י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

חשיפה: פורעי הפלג הקיצוני הביסו את המשטרה; עריקים לא מועברים לצה"ל

הקיצוניות משתלמת • חשיפת 'בחדרי חרדים': הפלג הירושלמי הקיצוני הצליח להביס את המשטרה ולהוריד אותה על ברכיה. ל'בחדרי' נודע כי משטרת ישראל החליטה שלא להעביר עצורים עריקים לידי הצבא, זאת בניגוד לפקודות • כל הפרטים

פורעי הפלג הקיצוני, היום בירושלים (יונתן זינדל, פלאש 90)
פורעי הפלג הקיצוני, היום בירושלים (יונתן זינדל, פלאש 90)

בחודשים האחרונים יצאו פורעי הפלג הירושלמי הקיצוני לעשרות הפגנות פרועות ברחבי הארץ, תוך חסימת כבישים מרכזיים ועימותים, לעיתים אלימים, עם כוחות המשטרה. כעת מתברר שהקיצוניות משתלמת והפלג הקיצוני הצליח להביס ולהוריד את המשטרה על ברכיה.

במהלך ההפגנות בחודשים האחרונים נעצרו מאות פורעים, בהם חלק קטן המוגדרים כעריקים מהצבא לאחר שלא הגישו דיחויים. ל"בחדרי חרדים" נודע כי במשטרת ישראל החליטו שלא להעביר את אותם עריקים לידי שלטונות הצבא, זאת לכאורה בניגוד לפקודות.

האם משטרת ישראל פועלת בניגוד לפקודות המטה הארצי? על פי פקודת מטא"ר, אזרח שחוק השיפוט הצבאי חל עליו, משתמט או עריק, שמזוהה על ידי איש משטרת ישראל במערכת הממוחשבת, חלה עליו חובת דיווח למשטרה הצבאית. לאחר שנמצא כי הוא אכן משתמט או עריק, על המשטרה הצבאית להגיע לתחנת משטרה תוך 3 שעות - במידה ולא, רשאית משטרת ישראל לשחררו. לעומת זאת, במשטרה הצבאית אומרים כי לא מוכרים מקרים חריגים בהם הועבר דיווח למשטרה הצבאית בדבר משתמט או עריק והנ"ל לא נאסף ע"י המשטרה הצבאית.

כאמור, במהלך ההפגנות בחודשיים האחרונים ברחבי הארץ של פורעי הפלג הקיצוני נעצרו מאות פורעים, מהם כאמור מספר קטן של כמה עשרות עריקים. למרות שבמשטרה ידעו על כך, שם הוחלט שלא להעביר את אותם עריקים לידי שלטונות הצבא - כאמור, בניגוד לחוק.


צילום: מחאות החרדים - כל מה שקורה

כך לדוגמה, מתוך מאה הפורעים שעוכבו ונעצרו במהלך ההפגנות בזמן מרתון ירושלים, רק תלמיד ישיבה אחד הועבר לידי שלטונות הצבא. מדובר באברהם פטרוף, בנו של יוסף פטרוף, נאמן ביתו של מנהיג הפלג הגר"ש אויערבך.

ל"בחדרי חרדים" נודע כי יחד עם פטרוף נעצרו עוד מספר עריקים, אך רק פטרוף הועבר לידי שלטונות הצבא, זאת ככל הנראה בעקבות "ייחוסו" לבכיר בפלג הקיצוני. מעצרו של פטרוף הבן הביא לחידוש ההפגנות השבוע, לאחר שנשפט ל-20 ימי מחבוש - הענישה המקסימלית האפשרית שלא בבית דין צבאי.

בנוסף, ל"בחדרי חרדים" נודע כי במהלך ההפגנות שנערכו לפני כחודשיים בפתח תקווה נעצרו כעשרה פורעים, מתוכם כחמישה עריקים, אך גם הם לא הועברו לידי הצבא.

ההחלטה שלא להעביר את העריקים לידי הצבא נעוצה ככל הנראה בעובדה שהמשטרה מעדיפה שלא לגרום לעצמה "כאב ראש" עם הפגנות בלתי נגמרות עם מעגל שלא מסתיים - מעצר עריק, הפגנות, מעצר עריק הפגנות, וכן הלאה.

האם אי מעצרם הוא בעקבות כך שהמשטרה הצבאית אינה דורשת את עיכוב המשתמטים עד להגעתם? בצה"ל הגיבו הערב (שני) ל'בחדרי חרדים' ואמרו כי "במהלך השבוע האחרון המשטרה העבירה אדם אחד בלבד שנעצר בהפגנות 'הפלג הירושלמי'".

בצה"ל התייחסו לגל המעצרים של המשטרה לפני כחודשיים, בהם למעלה מ-100 נעצרו ועוכבו לחקירה ומסרו כי "בין התאריכים 14/01-14/02/17 הועברו ממשטרת ישראל למשטרה הצבאית 43 עריקים ומשתמטים בלבד, כאשר בחודש שלפניו הועברו מהמשטרה לצה"ל למעלה מ-60 עריקים ומשתמטים, מספר גבוה יותר". יצוין, כי הנתון הינו כללי ואינו מפולח לסוגי אוכלוסיות.

במהלך החודשים האחרונים נעצרו מספר עריקים על ידי המשטרה הצבאית, בהם תלמיד ישיבת 'מאירת שמועה', ישראל מאיר טולידנו מאופקים, כך גם נעצר אמש (א') תושב בית שמש בשם פרידמן, המשתייך לעדה החרדית. שני אלה, וכך גם עצורים נוספים, לא הועברו על ידי משטרת ישראל אלא נעצרו בידי המשטרה הצבאית עצמה.

במהלך היום, בהפגנות בכיר השבת וברחוב שרי ישראל בירושלים נעצרו למעלה מ-20 חשודים בהפרת הסדר הציבורי. האם מי מהם יועבר למשטרה הצבאית? בשלב זה כנראה שהתשובה שלילית.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה כי "עיכוב אדם המוגדר ע"י צה"ל עריק, נקבע בנוהל משטרתי המסדיר את שיתוף הפעולה עם משטרה צבאית. בתוך כך, עריק יעוכב אל תחנת המשטרה לצד דיווח מיידי למשטרה צבאית, הנדרשת לשלוח עפ"י הנוהל צוות משטרה צבאית תוך שלוש שעות, לקבלת העריק והעברתו להמשך טיפול בבסיס המשטרה הצבאית".

האם ישנם מקרים בהם קצין או שוטר מחליטים על דעת עצמם שלא להעביר עריק לידי המשטרה הצבאית? על כך סירבו במשטרה להשיב.

בשולי הדברים יש לציין כי מספר העריקים הקטן יחסית שנעצרו במהלך ההפגנות יכול להעיד כי רבים, ואלי אף רובם, של תלמידי הפלג הקיצוני מגישים דיחויים, זאת בניגוד להוראת רבם.

בפלג הקיצוני אומרים בתגובה ל'בחדרי' כי "מדובר בעובדה ידועה. כוחן של ההפגנות מוכיחות את עצמן פעם אחר פעם והמשטרה מפחדת להעביר את המשתמטים למשטרה הצבאית - מחשש להסלמה בהפגנות". עוד הוסיפו, "אנו בטוחים שהמשטרה הצבאית וגם הדרג המדיני יבינו את המסר הזה וישחררו את כל העצורים תלמידי הישיבות".

מצה"ל נמסר בתגובה: "לפי חוק שירות הביטחון הכללי משטרת ישראל מחוייבת להעביר משתמטים או עריקים למשטרה הצבאית. בהתאמה לכך, בכל מקרה בו נעצר אדם ע"י משטרת ישראל ונמצא כעריק או משתמט מועבר דיווח למשטרה צבאית. המשטרה הצבאית מגיעה לאסוף את הנ"ל להמשך טיפול ומעצר".
הפלג הירושלמי הפלג הקיצוני עריקים משטרה צבאית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 40 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד