כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

בחירות? ניתוח תמונת המצב הפוליטית

בחירות למה ומדוע? טלטלה מיותרת שתכניס את הציבור לסחרור מיותר. גם בגין קולות ה״פלג הירושלמי״ שעתידן לוט בערפל. גם בגלל יושבי הכסאות האחרונים בסיעות, שמודאגים מעתידם בבחירות חדשות. ש״ס בהנהגת דרעי לא מתרוממת ונחלשת קמעה, ביהדות התורה מנדט יותר ואפילו שניים, לא משנים לכלל מרכיבי הסיעה המשותפת, ומי אומר ש״יעקב אשר״ שוב יקבל מתנות?

עו"ד יצחק שינפלד
עו"ד יצחק שינפלד

ראש הממשלה בנימין נתניהו עשה זאת שוב. הוא שלף במערכה המוקדמת. כעת מתמקד הדיון באם האקדח נצור, טעון, או ללא תחמושת חיה. ואולי ה״שריף״ מיותר.

כל מרכיבי הקואליציה הנוכחית לא מעוניינים בבחירות עכשיו. בנימין נתניהו תפס אותם לא מוכנים בעליל.

צילום: Amit Shabiצילום: צילום: Amit Shabi
צילום: Amit Shabi

שר האוצר כחלון ומפלגתו ״כולנו״, לא התחילו ליישם את ההבטחות וכבר עלולים לעמוד לבחירות. העץ הגבוה עליו טיפס כחלון בהצהרותיו, עלול לשמש לו כעץ-תליה וחיסול הקריירה.
הטלפון שכחלון קיבל אתמול מבוז׳י הרצוג לשיתו״פ כבר בכנסת הנוכחית, יכול להציל את הקואליציה הנוכחית בהרכבה הקיים.

גם שר הבטחון איווט ליברמן נתפס לא מוכן בעליל. התפקיד והמעמד עושים לו ״מצוין״. התבססות בתפקיד שר הבטחון הנחשק יכולה לעזור לקריירה האיווטית לנסוק ולהתייצבות במעמדו הציבורי החדש כ״מבוגר האחראי״, של מחנה הימין המתון. ליברמן ההמום, קרא מיידית ל״פשרה״ שעיקרה אי בחירות עכשיו.

שר החינוך נפתלי בנט אמור להיות ה״מרוצה״ היחידי בשכונה. הסקרים נותנים לבית היהודי תוספת נכבדה של מנדטים. זירוז הבחירות המקדימות ב״בית היהודי״ לתפקיד ראש הרשימה, יעזור לו לבסס את מעמדו המתערער. אך גם הציר בנט-שקד יודע, שיותר מנדטים למפלגה, לא מבטיחים ייצוג עדיף בממשלה הבאה, אם בכלל הם יהיו שותפים רצויים בה. הם מעדיפים תפוח ביד, מק״ג שלם על העץ.

במפלגות החרדיות אין חדש. ביהדות התורה ובש״ס מה שהיה הוא שיהיה. טוב יותר מבקואליציה הקיימת, לא יכול או יוכל להיות.

בחירות למה ומדוע? טלטלה מיותרת שתכניס את הציבור לסחרור מיותר. גם בגין קולות ה״פלג הירושלמי״ שעתידן לוט בערפל. גם בגלל יושבי הכסאות האחרונים בסיעות, שמודאגים מעתידם בבחירות חדשות. ש״ס בהנהגת דרעי לא מתרוממת ונחלשת קמעה, ביהדות התורה מנדט יותר ואפילו שניים, לא משנים לכלל מרכיבי הסיעה המשותפת, ומי אומר ש״יעקב אשר״ שוב יקבל מתנות?

לא מתאים ולא רוצים בחירות עכשיו. זה המוטו שכולם חוזרים עליו. הבעיה שלפעמים כוח האינרציה יותר חזק מכוח הרצון. פוליטיקה הינה ״אמנות האי אפשר״, המצוי לא תמיד רצוי.

באם בבית ראש הממשלה בנימין נתניהו חושבים ומאמינים שבחירות מוקדמות, ״יעקרו״ וידחו את גזרת החקירות המאיימת על ראשו - אצלו הפור נפל. יותר מפעם אחת בסוף שבוע משפחתי.... בבית נתניהו, נפלו דברים והשתנו תוכניות.

את הבחירות הקודמות נתניהו התחיל עם 20 מנדטים לפי סקרי דעת הקהל העדכניים, היום יש לליכוד 25 בקופה. הבונוסים, בוגי יעלון עדיין לא התארגן ואינו מוכן. כחלון מרוסק, איווט לא ממריא. יאיר לפיד האיום היחידי, נשען על מאגר קולות שלא אמור לתרום לליכוד ולנתניהו. בכל מקרה לפיד ישמח לשתף פעולה עם נתניהו בעתיד. הוא לא בנוי לעוד שיממון אופוזיציוני.

כאוס? בחירות עכשיו? ממש לא. אפשרות שעומדת לפני כלל מרכיבי הקואליציה הנוכחית להשאר בתפקיד ובשלטון, הינה איום בוטה ואגרסיבי להקים קואליציה חדשה כבר בכנסת הנוכחית - בראשות הליכוד, אך מועמד חליפי ולאו דווקא. זה האיום הגדול והמוחשי.

הטלפון מבוז׳י הרצוג לכחלון היה סנונית שלא מבשרת את האביב, אך מקדירה ומאפירה את האופק לנתניהו. חבירה של 10 המנדטים של ״כולנו״-כחלון וחמשת המנדטים של איווט ליברמן ל24 המנדטים של המחנה-הציוני, ״תכריח״ את לפיד להצטרף לגוש החדש.

סיעת מר״ץ תצטרף בנזיד עדשים. המפלגות הערביות יספקו סוג של תמיכה. למפלגות החרדיות אין בעיה להצטרף בסיבוב השני.

״תסריט בלהות״? סיוט? או אפשרות פוליטית שמחברת נקמה, שרידות אישית, והצלה פוליטית ליותר מראש מפלגה אחת. מה שמאפשר לה ריאליות וסיכוי.

בנימין נתניהו עלול לקום בבוקר ולגלות שהקואליציה ברחה לו והסתדרה בלעדיו. המיני-משברון יכול להתפתח לשבירת כלים וכאוס מבחינת הליכוד ונתניהו אישית. רק באם עומק החקירות כה מאיים, ביבי לא ימצמץ. העתיד יוכיח ובהקדם.
הולכים לבחירות ניתוח פוליטי משבר התאגיד כחלון ונתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד