י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

'שר' הדיור בעד מגדלים לחרדים: "שהרבנים יתחילו לחשוב שונה"

למרות מצוקת הציבור החרדי בנושא בנייה לגובה, ראש מטה הדיור הלאומי, אביגדור יצחקי, האיש שיושב על 'שיבר' הדיור, טוען כי אין בעיה לבנות לגובה עבור החרדים ומשגר מסר מזלזל בגדולי ישראל: "שהרבנים יתחילו לחשוב אחרת" • צפו

אביגדור יצחקי (מרים אלסטר, פלאש 90)
אביגדור יצחקי (מרים אלסטר, פלאש 90)



הבשורה החרדית שנשלפה לאחרונה, ונחשפה לראשונה ב"בחדרי חרדים", בדמות העיר שפיר הסמוכה לקריית גת, עשויה להעניק מענה משמעותי למצוקת הדיור החרדית. היום (חמישי) הגיעו למקום, שכיום נראה כשטח חקלאי ירוק ופסטורלי, השר אריה דרעי, שמנפנף בבשורה, ראש מטה הדיור הלאומי אביגדור יצחקי, סגן השר איציק כהן, וחברי הכנסת מ'יהדות התורה' אליעזר מנחם מוזס ויעקב אשר.

אולם השאלה הגדולה הניצבת כעת בפני תוכנית העיר החדשה היא האם אכן רק חרדים יתגוררו בה וכיצד ניתן לגרום לכך מבחינה משפטית וחוקית. בכדי להבטיח שאכן רק חרדים ימלאו את רחובות העיר החדשה – נדרש כבר כעת בשלב התכנון לחשוב על התאמות למגזר החרדי, בהן בניית בניינים נמוכים שלא יאלצו את תושביהם להשתמש במעלית שבת, שני כיורים – בשר וחלב ועוד התאומות שונות.



בשיחה שערכנו עם אביגדור יצחקי וסגן שר האוצר איציק כהן, מתברר כי קיימת בעיה, מאחר ויצחקי תומך בבנייה לגובה גם עבור המגזר החרדי, זאת למרות הבטחתו שבשפיר לא יוקמו בניינים לגובה. בנוסף, יצחק אף שיגר מסר מזלזל בגדולי ישראל האוסרים שימוש במעלית שבת.

האם העיר החדשה בשפיר היא עוד ספין או שבאמת מדובר במשהו אמיתי שעומד לקום ולהעניק פתרון למשבר הדיור במגזר החרדי?

יצחקי: "לי יש תעודה בכיס שקוראים לה אזרח ותיק, ובתור אזרח ותיק אין לי עוד מה להיות פסימי. אין כאן עניין של אמונה אלא של עובדה, פה תקום עיר חרדית ואף אחד לא יכול לעצור אותה".

סגן השר כהן: "אתה רואה שזה הולך ומתממש, זה חזון שהולך ומתגמש. זה היה פעם חלום, אבל החלום הזה הולך ומתגשם, אנחנו רואים שהעסק כאן מתחיל לרוץ קדימה, התכנון ישנו ובעזרת ה' – הכל רץ".

איך ניתן להבטיח ששפיר תהיה באמת למגזר החרדי ולא מה שקרה ברמת שלמה בירושלים – שפרויקט של מחיר למשתכן – נרשמו מאות חילונים למרות שמדובר בשכונה חרדית מובהקת?

יצחקי: "תראה, גם ברמת שלמה לא יבואו חילונים לגור שם, אין סיכוי, הם ישכירו את הדירות לחרדים. אני חושב שצריך דירות להשכרה גם במגזר החרדי – לא רק במגזר החילוני, אנחנו נפעל גם שיהיו דירות להשכרה במגזר החרדי. דרך אגב, אנחנו מתחילים לעבוד על זה גם בבית שמש, לעשות דירות להשכרה, וצריך שגם זוגות צעירים חרדים יוכלו לגור בשכירות.

"לעצם העניין, פה במקום הזה, זה יהיה צביון חרדי גרידא, על פי הגובה של הדירות, המרפסות, הכיורים".

יהיו כאן בשפיר מגדלים?

יצחקי: "לא. לגבי חריש, זו אשמתו של המגזר החרדי שלא הלכו לגור שם, והם עושים את אותה טעות בכסיף. חריש זה המקום הכי טוב בארץ לגור בו".

סגן השר כהן: "האופי והמבנה של העיר החדשה יהיה אופי ומבנה חרדי, עם כל צרכי הציבור – עם הגובה של הבניינים, עם כל מה שהציבור החרדי צריך בכדי לגור. אגב, לגבי חריש, גם עכשיו ציבור חרדי יכול ללכת לגור שם, שישקלו את זה גם כן".



יצחקי והנציגים, היום בשפיר (יעקב כהן)צילום: יצחקי והנציגים, היום בשפיר (יעקב כהן)
יצחקי והנציגים, היום בשפיר (יעקב כהן)


אביגדור, אני שמעתי ממך משפט, שכן, המגזר החרדי יכול לגור במגדלים, כי יש רבנים שמתירים מעלית שבת. אתה עדיין חושב כך או שאתה מבין שהמגזר החרדי ברובו לא יבוא ויגור במגדלים?

יצחקי: "היה אצלי ניצב במשטרה לשעבר שהוא חרדי, והוא אמר והוא הוכיח לי באותות ובמפותים שאין שום בעיה במעליות שבת גם עם שלושים קומות, כאלה שבסופו של דבר מאפשרות לגור בקומות הגבוהות. דרך אגב, ברחוב ירמיהו בירושלים, אני אומר לך, חרדים גרים בקומות 20 ו-25 ועולים במעליות שבת מיוחדות, הם לא מטפסים את זה ברגל".

אבל ישנם הרבה מאוד רבנים שאומרים שזה אסור להשתמש במעלית שבת?

יצחקי: "אז שהרבנים יתחילו לחשוב שונה".

כהן: "מה שאביגדור מכוון, זה מעליות הידראוליות שכרגע נבדקות מבחינה הלכתית, לא חשמליות - הידראוליות, ובעזרת ה' אנחנו נעבור את כל המערכת התקינה הם יוכלו להכנס לשימוש בארץ".

גולשי "בחדרי חרדים" רוצים לדעת, עוד כמה זמן נראה בעיר החדשה שפיר טרקטורים ועוד כמה זמן נראה ילדים מסתובבים עם אופניים בחניית הבניינים?

יצחקי: "טרקטורים אני מאמין שנראה פה, צריך לעשות חציבה של חרסינה מאוד רצינית, חציבה של חרסינה זה זמן של סדר גודל של שלושה – ארבעה חודשים, ואנחנו מקווים עוד בסוף השנה הזו או בתחילת שנה הבאה להתחיל עם השיווק".

כהן: "יהיו ילדים וילדות, עשויה ירושלים להתרחב עד דמשק, עד שפיר בוודאי, בעזרת ה' העסק רץ".
אביגדור יצחקי שפיר איציק כהן מצוקת הדיור החרדית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד