ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

בחמאס מבולבלים מהחיסול המסתורי בעזה

למעלה מיממה לאחר חיסולו המסתורי של איש החמאס מאזן פוקהא, ממשיכים בארגון לנסות לאתר את המתנקשים שלא הותירו אחריהם סימנים מזהים. במסגרת המאמצים אף נחסם מעבר ארז מצידו הפלסטיני • כל הפרטים על החיסול שמבלבל את עזה

הלוויית מאזן פוקהא. צילום: Wissam Nassar/Flash90
הלוויית מאזן פוקהא. צילום: Wissam Nassar/Flash90

החיסול המסתורי - היום שאחרי: למעלה מיממה לאחר חיסולו המסתורי של מאזן פוקהא, ממשיכים בחמאס לנסות לאתר את המתנקשים שכנראה לא הותירו אחריהם סימנים מזהים. בחמאס מיהרו להפנות אצבע מאשימה כלפי ישראל, בה המחבל ריצה עונש מאסר ושוחרר בעסקת שליט.

על מנת לאתר את המתנקש או את משתפי הפעולה שסייעו לו, החליטו בחמאס לחסום את המעברים מעזה לישראל. החיסול בשכונת תל אל-הווא בדרום-מערב עזה, בוצע מטווח קצר מאוד באמצעות משתיק קול ומספר כדורים שנורו לעבר ראשו של המחבל מאזן פוקהא, בסמוך לביתו שאינו רחוק מחוף הים. כך מתחקיר ראשוני שנערך.

דובר משרד החוץ של חמאס, עיאד אל בוזם, אמר כי המעבר יישאר סגור עד להודעה חדשה, על מנת שמנגנוני הביטחון של חמאס ימצו את החקירה בעניין. מיד לאחר החיסול, המתנקש או המתנקשים עזבו ונמלטו מהמקום מבלי שאיש ראה אותם. לעבר הים? חיסול ישראלי באמצעות המוסד? משתפי פעולה פלסטינים? כל אלה עדיין בגדר תעלומה.

במידה ומדובר אכן בחיסול מצד ממשלת ישראל בשטח עזה, המתנקשים הספיקו לכאורה לעזוב את עזה תוך שעות ספורות ולא המתינו בסבלנות עד שחמאס הכריז על חסימת מעבר ארז מצידו הפלסטיני וכן המרחב הימי של העיר עזה. "לאיש אין אינטרס לחסל את מאזן פוקהא מלבד ישראל. אלה הן השיטות הפחדניות שלה" צייץ בטוויטר חוסאם בדראן, מדוברי החמאס.

סמי עבד, פרשן ברדיו אל מנאר בעזה, אמר בראיון לרזי ברקאי וקרן מרציאנו בגי צה"ל, כי בחמאס ירצו לנקום בישראל, בה הם רואים אחראית לחיסול: "זה חיסול שקט והתגובה תהיה שקטה, וכל האצבעות מופנות כלפי המוסד או השב"כ ותהיה תגובה כי חייבים נקמה".

מאזן פוקהאצילום: מאזן פוקהא
מאזן פוקהא

ירון בלום, לשעבר בכיר בשב"כ, אמר ברדיו 103FM, "האיש הזה לא היה צדיק. ישראל לא תדמע, מצרים לא תדמע וגם בחמאס לא ידמעו. מאזן פוקהא הגיע מהשומרון, הוא גורש במסגרת עסקת שליט לעזה. מאז שהוא גורש הוא פעיל בוועדה שמגלגלת ומתכננת פיגועים". כשנשאל בלום האם עוזר להתנקש בבכירים בחמאס, השיב "זה עוזר מאד. אחד כזה שהולך לעולמו בדרך לא טבעית, לוקח הרבה מאד זמן עד שמישהו אחר נכנס לנעליו, זה דבר ראשון. דבר שני זה מכניס בלגן לתוך הארגון, אנשים בלחץ והיסטריים. הם אומרים שהם לא מפחדים למות אבל אף אחד מהם לא רוצה באמת למות. ולכן, זה מכניס פחד, הרתעה וישנו קושי להיכנס לנעליים של המנהיג הדומיננטי שאיננו".

לדבריו, "חמאס עדיין לא ערוך לסבב נוסף, הוא עוד לא התעצם מהסבב האחרון שהיה לו. הוא רוצה לשמור את המגמה הזאת של השקט, לכן לא ילך היום לסבב נוסף. מה שכן, הם ינסו לבצע פיגועים קטנים. מה שחמאס מנסים כרגע זה לגלגל פיגועים מאזור יהודה ושומרון לכיוון ישראל עם חוליות שקיימות שם אך הם לא מצליחים. בחודשים האחרונים נעצרו עשרות חוליות על ידי השב"כ וצה"ל. הסיכולים האלה גורמים לשקט בארגון ולאי ביצוע פיגועים".

אביו של המחבל פוקהא, שוחח עם מחמוד א-זהאר, חבר ההנהגה המדינית של חמאס בעזה, שהבטיח לו כי חמאס ינקום את מות בנו. "ידענו שהיום הזה יגיע. קציני מודיעין ישראלים הגיעו לבית שלנו פעמים רבות והעבירו לנו מסרים שמאזן יחוסל אם ימשיך במעשיו" אמר האב. "המודיעין הישראלי האשים כל הזמן את מאזן בפעילות טרור. לצערי איננו יכולים להגיע לעזה להיפרד ממנו ונאלצנו לצפות במסע הלוויה ובקבלות הפנים בסוכת האבלים בעזה דרך הטלוויזיה".

"טביעת אצבע של המוסד הציוני" אמר אתמול דובר חמאס מושיר אל-מסרי, והוסיף כי "התגובה לפשע הזה תגיע. האויב הציוני, ששמח מעט על החיסול ומנסה ליצור לעצמו נצחונות מדומים - יבכה כשחמאס יראה לו באיזו צרה הוא נמצא".

ראש אמ"ן (אגף המודיעין) לשעבר, האלוף במיל' עמוס ידלין, אמר כי חיסולו של פוקהא עלול להביא לסבב לחימה נוסף בעזה. "חמאס החליט שישראל חיסלה את פוקהא, הוא יגיב וישראל תגיב. מהר מאוד נמצא את עצמנו בעימות נוסף", טען באירוע "שבתרבות" במבשרת ציון.

במידה ומי שעומד מאחורי החיסול זו אכן ממשלת ישראל, לא מדובר בחיסול ראשון, שכן בוצעו עשרות חיסולים ממוקדים כדוגמת ההתנקשות ביחיא עיאש "המהנדס" בינואר 1996 באמצעות טלפון סלולרי אותו החזיק שהתפוצץ, סגנו של יאסר ערפאת וראש הזרוע הצבאית של אש"ף אבו ג'יהאד שנורה ונהרג ב-1988 בביתו בתוניס - ב-1012 הותר לפרסם שהחיסול בוצע על ידי סיירת מטכ"ל. מאז שנת 2000 חוסלו למעלה מ-60 מחבלים פלסטינים ברצועת עזה, בהם גם מנהיג ומייסד תנועת חמאס השייח אחמד יאסין ב-2004, ראש הזרוע הצבאית של חמאס אחמד ג'עברי שסימן את פתיחת מבצע עמוד ענן ב-2012.

מאזן פוקהא, נידון בישראל לתשעה מאסרי עולם בעקבות מעורבותו בפיגוע בה מחבל מתאבד התפוצץ באוטובוס סמוך לצומת מירון ב-2002 וגרם לתשעה הרוגים ו-52 פצועים. יומיים לאחר הפיגוע נלכד פוקהא בביתו בשומרון וביתו נהרס על ידי צה"ל. בשנת 2003 נידון לתשעה מאסרי עולם ועוד חמישים שנות מאסר - אך שוחרר בעסקת גלעד שליט וגורש לרצועת עזה, שם המשיך בפעילות טרור של חמאס.

בתוך כך, כוחות צה"ל בפיקוד הדרום בכוננות לאפשרות שחמאס יתקוף את ישראל בעקבות ההתנקשות אמש בעזה בפעיל חמאס מאזן פוקהא. איש לא קיבל עליו את האחריות לרצח. פוקהא נורה מאקדח עם משתיק קול ליד ביתו בעזה. חמאס ושאר ארגוני הטרור הפלסטיניים מאשימים את ישראל באחריות לחיסול ואומרים כי ההתנגדות תנקום בכל מי שידו הייתה במעל. מאזן פוקהא שוחרר מן הכלא בישראל במסגרת עסקת שליט לפני יותר מחמש שנים וגורש לעזה. בעת האחרונה הוא היה אחד מראשי המנגנון העזתי של חמאס להוצאת פיגועים ביהודה ושומרון. כתבתו של כתבנו לענייני פלסטינים.

למרות ההערכות שחמאס לא יגיב ביד קשה על מנת שלא להסלים את המצב, במערכת הביטחון, צה"ל שב"כ והמוסד נמצאים בכוננות במידה וחמאס יתקוף את ישראל.
מאזן פוקהא חיסול חמאס עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד