י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

אולטימטום לאגד: שיפור שירות תוך שבועיים - או הפקעת קווים

משרד התחבורה מאיים להתחיל כבר באפריל בהוצאת קווי שירות של אגד בירושלים למפעילים מתחרים, בעקבות תלונות חוזרות על שירות לקוי • במקביל, ועד עובדי אגד בירושלים דורש להשבית שוב את האוטובוסים ברחבי ישראל

אוטובוס אגד בירושלים, צילום: הדס פרוש, פלאש90
אוטובוס אגד בירושלים, צילום: הדס פרוש, פלאש90



תלונות חוזרות ונשנות על ליקויים בשירות של אגד בירושלים הביאו את משרד התחבורה להציב בפני הקואופרטיב אולטימטום: תקנו את החריגות עד 10 באפריל, ולא — נתחיל בהפקעת קווי האוטובוסים של אגד בעיר, ובהעברתם לידי מפעילי תחבורה ציבורית אחרים.

ההחלטה על האולטימטום התקבלה בעקבות השימוע שנערך לפני כחודשיים להנהלת אגד ברשות הארצית לתחבורה ציבורית. זאת, בעקבות שיעור חריגות שירות קיצוני באשכול הפעילות הגדול של אגד, שבו משתמשים כ–350 אלף נוסעים מדי יום. ביקורת של משרד התחבורה גילתה, בין היתר, כי יותר מ–12% מהאוטובוסים שנבדקו יצאו באיחור, או שלא יצאו בכלל.

ל–TheMarker נודע עוד כי המשרד חייב את אגד לתגבר את מערך האוטובוסים בבירה בתוך שלושה חודשים, לצורך תוספות שירות — מעבר לתנאים ברישיון שהעניקה המדינה לקואופרטיב.

דרישות הרשות הארצית התקבלו באגד בעיתוי רגיש, בעת שהקואופרטיב נאבק בממשלה כדי לזכות בהסכם סובסידיה מופלג של כ–3 מיליארד שקל בשנה ובפטור מתחרות ל–18 השנים הבאות. בשבוע שעבר השווה שר התחבורה, ישראל כ"ץ, את אגד ל"דינוזאור שמסרב להתאים את עצמו למציאות המשתנה" והזהיר כי החברה תיכחד אם לא תשנה את דרכה.

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב ביטל ביום שני האחרון את השביתה שתוכננה בקווי אגד ברחבי הארץ, והורה להסתדרות למצות קודם את המשא ומתן בין ועד עובדי אגד השכירים לבין הנהלת הקואופרטיב. הוועד הירושלמי הביע התנגדות נחרצת להוראה ודרש בימים האחרונים להוציא את השביתה לפועל. ההתנגדות נובעת ככל הנראה מחוסר הסכמה עם ההנהלה וכעס על ביטול השביתה.

הסניף הירושלמי של ועד עובדי אגד נחשב אחד ממעוזי ההתנגדות הקשים ביותר בקואופרטיב בדרך להסכמות עם המדינה. נהגי אגד בעיר כבר השביתו בתחילת השנה את התחבורה הציבורית בירושלים למשך יממה, בצעד שיצר כאוס תחבורתי ופקקי ענק בבירה. אגד נקנס ביותר מ–7 מיליון שקל בגין אותה שביתה — וכפי שנחשף בשבוע שעבר, במשא ומתן מול המדינה דרש אגד לקבל החזרים על קנסות שהושתו עליו בגין חריגות שירות.

מול אגד מתנהל שימוע נוסף לקראת הטלת קנס גבוה עקב חריגות שירות בכל הארץ. משרד התחבורה עדיין לא קיבל הכרעה בשימוע, במסגרתו נידונה חבילת קנסות בסך של כ-49 מיליון שקל.

"מציאות שבה אין הסכם סובסידיה מאוד לא טובה לאגד — אבל אנחנו לא יכולים להיכנע לדרישות גבוהות מדי, כמו אלה שהוצבו בפנינו. אנחנו מנהלים משא ומתן כדי להגיע לנקודת איזון", כך אמר ביום חמישי סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, אודי אדירי, בכנס של פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות.

במהלך המושב, שעסק באסדרת ענף התחבורה הציבורית, התפתח ויכוח בין אדירי ליו"ר סופרבוס, אלי בליליוס, בנוגע להתנהלות המדינה במכרזי התחבורה הציבורית. זאת, לנוכח טענת המפעילים הפרטיים המתחרים, שטוענים אף הם כי הממשלה צריכה להגדיל את הסובסידיה שהם מקבלים עבור הפעלת הקווים.

"ההתעסקות בהתאמות למכרזים מייצרת תרבות לא תקינה של עלייה לרגל, שבה כל מי שזוכה במכרז נזכר כעבור כמה שנים לבקש שינויים ותוספות. במכרזים האלה אתה שם את מה שיש לך בידיעה שבהמשך אין תיקון, וכל חברה צריכה לקחת את זה בחשבון", אמר אדירי בתגובה לטענות — אך לא פסל שינויים עתידיים באופן ניהול המכרזים בענף.

"צריך לקחת בפרופורציה את הטענות של המפעילים", הוסיף רכז תחבורה ציבורית באגף התקציבים, אלון מסר. לדבריו, "אין ספק שהתחרות עזה ואנחנו רוצים שכל אחת מהחברות תרוויח רווח סביר. כשמסתכלים בפרספקטיבה של 15 שנה אחורה, השיפור העצום בתחבורה הציבורית הוא בזכות הליכי התחרות. אנחנו לומדים וגם עושים שינויים בדיעבד. בסוף גם המפעילים הוותיקים (אגד ודן; א"ד) יתאימו את עצמם".

ראשי מפעילות התחבורה הציבורית הלינו לאורך הכנס על המדינה, בטענה כי זו מטילה על החברות אחריות רבה מדי, באופן שפוגע ביכולת לספק שירות טוב לנוסעים: "כיום המדינה דורשת שאנחנו, בכוחות עצמנו, נבנה את התשתיות, נבנה את החניונים ונתקן את מצוקת המחסור בנהגים. ההתעסקות בדברים האלה גורמת לכל חברות התחבורה הציבורית לפעול באופן שאינו תואם את צורכי הלקוח — אלא רק לפי מה שעובד כלכלית", טען בליליוס.

יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית בכנסת, ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת), תקף את היעדרה של תשתית בלעדית לתחבורה הציבורית: "המדינה נותנת את המשאב הציבורי של כבישי ישראל לכל אחד ללא העדפה לחברות התחבורה הציבורית. המצב הזה הוא בלתי־נסבל ובלתי־אפשרי. דרושה החלטה פוליטית שתיתן עדיפות בכבישים לשירות הציבורי. חייבים לתת קדימות לכלי רכב שמסיע 40–50 אנשים, ועד שלא נקבל החלטה כזאת נמשיך להיות תקועים בפקקים".

על טענות אלה השיב מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, מאיר חן: "אני מסכים שכיום המפעילות נאלצות להתמודד עם יותר מדי בעיות שאינן צריכות להיות קשורות אליהן, כולל ויכוחים עם רשויות מקומיות וספקי קצה, אבל חשוב לזכור שאנחנו עדיין בתהליך. בסופו, גם התשתיות בישראל יהיו טובות יותר, וגם המדינה תיקח אחריות על חלק מהדברים שהיום נופלים שלא בצדק על המפעילות. ועדיין, גם במצב הקיים, חברה שלא תדע לתת לנוסעים שירות מספיק טוב פשוט תצא מהמשחק, ועל כך לא נתפשר".

בתוך כך, משרד התחבורה מכניס פרמטר חדש לתחרות במכרזים על אשכולות קווי אוטובוסים: שביעות רצון הנוסעים ממפעילי התחבורה הציבורית המתמודדים.

חן חשף בכנס כי בסוף החודש תסכם הרשות הארצית לתחבורה ציבורית 42 אלף שאלונים לנוסעים שהועברו על ידי סוקרים ביותר מ–4,000 נסיעות. סקרים דומים ייערכו מעתה פעם בשישה חודשים. שקלול הציונים שיעניקו הנוסעים למפעילי האוטובוסים יהווה 10% מציון הבקרה התקופתי של החברות.

"אף פעם לא שאלנו מה חושב הנוסע — עכשיו זה משתנה. כל מפעיל יקבל את התוצאות לידיו וזה יהיה פקטור בהתמודדות במכרזים הבאים", אמר חן. ואולם, לא ברור אם למדד שביעות הרצון יהיה משקל משמעותי בהתמודדות. לפי הערכות, הקול של ציבור הנוסעים ישפיע על כ–1.5% בלבד מהניקוד במכרזים.
אגד אולטימטום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד