י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

רשויות מקומיות יוכלו לגבות היטל השבחה על תמ"א 38

הרשויות יוכלו לגבות היטל מופחת בגובה של עד 25% בגין זכויות בנייה שיוקנו לתוכניות תמ"א 38; בנוסף יוכלו הרשויות לדרוש שיפוי מיזמים ולא יחויבו בתשלום פיצויים על ירידות ערך שייגרמו עקב ביצוע של פרוייקטים לאומיים

ח"כ דוד אמסלם. צילום: פלאש 90
ח"כ דוד אמסלם. צילום: פלאש 90



מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את ההצעה לתיקון 115 בחוק התכנון והבנייה, של ח"כ דוד אמסלם (הליכוד). הצעה זו מסדירה את סמכות העיריות להתנות קידום הליכי תכנון בהפקדת כתבי שיפוי לעניין תביעות ירידת ערך.

בתמיכה של 40 ח"כים, ללא מתנגדים, אושרה הצעת החוק של אמסלם, שמיזגה לתוכה הצעת חוק קודמת ממשלתית (שמספרה היה 114) שכללה רק את הענקת סמכויות השיפוי לרשויות המקומיות, בגין תוכניות שעלולות לגרור עימן תביעות פיצויים מתושבים ששווי הנכסים שלהם ירד. הדבר היה נהוג עשרות שנים, ואולם באחרונה בית המשפט העליון פסל את הנוהל.

אמסלם הוסיף להצעת החוק שני רכיבים חדשים: הראשון היה היענות חלקית לתביעה של הרשויות המקומיות, לאפשר להם לגבות היטלי השבחה מפרויקטים של תמ"א 38, שעל פי החוק הקיים פטורים מהיטל כזה. הצעת החוק מאפשרת לרשות לגבות היטל מופחת בגובה של עד 25% (במקום 50% כרגיל), בגין זכויות בנייה שיוקנו לתוכניות תמ"א 38 על פי התיקון האחרון, 3 א'. זכויות אלה כוללות 3.5 קומות מעל לגובה המקורי של הבניין, וגם זכויות למרתפים ולחניון תת קרקעי.

האלמנט השני שהוסף לחוק היה מתן פטור לרשויות מקומיות, בעיר למועצות אזוריות, להשתתף בפיצויים שהמדינה תצטרך לשלם לבעלי נכסים שערכם ירד, בעקבות משיכה של תשתיות לאומיות בסמוך להם. רשויות מקומיות התלוננו שנים, שהן נתבעות על ידי בעלי נכסים לפצותם, עקב סלילת כבישים ארציים בסמוך להם.

שלשום (שלישי) עוד ניסו ראשי השלטון המקומי ופורום ה-15 (פורום הערים העצמאיות) להתנגד להחלטה לקזז את היטל ההשבחה על תמ"א 38. גם ליזמים היו תלונות על ניסוח התיקון, ואולם בסופו של דבר הוא עבר בצורה זו.
תמא 38 רשויות מקומיות היטל השבחה זכויות בנייה תשלום פיצויים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד