כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

הוחלט: טיסות אזרחיות משדה דב עד 2019; ראש העיר אילת: "הפריפריה ניצחה את הנדל"ניזם"

כך החליטה היום הכנסת ברוב של 71 חברי כנסת ובלי מתנגדים • השירותים לתעופה האזרחית ימשכו עד למועד פינויו של השדה הצבאי

שדה דב. צילום: משה שי, פלאש 90
שדה דב. צילום: משה שי, פלאש 90



הצעת החוק "שדה דב", שתכליתה לקבוע כי כל עוד שדה התעופה דב הוז משמש לצרכי תעופה צבאית, הוא ישרת גם טיסות אזרחיות, עברה היום בכנסת בקריאה שנייה ושלישית ברוב של 71 חברי כנסת ובלי מתנגדים.

על מנת ליישם את ההחלטה המשתמעת מהחוק, המתקנים המשרתים את נוסעי הטיסות האזרחיות יועתקו למסוף זמני בחלק הצבאי של שדה התעופה. החוק קובע כי העברת המבנים תתחיל מייד והשטח יתפנה לא יאוחר מ-1 בדצמבר 2017. שדה דב ימשיך לספק שירותים לתעופה האזרחית עד לפינויו של השדה הצבאי, המתוכנן להתפנות משדה דב ב-2019. את החוק יזמו חברי הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני) ובצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי).

בנוסף, הצעת החוק קובעת כי המדינה תעניק פיצויים לבעלי הקרקע בגין שימוש במקום לצורך התעופה האזרחית, שיחושבו על פי הוראת פקודת הקרקעות והחוק לתיקון דיני הרכישה לצורכי ציבור. כפי שפורסם הבוקר ב-TheMarker, החוק מרע את מצבם של בעלי הנדל"ן באזור, אשר ניהלו במשך תקופה ממושכת משא ומתן בנוגע לגובה התשלום שיועבר אליהם בגין השימוש שעושה המדינה באדמות הרשומות על שמם.

בעלי הקרקעות ביקשו לקבל תמורת הקרקע קרוב ל-300 מיליון שקל לשנה, וזאת לפי חישובם כי מגיע להם פיצוי השווה לרווח שהיו משיגים לו השטח היה משמש למגורים. המדינה הציעה פשרה, ולפיה הם יקבלו פיצוי שהיה מגיע לכ-120 מיליון שקל בשנה, המחושב לפי השימוש האמיתי שנעשה בקרקע – שדה תעופה. בהצעת החוק שהתקבלה, נכתב כי הם יקבלו תשלום לפי הפיצוי המגיע בחוק התכנון והבנייה לקרקע הנלקחת על ידי רשות לשימוש הציבור. ההנחה היא שהסכום במקרה זה יגיע ל-80 מיליון שקל, אך כאמור זו הערכה בלבד.

"החוק שהתקבל מהווה הפרה גסה של התחייבות המדינה", אומר עו"ד מיכאל שפטלר, המייצג את בעלי הקרקעות באזור. הוא מאיים כי יגיש עם המנהלים האחרים של תיק הקרקעות תביעה לדמי שימוש רטרואקטיביים מהמדינה, שאותם הוא מעריך ב-2.5 מיליארד שקל. "יעבור זמן, אבל צדקתם של בעלי הקרקע תצא לאור", אמר היום שפטלר.

"זה אחד המאבקים הקשים שניהלתי כראש עיר", אומר ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי. "התמודדתי מול עוצמה משפטנית והרבה כסף. הצורך הלאומי וההגנה על כלכלת הפריפריה ניצחה את הנדל"ניזם. לנגד עיני עמדו תושבי אילת, הרחוקה ביותר, הכורעים תחת נטל המרחק. הרעיון לסגור את שדה דב, בלי למצוא תחליף ראוי, הוא רעיון זחוח של מי שאינם מכירים את המציאות הכלכלית בשוליים הגיאוגרפיים של ישראל, ורוצים להפוך אותם גם לשוליים חברתיים".

החוק אמנם נותן לאילת אוויר לנשימה למשך שנה וחצי, שכן שדה התעופה הצבאי אמור להתפנות ב-2019. עם זאת, לדידו של יצחק הלוי, "כל עוד אין חלופה, הטיסות האזרחיות ימשיכו להתקיים. זו הפרשנות שלי. מבחינתי, מרגע שעבר החוק מתחיל המאבק למציאת חלופות אופטימיליות שיאפשרו להמשיך ולקיים את הכלכלה העירונית של אילת, שנסמכת על קשר תעופתי נוח עם מרכז הארץ".
שדה דב טיסות אזרחיות תעופה אזרחית שדה תעופה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד