י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

המשטרה חושפת: "העניין של חיים כץ, שר הרווחה, עלה במהלך החקירה"

לפי החשד, חברים בוועד לחצו על עובדי החברה להתפקד לליכוד כדי לחזק את כוחו הפוליטי של כץ • מכתב אנונימי שנשלח לפני גל המעצרים למבקר המדינה והגיע לידי TheMarker חושף כיצד עובדת השיטה

חיים כץ, פלאש90
חיים כץ, פלאש90



בדיון על הארכת מעצרו של אלן אטל, אחד מחברי ועד עובדי התעשייה האווירית החשודים בסחיטה באיומים של עובדי החברה, אישרה המשטרה כי "עלה העניין של שר הרווחה, חיים כץ, והליכוד". המשטרה אישרה גם את קיומו של מנגנון התפקדויות שפעל בחברה באמצעות ועד העובדים, אשר שישה מחבריו נעצרו.

לפי החשד, אטל היה חלק ממנגנון משומן שכלל מסע לחצים, הפחדות ואיומים על עובדי החברה כדי שיתפקדו לליכוד, והשתייך לקבוצה שכונתה על ידי עובדי תע"א "החיילים של חיים כץ". מאחת העדויות שבידי המשטרה עולה כי האיומים התייחסו לפגיעה בשכר ובקידום של העובדים, אם לא יתפקדו לליכוד.

על פי מקורבים לתע"א, בינואר, עם ריח הבחירות הכלליות לכנסת על רקע חקירות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והמחלוקת בממשלה על עתיד תאגיד השידור, חידשו "החיילים של חיים כץ" את ההתפקדות לליכוד בקרב עובדי החברה, אף שהם יודעים שהמעשה מנוגד לחוק ולהוראות המפורשות של רשות החברות הממשלתיות. לדברי מקורבים לחברה, ההתגייסות האחרונה נבעה מכך שמספר עובדי החברה שהתפקדו לליכוד ירד מכ–8,500 בימי השיא לכ-3,000 כיום, ובמחנה של כץ חתרו להגדלת המספר.

ככל הנראה, זו היתה הדרך שבה צבר כץ את כוחו הפוליטי העצום, והסיבה לכך שבמשך כ–20 שנות כהונתו כיו"ר ועד עובדי תע"א, איש מהפוליטיקאים לא העז לנטרל את השפעתו על ניהול החברה.

שישה חברי ועד, ובהם יו"ר הוועד, אהוד נוף, שהחליף בתפקידו את כץ עם מינויו לשר, נעצרו במסגרת הפרשה. חבר הוועד הראשון שנעצר הוא אלי כהן, וייתכן שישמש עד מדינה. החקירה מתמקדת בשלב זה בשני חשדות: הפחדת עובדים כדי שיתפקדו לליכוד ומתן שוחד בעסקות מול ספקים, ובהם דרוזנט, שהמנכ"ל שלה, אנואר סעב נעצר במסגרת הפרשה.

"התמונה המצטיירת מחומר החקירה שנאסף היא אווירת פחד תמידי וחשש ממשי לעתידם התעסוקתי של עובדי תע"א", אמר ביום רביעי שופט בית משפט השלום בראשון לציון, עמית מיכלס, בדיון שבו האריך את מעצרו של נוף בחמישה ימים. "החשודים הם חלק מאותה קבוצה שהטילה פחד ואימה על עובדים בתע"א", הוסיף בהארכת מעצר של אטל.

לגבי נוף, אמר השופט כי "עילת המעצר נסמכת על היות החשוד ראש הוועד, שבמסגרתו נעשו מעשים שונים המהווים על פי החשד עבירה של איומים ועבירה של סחיטה באיומים. מחומר החקירה שסומן עולה, שאין מדובר באחריות מיניסטריאלית, אלא במעשים שבוצעו על פי החשד גם על ידי החשוד עצמו". שני חברי ועד נוספים, אושרי קסלסי ורוג'ר אנקווה, החשודים בסחיטה באיומים של עובדי החברה, נשלחו למעצר בית ונאסר עליהם להיכנס לתע"א לתקופות קצובות.

לגל המעצרים של חברי הוועד קדם מכתב אנונימי שנשלח בינואר למבקר תע"א ולמבקר המדינה, יוסף שפירא, בנושא "פוליטיזציה בתע"א ושימוש במשאבי החברה לטובת מפקד לליכוד בזמן העבודה ועל חשבון העבודה". על פי המכתב, שהגיע לידי TheMarker, "בשבועות האחרונים עובדים רבים בתוך מפעלי תע"א עדים למסע איומים ולחצים לצורך התפקדות עובדי תע"א לליכוד".

המכתב פירט, כי "ב–8 בינואר יו"ר מועצת העובדים, מר א' (השמות המלאים שמורים במערכת, א"ק), נציג עובדי הייצור במפעל מנועים ושליחו של חיים כץ, הגיע למפעל אלתא באשדוד בשעות הצהריים ונפגש עם נציגי ועד אלתא ומזכיר הוועד מר ב'. א' אמר בפגישה שצריך להתפקד לליכוד, והביא עמו מאות טפסים להתפקדות, כולל רשימות שמיות של עובדים בחלוקה למגזרים: מהנדסים, טכנאים וכדומה. במהלך הפגישה שאל אותו ב' 'מה יקרה אם נסתבך, מי יגן עלינו?' א' ענה, שהנהלת החברה תומכת בו".

יו"ר ועד עובדי תע"א, אהוד נוף
יו"ר ועד עובדי תע"א, אהוד נוף (משמאל) ומנכ"ל תע"א יוסי וייסיעקב סער
עוד צוין במכתב כי בתום המפגש שלחה מ', פקידת הוועד של אלתא, מכתב לכל אנשי הוועד ובו ציינה כי "עליכם לגשת לתיבות הדואר שלכם, כי יש לכם חומר בתיבה". נציגי הוועד ניגשו לתיבת הדואר ומצאו טפסי התפקדות לליכוד".

מחבר המכתב ציין כי "מדובר בתופעה חמורה. מר א' מגיע מעת לעת למפגשים אצל שר הרווחה, חיים כץ, ומקבל ממנו הנחיות והוראות ברורות. א' מונה ליו"ר המועצה לפני כשנה בהנחיית כץ".

כמו כן, נכתב כי כשבועיים לפני שליחת המכתב הגיע להאנגר מפעל מל"ט (מפעל לייצור מערכות מטוסים ללא טייס) ק' (עצור נוסף בפרשה), ופקד עובדים לליכוד לאור יום. בזמן נוכחותו באזור העבודה, ב', אחד מעובדי המפעל הבחין בתופעה וצעק בקול רם "אני רוצה לראות מי יגיע לפקוד אותי, מיד אפנה לאח שלי בלה"ב 443". ק' נעלם מהמקום מיד לאחר מכן".

על פי המכתב, באירוע שנערך לכבוד עובדים ותיקים, הסתובב י' (עצור נוסף בפרשה) במפעלי החברה והצהיר כי כשייכנס לתפקידו יו"ר הדירקטוריון החדש של החברה, יאיר שמיר (שמועמדותו מתעכבת בוועדת המינויים, א"ק), המנכ"ל יוסי וייס יוזז מתפקידו.

במכתב צוין גם, כי ג', גמלאי של תע"א, "ממשיך להיכנס לשטח תע"א ומפעל מל"ט מעת לעת, תחת עיניהם הפקוחות של מנהלים וגורמים אחרים, "תוך העלמת עין, והכל מפחד תחת חסותו של שר הרווחה, חיים כץ, באמצעות בנו". יאיר כץ קודם לתפקיד בכיר בוועד, וסומן לקידום מהיר לתפקיד יו"ר הוועד לאחר פרישתו של נוף.

עוד צוין במכתב כי י' פוקד עובדים במפעל מב"ת ביהוד, וחבר ועד אחר, ד' (עצור נוסף בפרשה), יו"ר מגזר הטכנאים, פוקד עובדים בחטיבת בדק מטוסים.

הכותב האנונימי הוסיף כי "קיימת תחושה קשה מאוד בקרב עובדים ומנהלים שדבר לא השתנה - הכלבים נובחים והשיירה עוברת. מצפצפים על מבקר המדינה, על היועץ המשפטי לממשלה ועל רשויות החוק. עובד שהיה ברשימות לפיטורים, כמו י' ממפעל ש"ת (שירותים תעשייתיים), פנה לחיים כץ, שדאג להוציא אותו מהרשימה באמצעות עושה דברו, סגן הסמנכ"לית למשאבי אנוש ומנהל משאבי אנוש של מפעל ש"ת, ג'.

"באותה צורה פעלו הקידומים בדרגות במפעלים כמו מפעל בדק מטוסים. אף שהמפעל כושל ונמצא בהפסדים, דואגים לתת קידומים לאלה שהתפקדו. שלם 64 שקל בשנה (עלות התפקדות שנתית לליכוד) - ותהיה מוגן. והכל בהנחייתו ובהוראתו של שר הרווחה מר חיים כץ".

כץ מוזכר במכתב כמי שמעביר הנחיות ישירות לסגן הסמנכ"לית למשאבי אנוש בנושאים כמו ניוד עובדים ממפעל למפעל, הגנה על עובדים שהתפקדו לליכוד ללא קשר לתרומתם לתע"א, קידום בדרגות לעובדים המקורבים לפוליטיקה ומינויים של מקורבים בתוך תע"א - "וכל זאת מעל ראשה של הסמנכ"לית למשאבי אנוש, תוך הפרת אמונים בוטה, בניגוד לחוקי מדינת ישראל".

לגבי ר', המייצג בוועד את עובדי הייצור במפעל בדק מטוסים, ואת עובדי הייצור של בסיס נבטים, נכתב כי "אף שאינו עובד בסיס נבטים, מקבל ר' תוספות שכר מופלגות בשל קרבתו לכץ ועיסוקו בהתפקדות לליכוד".

שם נוסף שמוזכר במכתב הוא רמי גראור, שמונה על ידי כץ לממלא מקום מנכ"ל הביטוח הלאומי בפברואר. גראור קודם במהירות שיא ארבעה חודשים בלבד לאחר שהחל לכהן בתפקיד סמנכ"ל משאבי אנוש בארגון.

כץ וגראור מכירים מימיהם בתע"א. כשכץ היה יו"ר ועד העובדים, הוא ניסה לקדם את גראור לתפקיד סמנכ"ל משאבי אנוש בחברה. המאמץ נכשל, לאחר שמנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, התנגד לכך נחרצות.

גראור היה מנהל כוח האדם של בדק, החטיבה הגדולה של תע"א, הכוללת את מפעלי בדק מטוסים, מנועים ואביזרי תעופה. במסגרת תפקידו היה אחראי על מנהלי כוח האדם בכל אחד מהמפעלים, ובכלל זה על קידום או פיטור עובדיהם.

אחת הפרשיות שהסעירה את החברה בתקופתו היתה פיטוריו של חושף השחיתות, מיכאל מירב ב-2011, על הודעת הפיטורים שלו, שהגיעה לידי TheMarker, חתם גראור. מירב חשף נושאים רבים שנחקרים עתה, כמו החשד להעדפת ספקים במפעל בדק מטוסים, מכרזים "תפורים", קידום לא ענייני של עובדים וחתימה רטרואקטיבית של חוזים.

מירב פוטר לאחר שהעביר חומרים שאסף ליחידה החוקרת במשרד הביטחון (המלמ"ב), לאחר שהנהלת החברה ומבקר הפנים של החברה לא טיפלו בתלונותיו. התלונות עסקו בעשרות מקרים של העדפת כחמישה ספקים מסיבות לא ענייניות, ובראשן א.ב שירותי תעופה וביראני, חברה למסחר ועבודות הסרת צבע וצביעה, השייכות שתיהן למשפחת ביראני מדליית אל כרמל.

לטענת אמיר חרמוני, כיום פעיל מרכזי בתנועת אומ"ץ (אזרחים למען צדק חברתי ומשפטי ומינהל תקין), שפוטר לפני כ-21 שנה מתע"א - לדבריו, ביוזמת כץ - "אחד הטריגרים לחקירה הנוכחית של הוועד הוא ההתפקדות לליכוד". לדבריו, "העצורים, יאיר כץ, אהוד נוף, אלי כהן, ראש ועד הטכנאים, דוד פרץ, רוג'ר ואטל, הם יד ימינו של חיים כץ ומקורביו בוועד. הם עזר לו שנים רבות. בפריימריז בגני התערוכה היה אחד מהם אחראי על בניית האוהלים. מנהלי כוח אדם בתע"א משתפים פעולה עם כץ, חוץ מאירית קלפר, סמנכ"לית משאבי האנוש, שלא ממש יודעת מה קורה מתחתיה, למשל עם ב', שהוא החבר הכי טוב של כץ".

חרמוני, המקורב לחקירה, מעריך כי "המשטרה הולכת להפוך כל אבן בתע"א. כיום אף אחד כבר לא יעז לפקוד עובדים לליכוד". לדבריו, "50–80 איש נחקרים מדי יום. כל יחידת להב 433 מעורבת בחקירה, זה תיק מהגדולים שהיו בישראל".

נוהל ההתפקדות לליכוד קיים יותר מ-20 שנה בתע"א, לדברי חרמוני. "הפוליטיזציה בתע"א תפסה את התאוצה הכי גדולה בתקופה שבה כיהן יאיר שמיר כיו"ר החברה. בתקופתו האוטובוסים יצאו מתוך החברה לקלפיות. בתקופתו כץ פרח".

בסביבתו של כץ אמרו בתגובה: "לא מדובר במכתבים אנונימיים, אלא בתלונות שווא של עובד שנתפס במעילה ופוטר לפני 20 שנה, העונה לשם חרמוני. מכתבים אנונימיים הגיעו גם לידינו, ובהם חשש שתלונות השווא נועדו להחליש את הוועד כדי להביא להפרטת החברה".

חרמוני אמר בתגובה: "מעולם לא כתבתי מכתב אנונימי, ומי שאומר זאת פשוט משקר. המכתבים שלי חתומים בשמי. בנוסף, פוטרתי שלא כדין, וכך קבע גם בית המשפט בתביעה שהגשתי נגד החברה. בפסק הדין שלי נדרשה החברה לפצות אותי בסכום מכובד, וערעורה נדחה".
1

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד