומם. אכן עסק מורכב.

ביום שושן פורים קם לייבל'ה רענן בכוחות מחודשים, כמו בבני ברק גם בירושלים פתח לייבל'ה את הביקור בבית פרוש, מה לעשות הפרושים יודעים לחגוג וגם לפתוח את הבית והלב לכולללם. לקיים את הנאמר 'כל דפרוש מרובא פרוש'. כך בביתו של סגן השר צפה לייבל'ה בבחורי סלבודקה שבאו להתרים את הח"כ. הבחורים שרצו להוציא מעט יותר מהמקובל, הביאו כתגבור את נינו של הגראי"ל שטיינמן שאף לבש פראק מהודר לרגל האירוע וכן את נכדו של של ראש הישיבה הגרמ"ה הירש. פרוש מצידו אכן תרם ולא שכח לאסוף את הקבלות כמנהגו בקודש לאגור מסמכים, לייבל'ה תוהה האם יש פסוק מפורש למנהג האיסוף, או שזה על פי הקבלה.





מפרוש עבר לייבל'ה לבית השר, שמיסד השנה לראשונה את ביקורי החג וקבע שעות קבלת קהל. כל מי שהגיע למבצרו של ליצמן נבדק מכף רגל עד ראש, פרט ללובשי ספודיקים שלבושם מעיד עליהם. ליצמן מצידו הורה להכניס את כולם - 'שיהיה להם לבריאות' הפטיר השר לעניני. יענק'ל ישב עם שקית מלאה מרשרשים והעניק לגבאי הצדקה מכספו, בגובה העיניים ובלבביות.

וכך הבחין לייבל'ה ראשית במנכ"ל קופת חולים 'לאומית' מר ניסים אלון יחד עם הממונה אפרים רזנשטיין . שהגיעו לביקור חג במעונו של השר. לייבל'ה הציץ אל משלוח המנות לזהות האם הוא מכיל סוכר או שמא ירקות גינה? בכל זאת מדובר במשלוח לליצמן. סופגנייה לא היתה שם. גם מקדונלס לא, אם דאגתם.





'מה יותר טוב מלאחד את עיר התורה והחסידות עם העיר שחוברה לה יחדיו' הרהר לייבל'ה שעה שצפה בראש עיריית בני ברק שנחת ( כביטוי הפעם, לא באמת.) בביתו של ליצמן. לאחר שהשליט סדר בעירו והרבבות רבבות הצליחו בסופו של דבר לצאת מהעיר ולעלות ירושלימה, הפעם בלי ברדק חריג זאת בסיוע חפ"ק מסודר, הגיע זייברט כאמור לביקור חגיגי, יחד עם עוזרו יוסי צימט. לייבל'ה ששומע כל הזמן על מתיחות וחיכוכים בין הראיס לשר, ציפה לחיבוק קל, בכל אופן פורים היום, אך תיכף נזכר כי ליצמן עצמו אמר 'בגור לא מחבקים'.





אי אפשר להזכיר שר בלי להוסיף משהו על עוזרו, וכך נראה מי שקבע את משכנו בירושלים. 'איפה מוטי בבצ'יק' קרוב ביותר לבית המדרש הגדול - בעיר הקודש. יודעי דבר אף הפטירו באוזנו של לייבל'ה כי כבר שבוע לפני פורים עשו המשלוחנים את דרכם למעונו בצפניה
.
לאחר מכן שם לייבל'ה פעמיו לצפניה הקטנה. שם שכן ביתו של ראש העיר – כך הימרו כולם בירושלים בפורים, לא זה הקיים, הבא. יוסי דייטש . עומס רב נרשם בבניין של האיש, דייטש ללא ספק מבוקש מאוד ובקרב כל הקהלילם. לייבל'ה הצליח לצאת בעור שיניו מבין עומס החוגגים. אך בשביל צילום תמונה מקורית לקוראיו הנאמנים, לא ויתר.





ובאירוע יוקרתי ביום הפורים התקבצו מנהלי חברות גדולות למסיבת פורים. בין המשתתפים היה ניתן לראות גם את קובי אריאלי ששימש אף בתור מנחה ואת השחקן מיכאל אלוני (קיווע משטיסל) כמו גם את איש יחסי הציבור חיים חרל"פ.





עם דמדומי שקיעה תוך שלייבל'ה מסתיר פיהוק רחב, מצא לייבל'ה בטיש של בעלזא את סגן עורך משפחה אריה ארליך כשהוא נתון בדריכות לא אופיינית. לצידו עמד דובר החסידות ולייבל'ה משער כי הדיבור לא נסוב על מתכון לאוזני המן. צפוי היה כי משהו מרשמי הטיש יועבר לקוראים בכפולת העמודים, אך לאכזבתו של לייבל'ה לא כך היה. שנמתין למגזין החג?





תמונה אחת שווה אלף מילים, כך אמר פעם צלם סיני זקן עם מצלמת פילם. אימרה זו נכונה במיוחד לחג הזה, שהרי אין פורים בלא צלמים. כך פגש לייבל'ה את הצלם משה גולדשטיין שתיעד את אישי הציבור החוגגים ואף תפס ריקוד עם יהודי טוב. במקום לרקוד, תקנה אופניים, הפטיר לייבל'ה והבטיח לספר במדור את הסיפור.





לתשומת ליבו של איציק סודרי שמתעסק בימים אלו ברבנים ובחצרותיהם, לייבל'ה תורם טיפ כיצד ניתן להספיק להיות אצל כולם. הטיפ ניתן בהשראתו של מי שסיקר את כל האדמורי"ם והרבנים והספיק לתעד מאה חצרות לערך, הצלם-חתן נפתלי לרר. לרר הביא בבגאז' האוטו את אופניו החשמליות ובתיזוז מהיר הספיק לקלוט בעדשת מצלמתו את כל החצרות.





ולא רק בארץ הקודש, זרועותיו הארוכות של המדור נפרשו גם לחו"ל בימי הפורים, כך קיבל לייבל'ה דיווח על רכבת אווירית מישראל אל אוקראינה. במטוס ישבו גדולי הזמר החסידי, אלי הרצליך, נמואל, חברי מקהלת 'נרננה', אמן הקלידים הנודע אבי דרור והמפיק ישראל לובין. החגיגה שהחלה מיד במוצאי שבת עם סיומה של המגילה, נמשכה עד השעות הקטנות של הלילה ולמחרת שוב. לייבל'ה חושב כי הציבור הרוסי מאד מזדהה עם המושג שכרות, אך לייבל'ה לא מוסיף פרטים על האירוע. כפי שנאמר 'מה שקרה באודסה, נשאר באודסה'.





וזה כבר נשמע כמו פורים, אבל זה לא. לייבל'ה שמעולם לא שמע על תפקיד שניתן למישהו והסתיים לאחר זמן כה קצר, מבטיח שכך אכן קרה. למי שלא הבין מדובר בסאגה של ממש שהתרחשה בשבוע שעבר בעיריית ירושלים. בעקבות הצטרפות כח תגבור של נציגי ציבור חדשים למועצת העירייה, החליט אחד מסגני ראש העיר להיעזר באיש תקשורת שיהיה ממונה על תחום הדוברות. התפקיד החזיק מעמד כ-72 שעות בלבד. אך בסופו של דבר סיפרו כולם שנפרדו שני הצדדים בלחיצת יד בצורה יפה, לייבל'ה לא מתפלא וכי כמה כבר אפשר לריב ב-72 שעות?

נשאר לו לייבל'ה בבניין העירייה שם צפה להפתעתו באורח מיוחד. שגריר הונגריה בישראל הגיע ללשכה יחד עם ארגון 'פרי חיים' הר' משה שלזינגר. השניים באו לבקר במעוזו של מר ברקת. שגריר הונגריה הבטיח לעזור לירושלים, אך בהסתמך על ההיסטוריה של היהודים וההונגרים, לייבל'ה לא ממש בונה על זה.



פינת המזל טוב.
ברכת מזל טוב חמה ולבבית לאיש רב פעלים, עושה חסד עם הזולת ומקבל כל אדם בסבר פנים יפות הרה"ח יוסף יצחק יעקובוביץ, מראשי עסקני חסידות צאנז. לרגל הולדת הבת בשעה טובה ומוצלחת. לייבל'ה כבר המתין לבר מצווה של הבן הבכור הצפויה להתקיים באולמי קונטיננטל בחודש סיון. (יום לאחר חתונת בת הדובר הבעלזאי.) וכעת התבשר בשמחה בהולדת הבת.

והרחובות החרדים של שכונות בורו פארק ווליאמסבורג חגגו בליל רביעי בהיוודע דבר אירוסי הנגיד הצעיר אברומי זופניק עם בת האדמו"ר מבוטשואן ארה"ב. לשמחת אביו של החתן הנגיד ר' משה שמואל זופניק הידוע כחובב אדמו"רים מושבע. לייבל'ה רק חושב שאם לא קוידינוב לפחות בוטושאן. לייבל'ה משער כי החתונה כנראה לא תתקיים בזופניק, אבל לייבל'ה מבטיח להיות שם איפה שלא יהיה - ולדווח.





וברכת מזל טוב לעיתונאי מנדי ריזל מגיש משדרי האקטואליה ברדיו דרום-101.5, והכתב הצבאי של 'קול ברמה', שלאחר שלושה בנים כן ירבו, זכה לבן רביעי לקיים את הנאמר בהגדה כנגד ארבעה בנים דיברה תורה.

מזל טוב גם לסמנכ"לית עיתון 'משפחה' רחל לויטן לרגל הולדת הבן בשעה טובה.

ושמחת בית בני ברק - רבנות, פיני טננבוים הרל"ש של הרב הראשי דוד לאו ובנו של דובר עיריית בני ברק המיתולוגי אברהם טננבוים התארס בשעה טובה עם הכלה חנה ורדי מבני ברק. לייבל'ה מאחל מזל טוב ומברך כל רב באשר הוא, כי יזכה לפיני כזה לצידו.

ולסיום פינת המם השבועית


\


לייבלה רכילות חרדית מעטפה פורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד