ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024

לאחר נתק של 10 ימים - כחלון ונתניהו ייפגשו מחר לדון במשבר התאגיד

בכירים בליכוד, ש"ס, יהדות התורה וישראל ביתנו מתנגדים להקדמת הבחירות • להערכת גורמים פוליטיים, שר האוצר שהתנגד לדחיית שידורי התאגיד עשוי להסכים לדחייה של חודש בתמורה לריכוך סעיפים אחרים בחוק התקשורת החדש

כחלון ונתניהו בימים יפים יותר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
כחלון ונתניהו בימים יפים יותר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



רה"מ בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון ייפגשו מחר (א') בישיבת הממשלה ולאחר מכן בישיבתה השבועית הקבועה של ראשי הקואליציה ובהן צפוי להעלות האיום להקדמת הבחירות ומשבר התאגיד.

נתניהו וכחלון נועדו בפעם האחרונה לפני 10 ימים, בישיבת הממשלה, ובשבוע שעבר נתניהו יצא לסין עד ליום רביעי בערב. מאז שרר נתק בין השניים.

בכירים בליכוד, ש"ס, יהדות התורה וישראל ביתנו מתנגדים להקדמת הבחירות ועל כן נראה שנתניהו ושר האוצר משה כחלון מבינים שיצטרכו להגיע להבנות באשר לתאגיד. גורמים בקואליציה אומרים כי "מתחת לפני השטח יש מגעים ויש התקדמויות. שני הצדדים לא רוצים בשלב זה לשבור את הכלים".

נתניהו מתנגד עדיין להקמת התאגיד ואומר ששר האוצר משה כחלון לא צריך להתערב בענייני התקשורת. מצד שני, כחלון הסביר שהוא דואג להיבט התקציבי והמשך הארכת השידורים של רשות השידור פירושה הוצאת כספים נוספת הן לרשות והן לתאגיד.

נתניהו נפגש ביום חמישי בערב עם שר התיירות יריב לוין המנהל מטעמו את המגעים מול כחלון. בשבוע האחרון נערכו מגעים בין לוין ומנכ"ל האוצר שי באב"ד ובין באב"ד לבין מנכ"ל משרד התקשורת שלמה בניסיון להגיע לפשרות.

להערכת גורמים פוליטיים, שר האוצר כחלון שהתנגד לדחיית שידורי התאגיד עשוי להסכים לדחייה של חודש בתמורה לריכוך סעיפים אחרים בחוק התקשורת.

כחלון אמר בשבוע שעבר בוועידת הפייננס של TheMarker כי סעיפים שלהם יתנגד היועץ המשפטי לממשלה לא ייכללו בנוסח הסופי. כחלון התייחס בציניות לעיתוי ההודעה בשבוע שעבר על הצטרפותה של אבן לתאגיד ואמר "חברי התאגיד שקלו ובחנו במשך חודשיים והגיעו למסקנה שצריך למנות אותה דווקא אתמול".

גורמים פוליטיים אמרו אמש כי לאחר שתושג הסכמה בין נתניהו לבין כחלון וכן עם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט יהיה ניתן להתקדם בחקיקת חוק התקשורת החדש.

במערכת הפוליטית הועלתה הצעה לדחייה של חודש בתחילת שידוריו של תאגיד השידור הציבורי עד לסוף מאי 2017 כדי שבתקופה הזו יחוקק חוק התקשורת החדש. הסיבה לרצון לדחות את תחילת שידורי התאגיד עד לחקיקת חוק התקשורת, נעוצה בין היתר בכך שמקורבים לנתניהו חוששים מאפשרות שבה התאגיד יחל את שידוריו ב-30 באפריל 2017 אך אם חוק התקשורת יאושר עד לתקופה זו רק בקריאה הראשונה אזי לא בטוח שאחר כך יסכים כחלון לתמוך בחוק התקשורת בקריאה השנייה והשלישית.

הצעות נוספות שהועלו בימים האחרונים בין הצדדים כוללות שילוב חטיבת החדשות של רשות השידור בתאגיד, וקיצוץ בתקציבו של התאגיד. כמו כן, כחלון דרש להגדיל את מספר עובדי רשות השידור שייקלטו בתאגיד השידור הציבורי.

כזכור, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה אבי ליכט הביעו התנגדויות לחלק מסעיפי חוק התקשורת שמאפשרים פיקוח פוליטי על גופי השידור המסחרי.

היועץ המשפטי לממשלה גם התנגד לקיצור התקופה של 21 ימים מיום שיגור טיוטת הצעת החוק לעיון הציבור ומשרדי הממשלה. בשל חילוקי הדעות בין משרדי האוצר, המשפטים והתקשורת טיוטת הצעת החוק לא הופצה עד כה לקבלת הערות הציבור.

בקואליציה מעריכים כי חוק התקשורת החדש (שייתכן שיכלול גם את דחיית שידורי התאגיד בחודש) יחוקק בכנסת בין ה-17-30 לאפריל 2017, הזמן שבו אמור התאגיד להתחיל לשדר. בכנסת נערכים לכינוס של ישיבה מיוחדת בפגרת הפסח בין המועדים הללו לצורך אישורו של החוק במהירות בשלוש קריאות. גורמים בכנסת הדגישו כי יהיה צורך לנמק את הדחייה הנוספת (כזכור התאגיד אמור היה להתחיל בשידורים ב-1 בינואר 2017) לנוכח העתירות שהוגשו בעבר לבג"ץ נגד דחיית שידורי הערוץ בין היתר על ידי יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני).

יו"ר מרצ, זהבה גלאון אמרה אתמול כי "אנחנו נמצאים בעיצומה של מלחמה על העיתונות החופשית בישראל. השליטה חסרת התקדים שנתניהו מנסה לקנות לעצמו בשוק התקשורת היא פגיעה חמורה בתקשורת החופשית, וסכנה אמיתית ומוחשית לדמוקרטיה.

"המהלך של נתניהו והמשבר שיצר נועד כדי להלך אימים על כל כלי תקשורת שיסרב להתיישר עם האינטרסים שלו. המשבר חושף שהמדינה, אזרחיה, והאינטרסים החיוניים שלה, הם בני ערובה של הפרנויות, האובססיות והגחמות של ראש הממשלה, ושכל השותפים הקואליציוניים משתפים איתו פעולה".
תאגיד השידור הציבורי בנימין נתניהו משה כחלון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד