י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

ישראל כץ לאגד: "אעשה לכם מה שעשיתי לאלון חסן. אם תשבתו אפרק את אגד"

שר התחבורה הדהים את בכירי אגד והסתדרות בעמדה תקיפה, והטיח בהם: "מי שובת כדי לקבל כסף למימון פרישה של חברים? אתם לא תחזיקו את העובדים כבני ערובה"

ישראל כץ. צילום: יונתן זינדל פלאש 90
ישראל כץ. צילום: יונתן זינדל פלאש 90



"מי שובת כדי לקבל כסף למימון פרישה של חברים? אתם משתמשים בנהגים שלכם ככלי מלחמה במדינה? לא אוותר על התחרות. אעשה לכם את מה שעשיתי לאלון חסן ולנמלים. אם תשבתו – אוציא את כל הקווים של אגד לתחרות. אתם לא תחזיקו את העובדים כבני ערובה" – כך הטיח אמש שר התחבורה, ישראל כ"ץ, ביו"ר מזכירות אגד, אבי פרידמן וביו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן. זאת, בפגישה רבת משתתפים שנערכה בלשכת השר בניסיון למנוע את השבתת האוטובוסים של אגד מחר (שלישי) בבוקר.

עם פתיחת הפגישה הופתעו נציגי אגד וההסתדרות לגלות חזית ממשלתית תקיפה ואחידה נגד איומי ההשבתה שנקטו. זאת, כששר התחבורה נוטל פיקוד על ניהול המשבר – ולא מותיר זאת לידי שר האוצר, משה כחלון, שנתפש על ידי ההסתדרות כ"חוליה החלשה".

כ"ץ הודיע לנוכחים כי אם ינסה גורם פוליטי כלשהו להתערב במהלכים – יפעיל את כל כובד משקלו נגדו, והטיח באגד: "אתם דינוזאור שלא התאים עצמו למציאות. אם לא תעשו את מה שנדרש ולא תקבלו את החלטות המתאימות כעת, אתם תיעלמו".

כ"ץ נזהר שלא ליפול ב"פח" שטמנו לו אגד וההסתדרות. אלה מנסים לכרוך יחדיו את המשא ומתן על תנאי העסקתם של העובדים השכירים באגד – ביחד עם המאבק שמנהל אגד בממשלה על גובה הסובסידיה שיקבל. כך, הצליחה לכאורה הנהלת אגד לרתום את ההסתדרות להפעלת לחץ על הממשלה – אף שהמאבק האמיתי אינו קשור לתנאי העובדים, אלא לאינטרס העסקי של בעלי המניות באגד.

"לא אסכים לנהל משא ומתן על הסובסידיה בפורום הזה", אמר כ"ץ. "לא נדבר על תחרות כשההסתדרות כאן. נקיים על הנושאים האלה ישיבה נפרדת ומסודרת – ובינתיים תשחררו את העובדים", הוסיף.

כ"ץ הציע לניסנקורן לדחות את השביתה – ולנהל במשך חודש משא ומתן בי ועד עובדי אגד להנהלת הקואופרטיב, על הסכם קיבוצי חדש. יתרה מזאת, הדרג המקצועי במשרדי האוצר והתחבורה הציע כי לכשייחתם הסכם קיבוצי באגד – תעביר המדינה את הכספים לטובת העובדים דרך חשבון בנק ייעודי מפוקח. בכך, ניטל למעשה העוקץ מהתערבות ההסתדרות בסוגיה.

אלא שניסנקורן סירב להצעת כ"ץ, ואמר כי השביתה תתקיים בכל מקרה. זאת, לאחר משא ומתן מזורז שיקיימו העובדים עם ההנהלה – כשזה אכן פוצץ הבוקר.

במשרד התחבורה הודיעו כי השינוי שיחייבו באגד יכלול את הפיכתו מקואופרטיב לחברה עסקית, הוצאת קווי אוטובוסים נוספים למכרזים פתוחים, הכנסת משקיע אסטרטגי וכן "הטמעת תרבות נהיגה ועבודה ועמידה במדדי שירות מחייבים".

בתמורה, נמסר, יתמוך המשרד בהרחבת תחומי הפעילות של אגד, עבור מימון כמה מדרישותיו, וכן יפעל להעלאה נוספת בשכר הנהגים (מעבר ל-39 שקלים לשעה) ולשיפור מעמדם התעסוקתי.

הנהלת אגד: "נבקש צו נגד השביתה"

מוקדם יותר הודיעה ההסתדרות למשרד כי המשא ומתן שניהלה מול הנהלת אגד עלה על שרטון – מה שסולל את הדרך לשביתה.

בעקבות כך, הנהלת אגד הודיעה כי תפנה לבית הדין לעבודה על מנת להוציא צו מניעה נגד השבתת הקווים מחר. "אגד הניח באחרונה בפני השרים תכנית היסטורית הכוללת צעדים משמעותיים לשינוי מבני והתייעלות, תוך עמידה בדרישות שר התחבורה לפעול באופן תחרותי ולקיים את רמת השירות הגבוהה הנדרשת", נמסר מהקואופרטיב.

"אגד גם קיבל על עצמו את עמדת שר התחבורה לקיים במקביל משא ומתן על דרישות השכר של עובדי דור א׳ ו- ב׳ - בנפרד מהמשא ומתן עם האוצר על הסכם הסובסידיה שיסדיר את פעילות התחבורה הציבורית לטווח הארוך.

"עם זאת, ברור כי אגד לא יוכל להסכים ולהתחייב לרמות שכר ייחודיות וגבוהות משמעותית מהמקובל בענף, כפי שדורשים העובדים, כיוון שהסכמה כזו תעקר את היכולת של אגד לפעול באופן תחרותי.

לצערנו, פקידי האוצר ממשיכים להטעות את שרי הממשלה בהצגת מידע כוזב ושגוי ומבלי שמתקיים דיון ומשא ומתן ענייני על תכנית המפנה שהגישה אגד למשרדי האוצר והתחבורה".
משרד התחבורה שביתה אגד ישראל כץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד