ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

יחיאל נהרי נגד ש"ס: זמר אשכנזי מרכזי, וספרדי לקישוט

שוב זה קורה - אירוע של התנועה הספרדית מתהדר בזמרים אשכנזים מהשורה הראשונה, ודוחק את המוזיקה המזרחית והפיוט לשוליים. ולא רק בש"ס - ככה זה גם בכל אירוע רשמי אחר, ואפילו באזכרות צה"ל • מה יהיה? גדול החזנים יחיאל נהרי זועם • דעה

אירוע של ש"ס בחג האחרון, פלאש90
אירוע של ש"ס בחג האחרון, פלאש90

בוודאי אם נכחתם באיזשהו אירוע ממלכתי, כמו למשל בטקסי יום הזיכרון, יום השואה, יום העצמאות, ובפרט בטקסים פוליטיים - במיוחד כאלו של תנועת ש"ס, שמתם לב לכך שאת החלק התרבותי ממלאים בגאון יוצאי ובאי התרבות המערבית.

בכל טקס או כנס - פוליטי, ממלכתי, חברתי וכדומה, ישנה משבצת תרבותית אותה ממלא זמר או חזן, שבעצם אחראיים על הערך הבידורי והחגיגי של הערב, או על הטקסיות. והנה בימים האחרונים מתפרסמת ברשתות החברתיות מודעה ובה פרטים על האירוע הקרב ובא של תנועת ש"ס בטדי, ולמרבה הפלא מרבית הזמרים שיופיעו שם אינם חולקים באמנותם את התרבות המזרחית, אותה ש"ס אמורה לייצג תחת הסיסמה "מחזירים עטרה ליושנה".

החזן יחיאל נהרי, שבשנים האחרונות פעיל באופן תמידי ברשתות החברתיות, ומשלב בין הופעותיו הרבות ברחבי העולם לבין פעילותו התרבותית, החליט להרים את דגל המחאה בנושא הזה, וכך הוא כותב בתגובה לפרסום של צוריאל קריספל סגן רה"ע באלעד - "גדולי הזמר החרדי הם כותבים....... שנה אחר שנה... אירוע אחר אירוע..... חזור ושנו הם מהתלים בציבור הספרדי שנטעו בו את האמירה "מחזירים עטרה ליושנה" .... ז"א שהם מזמינים כהרגלם כמה כוכבי זמר אשכנזים, וספרדי אחד או שניים לקישוט". נהרי ממשיך וכותב כי "בעצרות, חתונות, שבתות, ושאר אירועי "גיבוש למיניהם"..... לפחות שיקיימו את האימרה "לאורו נלך" של מרן זצ"ל גם בשירה המזרחית האותנטית שכל כך אהב לשמוע מפי החזנים הספרדים היקרים ה' עליהם יחיו".

הוא מוסיף - "עוד בשנים האחרונות היו מביאים חזנים ספרדים כדי לצאת ידי חובה בפני מרן זצ"ל, ומאז שהוא לא איתנו הכל נהיה מסחרי ומחטיא את המטרה שלשמה ש"ס קמה. שיודו על האמת בריש גלי שהם מתביישים במוצא המפואר שלהם, וכמהים להשתייך למועדון האשכנזי בכל מחיר! והם האשכנזים לבטח מלגלגים בזים וצוחקים באומרם: "הפרנקים הללו אין להם כבר את מי להביא וצריכים אותנו"....נרפים אתם נרפים....."".

חריפותם של הדברים משקפת לדעתי את רחשי כלל הציבור בנושא, מכיוון שבסופו של דבר הם לא מוצאים ביטוי אמיתי לתרבות אותה הם צורכים בסגנון התפילות, בשולחן השבת, בשמחות ובאירועים, ודווקא בטקסים הכי פוליטיים והכי חברתיים, ששם הדברים הללו חייבים לבוא לידי ביטוי, הפייטנים והחזנים מוצאים את עצמם בשוליים.

יחיאל נהרי מוסיף ואומר "אחת הנקודות הכאובות אצלי, זה מדוע אין חזן ספרדי בצה"ל? איך קרה ש-69 שנים אחרי שהמדינה קיימת, עדיין הטקסים הדתיים והממלכתיים הינם בעלי אופי אשכנזי, ומשפחות חללים רבות ממוצא מזרחי לא זכאיות לשמוע ביום החשוב להם ביותר, אשכבה או שאר התפילות הנאמרות בנוסח ספרדי, אין חללים ספרדים? אין אזרחים מזרחיים שאצלם תפילה חגיגית זו תפילה אחרת ממה שעושה החזן הצבאי הראשי?!"

הדברים הללו מתחברים לרוח החדשה שנכנסה למשרד התרבות בשנתיים האחרונות, ומשום מה במקום לגרום להעצמת השוויון התרבותי במקומות הבסיסיים והיסודיים ביותר - היא השפיעה אך ורק על מוקדי הפופוליזם, והכותרות.

המודעה שפורסמה:


ש''ס יחיאל נהרי זמר ספרדי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 57 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד