כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

החרדים תיווכו אך המתח נשאר: פגישת כחלון ונתניהו הסתיימה

לא הרבה שרים הגיעו לישיבת ראשי סיעות הקואליציה, אך לפחות הנציגים החרדים היו שם ואף דאגו להשאיר את ראש הממשלה ושר האוצר לשיחה בארבע עיניים • אחרי ארבעים דקות הסתיימה פגישת השניים, אך ללא הסכמות וללא פיצוץ

צילום: אוליבייה פיטוסי פלאש 90
צילום: אוליבייה פיטוסי פלאש 90

המתח האם אנו לקראת בחירות עדיין באויר: נתניהו וכחלון נפגשו, ואף שוחחו ביחידות בתיווך השרים החרדים - אך לא הגיעו להסכמה

על רקע המשבר הקואליציוני, סביב הקמת התאגיד, ראש הממשלה בנימין נתניהו מנסה להרגיע חזית אחרת שנפתחה מולו בימים האחרונים – מכיוונה של הבית היהודי. אך עוד קודם לצפירת ההרגעה הזו, נתניהו התייחס בתימצות למשבר שמותח את המדינה - האם אנו לקראת בחירות. זאת, בפגישה עם שרי הליכוד הבוקר, כשרק ארבעה מהם טרחו להשתתף, שם התייחס לעימות עם שר האוצר, משה כחלון, והשיב במענה לשאלתם כי "אין כל התקדמות במשא ומתן עם השר כחלון כשיהיה חדש - אעדכן אתכם".

ישיבת ראשי הקואליציה ביתה גם היא מצומצמת, גם בהרכב הנוכחים וגם בזמן. די מהר, שר הבריאות יעקב ליצמן הציע בעקבות משבר התאגיד, שלמעט נתניהו וכחלון, כל הנוכחים יעזבו את החדר. הצעתו התקבלה וראש הממשלה ושר האוצר ישבו לבדם כארבעים דקות. בתחילת הפגישה הצטרף אליהם שר הפנים אריה דרעי שלאחר כ-20 דקות השאיר את היריבים לבד.

קצת לפני השעה 2 הסתיימה הפגישה, והמתח נותר. נמסר כי השניים לא הגיעו להסכמות, אך החליטו להיפגש שוב. לא נקבע מועד לפגישה. כלומר אין פיצוץ אך המתח נמשך.

ישיבת הממשלה שהתקיימה הבוקר, נפתחה בהיעדרותו של שר האוצר משה כחלון - שנכנס רק לאחר סיום קטע הפוטו-אופ, בו כלי התקשורת נמצאים במקום, ומצלמים אמירות של ראש הממשלה. כפי הנראה כחלון חשש מאמבוש מצד ראש הממשלה אל מול המצלמות.

בפתח ישיבת הממשלה, התעלם נתניהו מהמשבר בעניין התאגיד, והעדיף להתייחס לעניין אחר. הוא הכחיש את הדיווחים שהתפרסמו בימים האחרונים, על פיהם, ישנו הסכם בינו לבין הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ על ריסון הבנייה בהתנחלויות, ובכך הרגיע את הזעם מכיוונו של השר נפתלי בנט.

נתניהו אמר כי "בימים האחרונים נפוצו דיווחים בתקשורת על סיכומים לכאורה בשיחות שאנחנו מקיימים עם הבית הלבן באשר לנושא הבנייה בהתיישבות. אני רוצה להבהיר, כי יש הרבה מאוד דברים לא מדוייקים בדיווחים הללו. אני לא רוצה להרחיב, השיחות שלנו עם הבית הלבן נמשכות ואני מקווה שהם ימשכו במהרה".

כאמור, הסערה פרצה לאחר שדווח כי טראמפ מבשל מתווה לבנייה בהתנחלויות, על פיו, תרוסן הבנייה בכלל ההתנחלויות – בתמורה לבנייה מסודרת בגושי ההתיישבות, בנוסף, יוקם היישוב למפוני עמונה.

הבהרתו של נתניהו הבוקר, באה כאמור להרגיע את החזית מול בנט, זאת על רגע המשבר מול כחלון, שיקבע האם ישראל הולכת לבחירות או לא.

בשלב זה, ראש הממשלה ממשיך להתבצר בעמדותיו סביב הקמת התאגיד וממשיך לדרוש שהוא לא יקום. כשמנגד, כחלון ומשרד האוצר ממשיכים אף הם לדבוק בעמדתם, על פיה, סגירת התאגיד תביא להוצאות כלכליות רבות החורגות ממה שסוכם.

כזכור, יו"ר הקואליציה דוד ביטן תקף אמש את האוצר ואמר כי "לאוצר לא אכפת לזרוק 700 מיליון שקלים כל שנה על התאגיד בעוד קשישים ונכים בקושי מתקיימים מקצבאות רעב, אותו אוצר דוחה פעם אחר פעם כל יוזמה להעלאת קצבאות הנכות אבל מגן בחירוף נפש על קומץ צפונבונים".

קודם לכן אמר ביטן כי הליכוד והעומד בראשו, לא מתכוונים לוותר הפעם, "אנחנו לא הולכים על שום דבר לבחירות. מי שהולך לבחירות זה כחלון, אם כחלון לא ילך לקראתנו – יהיו בחירות", הצהיר.

מנגד, יו"ר סיעת כולנו ח"כ רועי פולקמן השיב לו כי "אף אחד מהציבור לא מאמין שילכו לבחירות בגלל התאגיד, ואם ילכו לבחירות וראש הממשלה יחליט לפרק את הממשלה – זה לא על התאגיד, שיהיה ברור, למה איך ולמה? - זה בהחלטתו, יש קואליציה מצויינת, ממשלה ימנית וחברתית, אין סיבה לפרק אותה".

עודכן" 14:22
התאגיד משה כחלון בנימין נתניהו משבר בחירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד