י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

למכירה: מכתב טאלנא, החפץ חיים והטבעת של הרב וולבה

מכירה היסטורית: פריטים בני מאות שנים, כתבי יד של אדמו"רים, ושלל מוצרי אמנות עומדים למכירה היסטורית

למכירה: מכתב טאלנא, החפץ חיים והטבעת של הרב וולבה

למעלה מארבע מאות פריטים עתיקים ובעלי ערך היסטורי, בהם כתבי יד נדירים, ספרי חסידות מוקדמים ופריטי יודאיקה מיוחדים, מוצעים למכירה פומבית שתתקיים ביום שני, כ"ט באדר בשעה 17:30 בבית המכירות הפומביות "ווינרס" (Winner’s) בירושלים ובשידור חי באתר בית המכירות באינטרנט.

"חלק מהפריטים מקורם באספנים, אך לא רק..." מספרים בבית המכירות. "יש לנו ספרים וכתבי יד שהגיעו מספריה שנסגרה, כמו גם אנשים פרטיים שקיבלו חפצים שונים בירושה".

לדברי מנכ"ל בית המכירות הפומביות, גל וינר, בשנים האחרונות, חלה התעוררות של ממש בשוק כתבי היד ומכתבים של אדמו"רים ורבנים, בפרט בקרב אספנים המגיעים מהציבור החסידי ומחיריהם מאמירים. סביר להניח שמי שרוכש כיום כתב יד או ספר חסידות קדום בתוך שנים ספורות יוכל למכור אותו בסכום גבוה בהרבה".

"גם ספרי הקודש, כדוגמת חפץ חיים, או ספרו של רבי יונתן אייבשיץ שמופיעים במכירה, נחשקים היום מבחינת ציבור האספנים" אומר וינר. "עבור חסיד גור, בעלזא, חב"ד או ויז'ניץ, כתבי יד, ספרים ופריטים של האדמו"ר שלו הם בעלי ערך יקר המציאות".

אחד הפריטים המיוחדים במכירה הזו, נושא את תג מחיר הפתיחה הגבוה ביותר 30,000 דולרים (!) הוא מכתב שנחתם ע''י רבי דוד מטאלנא זצוק"ל, שנודע כצדיק ומלומד בניסים, ורבים נושעו בזכות ברכותיו ותפילותיו.

המכתב בן 150 שנה בקירוב ולהערכת מומחי בית המכירות הוא צפוי להימכר לבסוף במחיר שבין 40 ל-50 אלף דולרים. משיטוט בקטלוג המכירה המופיע באתר בית המכירות, ניתן ללמוד כי הפעם מתמודדים רבים מבקשים להשתתף במכירה, שכן הצעות רבות (בידים) מוקדמות כבר נשלחו על פריטים רבים.

אחת הדוגמאות היא הספר "מאור עיניים" שיצא לאור לאחר פטירתו של הרבי מטאלנא בשנת 1798, ומכיל בין היתר וורטים ורעיונות ששמע האדמו"ר רבי מנחם נחום טברסקי מטשרנוביל ישירות מהבעל שם טוב. מצורף גם עוד ספר שנכתב ע''י הרב טוורסקי, "ישמח לב" שהודפס ביחד עם "מאור עיניים".

"אלו ספרים מתקופת ערש החסידות, ומספרי החסידות הראשונים שהודפסו אי פעם" אומר מנכ"ל ווינרס: "מחיר הפתיחה עמד על 20,000 דולרים, עתה עומד המחיר על 34,000 דולר, וההערכה שלנו כי הספרים יימכרו במחיר כפול מזה ההתחלתי".

גם ספרו הראשון של החפץ חיים עומד למכירה פומבית. וינר מספר: "החפץ חיים הדפיס את הספר בעצמו, איש לא ידע מי הוא וששמו ישראל מאיר הכהן. רק הכירו את הספר שחולל מהפכה בנושא איסור לשון הרע. רק לאחר שנודע כי הוא העומד מאחורי הספר דבק בו הכינוי 'החפץ חיים'".
הספר מכיל באורח נדיר, עמוד ועליו הסכמות של יותר ממאה רבני ליטא. מחיר הפתיחה של הספר הינו 1000 דולרים אך סביר להניח כי מחירו הסופי יהיה גבוה יותר.

גם פריטים בעלי ערך מהשנים האחרונות מופיעים בקטלוג. סידור תפילה שהשתמש בו זקן המקובלים רבי יצחק כדורי זצוק"ל בימות החול ומופיעים בו שמות חולים שהתפלל עליהם ורישומים שצייר בכתב יד.

טבעת האירוסין שהעניק הרב שלמה וולבה זצ"ל לרעייתו הרבנית אף היא מוצעת למכירה בבית המכירות "כשלטבעת מצורף מכתב של הרעיה הרבנית ובו היא מצהירה על אותנטיות הפריט.

הרב שלמה וולבה (1914-2005) נחשב לגדול המשגיחים החרדיים בדור האחרון. שריד לתנועת המוסר, תלמידו המובהק וממשיך שיטתו של המשגיח רבי ירוחם ליבוביץ ממיר, היה נשוי לרבקה בת הרב אברהם גרודזינסקי ראש ישיבת סלבודקא, הקים יחד עם רעו הרב משה שמואל שפירא את ישיבת באר יעקב, בהמשך פרש והחל מעביר "שיחות מוסר" בישיבות רבות במגזר החרדי מתוך מטרה לעצב את התנהגותם של הבחורים ולחנכם למידות טובות. תיאורו בעולם הישיבות היה "זקן המשגיחים", וספריו הפופולאריים נחשבו לספרי חובה ללימודי השקפה יהודית. רבים היו משחרים לפתחו לעצה ולברכה.

הטבעת ששוקלת 7.7 גרם ובקוטר 20 מ"מ עשויה זהב הקרוב ל-24 קראט. על גבי הטבעת מולחם פלאק זהב ועליו חרוטים דוגמת ספר ובתוכו ראשי התיבות ת.ת., מגן דוד, נבל וראשי תיבות. בצדה הפנימי של הטבעת חותמת 980, וחריטת שנת הייצור 1902. "את הטבעת הזו ירש הרב וולבה והעניקה במתנה לאשתו". מומחי בית המכירות העריכו את שוויה בין 1,200 ל-1,500 דולרים, אך מחיר הפתיחה שלה עומד על 800 דולרים בלבד במטרה לאפשר לקהל רחב יותר להתמודד ולרכוש אותה.

באופן עקרוני מעדיפים בבית המכירות הפומביות "ווינרס" לתמחר פריטים במחיר נמוך באופן משמעותי מערכם הריאלי מתוך מטרה לאפשר לקונים רבים ליטול חלק במכירה אשר לעיתים אף זוכים בפריטים במחיר הנמוך ומרוויחים. "היופי במכירות שלנו, שלצד הפריטים היקרים, ישנם פריטים רבים במחירים שווים לכל נפש שכל אחד יכול להרשות לעצמו, ובאמת, קונים רבים הפכו בזכותנו לאספנים של ממש".

המכירה תתקיים ביום שני הקרוב, 27.3.2017 בשעה 17:30 בבית המכירות הפומביות "ווינרס", רחוב שטנר 3 גבעת שאול, ירושלים ובאתר בית המכירות

חלק מפרטי המכירה
















קישורים:
48 . שטיח משי ארוג בעבודת יד. משה רבינו. פרס, שנות ה 30-20
256 . מאור עינים. ישמח לב. המגיד מטשרנוביל. מהדורה ראשונה. סלאוויטא, תקנ
412 . מכתב בחתימת יד קדשו של הרה
מכירה פומבית ווינרס וולבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד