ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

דרעי חושף: הנס האישי שהוביל להקמת העיר החרדית החדשה • ראיון מקיף

בראיון מרתק מפרט שר הפנים אריה דרעי את הפתרונות המונחים על שולחנו למיגור מצוקת הדיור במגזר החרדי, מספר על יוזמת העיר החדשה בשפיר, מתאר את ההתלבטויות להמשך הדרך ומה מונח על שולחן המשרד • וגם: מה יעלה בגורל התאגיד?

דרעי חושף: הנס האישי שהוביל להקמת העיר החרדית החדשה • ראיון מקיף

בשורת הדיור שנחשפה ב'בחדרי חרדים': אדריכל העיר החדשה שפיר הסמוכה לקריית גת – שר הפנים אריה דרעי, עמל במשך שנה תמימה מאחורי הקלעים ובישל את הבשורה הגדולה שקמה בשנים האחרונות ושצפויה להעניק מענה למצוקת הדיור במגזר החרדי.

לאחר מאבקים עם ראש עיריית קריית גת ולאחר שהצליח לגייס את ראש מינהל הדיור אביגדור יצחקי, לדרעי באמת יש סיבה לחייך. בראיון מקיף שקיימתי עימו ב'קול חי', הוא פתח הכל. מהרגע הניסי שבו הוא נכנס למשרד הפנים ועד התוכניות הבאות שבאמתחתו.

- האם שפיר היא באמת בשורה גדולה למגזר החרדי?

"כן, תראה שנים כולם יודעים, כל ראש ישיבה שאתה מבקר אצלו, כל אדמו"ר, כל רב, המצוקה הגדולה ביותר של הציבור החרדי זה הדיור, ב"ה משפחות ברוכות ילדים, בני תורה ובנות בית יעקב, וצריך לחתן אותם, וההורים מסכנים – דואגים לחתן את הילדים ולסדר אותם, ממש זה נהיה כמעט בלתי אפשרי, אין דירות, הדירות יקרות, הדיור להשכרה יקר מאוד וכולנו מודעים למצוקה הגדולה הזו".

"מכל העוגה – לא נותנים כלום לחרדים"


"הכי גרוע היה בשנתיים האחרונות, נעשה מאמץ ממשלתי אדיר עם השקעות של מיליארדים, מחיר למשתכן, הסכמי גג, ואנחנו כל יום פותחים עיתונים ותקשורת ואנחנו שומעים פה חתמו 20 אלף, פה עשרת אלפים ומכל העוגה הזו לא נותנים כלום לחרדים.

"ראשי ערים לא מסכימים, אבל אני לא מקבל את הטענה שלה, עם כל הכבוד, מישהו חותם איתם על הסכמי גג וראשי הערים רוצים לחתום על הסכמי גג, אם היו מעמידים להם תנאי – 'אני לא חותם איתך על הסכם גג בלי שאתה נותן 10 אחוז, 15 אחוז לציבור החרדי' - הם היו נותנים, אבל לצערי אף אחד לא נאבק על זה. ניסינו אנחנו – באמת כל הנציגים שלנו, אני לא רוצה ליחס את זה לא לי ולא לאחרים, לכולנו, הבאנו החלטת ממשלה על נייר בקבינט הדיור שמיעדים כך וכך, אבל לצערי זה היה רק על הנייר ובינתיים הכל מתבצע".

"תראה, אני מהשמיים, הכל הרי מהקדוש ברוך הוא, לא תכננתי להיכנס בקדנציה הזו למשרד הפנים, הלכתי למשרד הכלכלה, קרה מה שקרה עם מתווה הגז, והתפטרתי ממשרד הכלכלה ולאחר כמה חודשים קיבלתי את משרד הפנים. הדבר הראשון שנתקלתי בו, זה ממש כמו מעשה נס ממגילת אסתר, על השולחן שלי – המלצה מועדת הגבולות עוד מהשרים הקודמים של הליכוד – להעביר את השטח המוניציפלי ממועצה אזורית שפיר לעיר קריית גת, כדי שקרית גת תוכל להתפתח גם ממערב, כי קריית גת מתפתחת. היית איתי בסיור בשפיר, איזה יופי של שטח, של עשרת אלפים יחידות דיור מינימום, בשלב ראשון, אפשר גם להגיע שם ליותר מזה בהמשך".

"דיברתי עם ראש העיר של קריית גת ואמרתי לו, ידידי, לא יכול להיות שבכרמי גת אתה בונה שמונה וחצי אלף יחידות דיור, והרי יש היום בקרית גת 10-15 אחוז חרדי, תן להם 1,000–700 יחידות דיור, מה קרה? 'לא, זה אי אפשר זה יהרוס את כל הפרויקט, כל השיווק ייעצר אם חילונים ישמעו', כאילו אנחנו חלילה וחס אנחנו מדברים, על שתי מדינות. ואז הוא אמר לי מה שהוא אמר לכל הנציגים שלנו, שמעתם ממוזס כמה עוגות וסיורים הוא עשה שם, הוא הבטיח שבמערב קריית גת, שעדיין זה לא היה שטח שלו, אלא הוא כבר בנה שזה יהיה שטח שלו, שמה אתם תקבלו 1,000, איך הוא אמר לי, ביקשת 750? אני אתן לך 1,000 – 1,500 יחידות דיור".

"ואז אני מגיע למשרד הפנים, הקב"ה הוביל אותי למשרד הפנים, אני רואה שאני צריך לחתום להעביר לו את כל השטח ומצד שני – ראש מועצת שפיר אשר אברג'ל שהשטח שייך לו – מתנגד בגלל סיבות כאלו ואחרות ואז אמרתי, רגע, רגע, זה נמצא על השולחן שלי, אני הייתי בטוח שהכל שייך לקריית גת, ואז החלטתי להיכנס לעניין, ובמשך למעלה משנה, בשקט, בלי שאף אחד ידע מהדברים הללו, הובלתי יחד עם אביגדור יצחקי ראש מטה הדיור, למה אנחנו צריכים לעשות שם 1,500 יח"ד ועוד הפעם יהיו שם בעיות עם שאר התושבים, החלטנו ליעד את כל השטח לחרדים, ואני החלטתי נגד ההמלצות של הועדות להשאיר את זה במועצה אזורית שפיר".

"קראתי לראש המועצה אשר אברג'ל, שאלתי אותו, האם אתה מסכים להיות בשנים הראשונות להוביל ולשנות? הרי צריך לשנות את התוכניות ולהתאים אותם, גם שם עשו תכנית במערב העיר שלצערי לא מתאימה לחרדים, גם שם צריך להוריד את הקומות ולהוסיף מוסדות ציבור וגני ילדים, בתי כנסת וסוכות וכל מה שצריך בכדי לבנות עיר חרדית. הוא מיד הסכים, ללא גמגום לזכותו יאמר, ואז החלטתי מה שהחלטתי".

"עכשיו, ראש עיריית קריית גת, שמעתי שהוא דיבר קולות נגד שזה יעכב את הבנייה, אתם מבינים שאם הייתי מעביר את השטח לקריית גת, אין מצב בעולם שהוא היה נותן יותר מ-1,000 יחידות דיור לחרדים".

- ח"כ יעקב אשר פרגן לך ואמר שירדת לרזולוציה של מתכנן מחוז ואם לא היית – שפיר לא הייתה קמה.

"לא הייתה ברירה, הפעם לא יצאנו לציבור עם כיוון, אלא רק אחרי שגמרנו הכל, אחרי שסיכמנו עם ראש המועצה, ועם אביגדור יצחקי ואנשיו, ובדקנו שהתב"ע מאושרת ואיך אנחנו מקימים מנהלת הקמה ואיך אנחנו יורדים לפרטי פרטים, וגם איך אנחנו מוסיפים מוסדות ואיך אנחנו מפצים את תושבי עוזה שלא יעכבו אותנו בבנייה, ושהמחיר למשתכן אכן יתאים למגזר החרדי".

- איך ניתן באמת להבטיח שרק חרדים יוכלו לבוא ולהתגורר בשפיר?

"אני אומר לך ברמה העקרונית, העניין ייפתר, אני מעדיף שלא להיכנס לפרטים, בכדי שלא חלילה וחס, מישהו יעצור את זה בהמשך, בטענה כזו או אחרת. אבל שמעת גם את אביגדור יצחקי שבא נגיד ככה, לא אכלנו איתו דבש בכל השנתיים האלו – איך שהוא נחוש לפתור את הבעיה הזו ויש לנו דרכים לפתור את הבעיה הזו. בפרט אחרי שסיכמנו שיהיו שם הסכמי גג ויבנו כל המוסדות. יש פתרון, אנחנו בשלבי סיכום של הפתרון הזה".

- מה לגבי לוחות זמנים?

"שמעתם את אביגדור יצחקי שאמר שאנחנו בעזרת ה' נצא כבר בשנה הקרובה, בשנת 2017 – לשיווק של 2,000 יחידות דיור מינימום. הפיתוח שם הוא זול, כך שהעליות יהיו נמוכות ונוכל לתת דירות זולות ונוכל להעמיד עיר באמת מושלמת".

"זאת לא עיר של ש"ס, אלא של כולם"
"דיברת על האחדות, אתה לא מכיר הרבה שרים, וכולנו פוליטיים וכולנו רוצים קרדיטים, שיוצאים לסיור ומזמינים את מרצונם את נציגי המפלגות האחרות, כך אני ביקשתי להזמין את הרב מוזס ואת הרב יעקב אשר, כדי לשדר דבר אחד, זאת עיר של כל עם ישראל, לא ציבור רק של ש"ס. כולם, זאת המתכונת הטובה ביותר להצלחה, שיהיה גיבוי של כל הקהילות והעדות, כמו שאנחנו רואים בביתר, באלעד ובקרית ספר ובכל המקומות האחרים, הכל יהיה בצורה הכי מוכבדת. גם המינהלת שאני הולך להקים – ועדת ההיגוי – אני הולך להקים עם נציגים של כל הציבוריים הללו".

- מי יעמוד בראש המינהלת?

"אני עוד לא החלטתי, אבל יש לי מחשבות, אני לא רוצה כעת להיכנס לזה".

- ומה עם מה השם שפורסם בזמנו (צוריאל קריספל י. ג)?

"לא, לא, זו מחשבה שעלתה אבל עדיין אני מחפש את האנשים הטובים ביותר שיוכלו לעבוד ביחד, אני רוצה שזה יהיה בהסכמה מלאה של ראש המועצה אברג'ל ואביגדור יצחקי, כי חשוב לי שיעבדו ביחד. היות וגם במועצה שם יש כאלו שמנסים לומר 'החרדים, החרדים', אז אני הרגעתי אותם ואמרתי להם שכאשר היישוב יקום ויתחיל האכלוס שלו – כמובן שהוא לא יישאר במועצה אזורית שפיר, ויצטרכו להקים לו מועצה מוניציפלית. אם ראש העיר קריית גת אחרי שהיישוב הזה יקום – ירצה לקלוט אותו בקרית גת, נשקול את זה בחיוב".

- מה עם שם לעיר החדשה?

"האמת היא שהציעו לי הרבה הצעות, היה רעיון של קריית חזון, בגלל שזה באזור קרית גת, אבל בא, אני בטוח שימצאו את השם המתאים ביותר ואני רוצה להגיד לך, שזה כבר לא הדרום, זה כבר מרכז. ראיתם את כביש 6 שמגיע לשם ואת הרכבת, פחות מ-40 דקות מת"א".

"אבל יש עוד מקום אחד, כמעט באותו סדר גודל, באלעד, בעזרת ה' אני עובד קשה להשלים את העניין ולספח שטחים לאלעד מבחינה מוניציפלית, היום זה שטח אש שרובו הוא ללא שיוך מוניציפלי, וחלקו שייך למועצה איזורית חבל מודיעין, אנחנו עובדים קשה במשרד להביא את זה לוועדת גבולות.

"ברור לי שאלעד מצד אחד, עם פתרון של 12 – 13 אלף יחידות דיור, ובשפיר עוד וביחד זה 20- 25 אלף יחידות דיור, ואני לא מדבר על ביתר שאנחנו נלחם בכל הסדר שיבנו שם, וראש הממשלה יודע את זה, פלוס עוד כל מיני דברים כאלו – אז אנחנו מוכנים לשנים הקרובות, זה פתרונות מידיים, זה לא הקמת ערים חדשות, זה תשתיות כבר קיימות נוכל לרוץ מהר ולהביא עשרות אלפי יחידות דיור לציבור שלנו, זאת הבשורה הגדולה".

התאגיד, והעיר החרדית בצפון הארץ
"אתה מבין למה אני עושה מאמצים גדולים שהממשלה לא תלך לבחירות עכשיו, לא חבל? שאנחנו מדברים על כאלו יעדים גדולים כל כך, לא חבל שבגלל תאגיד כזה או אחר נלך לבחירות ומי יודע איפה כל אחד יהיה אחרי הבחירות ומי יעצור לנו את כל התנופה הגדולה הזאת".

"בצפון יש לנו כל מיני מחשבות, אין ספק שהגליל והצפון זה יעד מעולה. קודם כל ערש התלמוד, התנאים והאמוראים שלנו היו בצפון, זה גם המקום הכי יפה בארץ, הרכבת כבר הגיעה לכרמיאל והיא תגיע לקריית שמונה.

"יש כל מיני אפשרויות איפה למקם את העיר החדשה בצפון, יש רצון של משרדי האוצר והשיכון להקים עיר גדולה בסדר גודל למגזר החרדית, הם מבינים שזה יעד וחשיבות לאומית לדאוג לחרדים. יש בצפון ביקוש גדול אני רואה את זה. חשבנו שהר יונה זה הכיוון, לצערי יש שם תשתיות יקרות מאוד מאוד, אני מאחל לכל היזמים שיצליחו, אבל בינתיים אנחנו לא מצליחים לפרוץ שם ואנחנו נמצאים במאות משפחות, וחבל".

"לאביגדור יצחקי יש איזשהו רעיון עם שטח גדול של המינהל, במישור, ללא הרבה פיתוח, שאפשר להקים, יש עוד מחשבות אחרות, אבל אין ספק שבחודשים הקרובים אנחנו הולכים לבדוק איפה למקם את זה, כי זה גם עניין חשוב מאוד לעם היהודי, למדינת ישראל ולציבור שלנו".

"ההוכחה היא, כפי שטענתי כל הזמן, כשעובדים ביחד וכשמפרגנים – ולא מבזבזים את האנרגיה על מלחמות קרדיטים, ככה יש סיכוי לעשות דברים, ככה עשינו את כל הדברים עד עכשיו, ואני מאוד אשמח אם נמשיך לעשות את ביחד ואני מבטיח להמשיך לשתף את כל הנציגים שלנו ושל יהדות התורה ביחד, שכולנו נרתם למטרה הזו, אין מטרה גדולה מזו ואין מעשה חסד יותר גדול מזה לתת תקווה להורים ולמשחות שאפילו לא חושבים על אופק ותקווה". לסיום אמר דרעי: "אין ספק, השטן קטרג בגדול ולא נתן לנו הרבה הזדמנויות ואני שמח שכעת פתחנו קצת את הפתח ואני מקווה שהוא יהיה פתח גדול".
אריה דרעי מצוקת הדיור שפיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד