י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הארץ: חילונים זועמים בגלל חשיפה ב'בחדרי'

פרשת פאב 'המפלצת' שזכה לכיוי 'בית מרזח' כיוון שבעיתונות החרדית נאלצו לסקר את פעילותו בשבת - הגיעה כעת אל העבר השני, בהארץ מפרסמים את הסיפור מהזווית החילונית, חלק מהטענות כרוכות ל'בחדרי חרדים' שמוביל את מאבק השבת בירושלים

המפלצת. צילום: פלאש 90
המפלצת. צילום: פלאש 90

פרשת 'פאב המפלצת' בקרית יובל שסוקרה בהרחבה ב"בחדרי חרדים" מגיעה לתקשורת הכללית בישראל, לאחר שהתושבים החילונים מתכוננים למאבק בעקבות סגירת המקום על ידי בית המשפט לבקשת העירייה.

עיתון 'הארץ' מפרסם סיקור לפרשה שהפכה לסמל מאבק החרדים מול חילולי השבת בירושלים, על פיו, מנהלי הפאב טוענים נגד העירייה, כי צו הסגירה, כמו גם כתב האישום נגד קיומו של הפאב, "פורסם באתר החדשות החרדי "בחדרי חרדים" כמה ימים לפני שהוא הגיע לידי חברי הקואופרטיב".

בנוסף מצטט 'הארץ' את טור הדעה שפורסם ב"בחדרי חרדים" שבו כותב אחד העסקנים החרדים בשכונת קרית יובל כי המאבק התקשורתי נגד הפאב – רק מזיק לתושבים החרדים והחילונים כאחד.

"לאחר פגישות חוזרות ונשנות בגינה עם הכלבים החליטו מספר תושבי שכונת קרית היובל בירושלים להקים לעצמם מרחב מפגש ופעילות. זה היה לפני שלוש שנים, ועוד לא היה ברור איזו צורה תהיה לו, אך לבסוף הרעיון התגלגל להיות קואופרטיב קהילתי ופאב בשם "המפלצת". שמו נגזר מפסל המפלצת כמובן, סמלה של השכונה.

בקיץ האחרון, הם פתחו את פאב "המפלצת" שמשך אליו מבלים רבים בסופי השבוע, וגם את תשומת הלב של התקשורת וחברי המועצה החרדים. אף על פי שהם מעולם לא התכוונו להניף את דגל המאבק החילוני, חברי הקואופרטיב מצאו את עצמם בחזית. לפני שבועיים, למרות הבטחות לסיוע מצד פקידי העירייה הוצא להם צו סגירה והפאב הפסיק את פעילותו", נכתב ב'הארץ'.

"בכל סוף שבוע הגיעו לפאב מאות מבלים ובינתיים התאמצו חברי הקואופרטיב לקבל רישיון עסק. בעירייה נתנו להם להבין שלא תהיה בעיה, שהרי רוב מוחלט מהעסקים בארץ נפתחים ללא רשיון ומקבלים אותו תוך כדי הרצה. בינואר הם מילאו את כל הדרישות מלבד הנגשת הכיור בשירותים, אבל עד אז התקשורת החרדית החלה לפרסם כתבות נגד "בית המרזח" שמחלל את השבת.

להפתעת חברי הקואופורטיב, כשהכיור הונגש העירייה סירבה להנפיק את הרישיון והחלה להעלות דרישות חדשות. הקשה מכולן היתה להמציא היתר הפעלה בשבת. רק אחרי ימים רבים במסדרונות העירייה, הבינו אנשי המפלצת שהיתר כזה לא קיים. בשלב הבא הגיע כתב אישום על הפעלת עסק ללא רישיון".

"איש בירושלים לא זוכר יעילות ונחישות גדולה כל כך של העירייה לחיסול עסק קטן על ידי הגשת כתב אישום. ביום שישי לפני שבועיים, ה–10 במארס, הגיע לפאב נציג העירייה ומסר לפעילים צו סגירה בזמן ההכנות לפתיחת הפאב הגיע למקום נציג העירייה. הצו, כמו גם כתב האישום, פורסם באתר החדשות החרדי "בחדרי חרדים" כמה ימים לפני שהוא הגיע לידי חברי הקואופרטיב.

"חברי המפלצת חוזרים שוב ושוב על הטענה שמטרתו של הפאב לא הייתה להתריס נגד איש. "ניסינו לייצר מגמה חדשה שלא באה להתנגח, אלא באה להכיר בזכויות של אחד מהשני ולא להפוך למאבק. אבל הפוליטיקאים הצליחו לגרור אותנו לזה ובגלל ההיסטוריה של השכונה זה מאוד מהר התלקח", אומר מתן קולרמן, מנכ"ל הקואופרטיב והיחיד שמקבל ממנו משכורת.

"מכל השכונות בירושלים קרית היובל היא כנראה המקום הגרוע ביותר לנסות ולהתרחק ממחלוקות החרדים־חילונים. השכונה החילונית עוברת ב–15 השנים האחרונות התחרדות שעוררה מחאות קשות של התושבים החילונים. החילונים נלחמו בסממני ההתחרדות, בין השאר באמצעות חיתוך חוטי העירוב, ואף נאבקו בעידוד - או לכל הפחות עצימת עיניים - של העירייה לפתיחת מוסדות לימוד חרדים בשכונה. בעיני נבחרי הציבור החרדים המינהל הקהילתי בשכונה, עומד בחזית המאבק החילוני ומאיים על הסטטוס קוו בירושלים כולה".

עוד נכתב ב'הארץ': "לאחרונה התגברו הדרישות בציבור החילוני לפתוח את המינהלים הקהילתיים לפעילות בשבתות. מבחינת החרדים זהו סדין אדום, שכן הם פועלים בבניינים שבבעלות העירייה. "זה אפילו לא חרדים מהשכונה. ברור לכולם שאנחנו לא מפריעים לאף אחד", אומר מנכ"ל הקואופרטיב קולרמן. "זה פוליטיקאים שמנסים להרוויח רווח פוליטי ודוחקים אותנו להניף דגל שלא התכוונו להניף".

י' חרדי תושב קרית היובל, הסכים. הוא אמר ל"הארץ" שהמאבק הזה כלל לא נוגע לתושבי השכונה החרדים. "הדבר הנורא יותר מכל מה 'שעובר עלינו', הוא הנזק שאנו סובלים מכך שכל חרדי ששמע את התקשורת, ובטוח שמדובר פה 'באנשים הכי מסכנים בירושלים', כל הדמיונות הפרועים של 'מבקשי טובתנו', הוא נזק הרבה יותר גדול מכל מה שעשה לנו המינהל בכל שנות מלחמתו. אין לי אלא להתחנן בפני התקשורת 'האוהדת' - עזבו אותנו! הפסיקו לנפח מפלצות פורחות באויר", הוא כתב באתר "בחדרי חרדים".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "בית המשפט הוציא את צו הסגירה לאור העובדה כי המקום פעל ללא רישיון עסק, דבר המהווה עבירה פלילית. בניגוד לנטען לא ניתנה התחייבות של העירייה להפעלת הפאב, ההיפך הוא הנכון והעירייה לא הערימה קשיים חריגים. חשוב לציין כי אין שום בעיה להקים את הפאב במרכז מסחרי ובירושלים קיימים פאבים רבים שפתוחים בשבת. נדגיש כי אין תקדים ידוע לעירייה בכל הארץ של הקמת פאב פרטי בתוך שטח עירוני של מינהל קהילתי או מתנ"ס וגם אנשי פאב המפלצת מסכימים שמקומו אינו במינהל הקהילתי".
הארץ פאב המפלצת שבת קרית יובל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד