י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024

תקנות הגיוס החדשות בעולם התורה; הנציגים נתנו הסכמה שבשתיקה

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת צפויה לאשר בשבוע הבא את תקנות הגיוס החדשות של בני הישיבות. התקנות, המקלות עם עולם הישיבות, גובשו לאחרונה בתיאום עם חברי הכנסת החרדים שנתנו 'הסכמה שבשתיקה' • 'בחדרי חרדים' עם תקנות הגיוס החדשות

תקנות הגיוס החדשות בעולם התורה; הנציגים נתנו הסכמה שבשתיקה
אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ביום שלישי בשבוע הבא צפויה ועדת החוץ והביטחון של הכנסת לאשר את תקנות הגיוס החדשות של בני הישיבות, שגובשו לאחרונה בתיאום של חברי הכנסת החרדים עם משרד הביטחון, זאת לאחר דרישה מצידם של החרדים להתאים את התקנות למציאות בשטח ולתקן עיוותים רבים שגרמו לעוגמת נפש לאברכים ולבחורים המוגדרים כ'תורתם אומנותם'.

למרות שבאופן רשמי גם 'ועד הישיבות' וגם הנציגים החרדים מעדיפים שלא יהיו כלל תקנות ומבחינתם, בחור ישיבה לא צריך כלל להתגייס, בשום סיטואציה, למרות זאת - לאחר שהתקנות שנקבעו בחוק טל גרמו לשיבושים רבים בעולם התורה והכוללים, שיגרו הנציגים החרדים דרישות מפורטות באותן עשרות ישיבות שקיימו עם גורמים משפטיים במשרד הביטחון, מה שהביא לגיבוש התקנות החדשות, שעליהן החרדים העניקו 'הסכמה שבשתיקה'.

התקנות החדשות, שדורשות כעת את אישור ועדת החוץ והביטחון בראשותו של ח"כ אבי דיכטר, מביאות בשורות רבות למגזר החרדי.

לדוגמא, המכסה שמגדירה כולל שהלומדים בו יכולים לקבל דחייה משירות – הוקטנה, מה שהביא לכך שגם כוללים עם מספר קטן של אברכים יכנסו לרשימה.

בנוסף, התקנות החדשות מקלות על ישיבות רבות, מאחר ומעתה, הגדרת הגיל שנכנס למספור שקובע האם הישיבה זכאית למעמד המעניק יכולת דחייה – ירד והוא צפוי להתחיל מגיל 16, מה שיגרום שיותר ישיבות יכנסו לקטגוריה.

בנוסף, התקנות החדשות מעניקות יכול החרגה בפריפריה, שם מוסדות רבים נתקלו בקשיים, לאחר שאברכים שלא הצליחו להיקלט במוסד המעניק פטור – לא יכלו למצוא מוסד אחר שכזה. כעת כאמור, יהיו הקלות שיסייעו במעבר.

גם בנושא יציאת תלמידי ישיבות לחו"ל התקנות החדשות מביאות בשורה, ומעתה יינתנו אישורים חריגים בעיקר למוגדרים כבני מהגרים.

בנוסף, בוטל הסעיף המחייב את המוסדות שתלמידיהם רשאים לקבל דחייה – להיות מאושרים כ'מבנים תקינים' על ידי הרשות המקומית, דבר שיקל מאוד על הישיבות והכוללים.

במסמך המצורף לתקנות החדשות כתב השר ליברמן כי התקנות החדשות "קובעות את התנאים לעניין הזכאות להצטרף למסלול דחיית השירות, את הדרישות והמועדים להגשת בקשות לדחיית שירות, את תקופת החופשה מהישיבה והיציאה לחוץ לארץ וכן הוראות לגבי מעבר בין מסלולים והסדר לגבי תלמידים שהישיבה בה למדו הוסרה מרשימת הישיבות המוכרות".

בפתח התקנות מתייחס שר הביטחון ליברמן לשיתוף הפעולה עם הח"כים החרדים ועם ועד הישיבות בגיבוש התקנות החדשות וכותב כי "התקנות הועברו לעיון הגופים הנוגעים לדבר וחלק מהערותיהם הוטמעו בתוך הצעת התקנות".

כזכור, שר הביטחון לשעבר בוגי יעלון גיבש אף הוא תקנות לגיוס בני הישיבות, אולם התפטרותו המפתיעה קברה אותן עמוק, וכפי שנחשף ב"בחדרי חרדים" - והשר הנוכחי ליברמן הוכרח לגבש תקנות חדשות.

התקנות המלאות:



















צהל גיוס בני הישיבות תקנות משרד הביטחון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד