י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

האדמו"ר מסאטמר נגד הפגנות הפלג: מי חושב לעשות כאוס כזה?

בעקבות הפגיעה האנושה בעשרות אלפי בני אדם כמעט מדי ערב - עם הפגנות פרועות, עימותים וחסימת כבישים, האדמו"ר מסאטמר תוקף את הפגנות הפלג הירושלמי הקיצוני: "זה עושה כאוס בעיר, לא עלה בראשו של אף אחד לעשות את זה" • האזינו

האדמו"ר מהר"א מסאטמר
האדמו"ר מהר"א מסאטמר

לאחר הפגיעה האנושה בעשרות אלפי בני אדם כמעט מדי ערב, האדמו"ר מהר"א מסאטמר תקף היום (שני) בחריפות את הפגנות הפלג הירושלמי הקיצוני.

האדמו"ר נשא היום דברים לאחר אמירת תהילים בתפילת שחרית בהיכל המתיבתא של סאטמר. "הדרך של בני העדה החרדית להתפטר מהצבא היה על ידי התייצבות וקבלת פטור" אמר האדמו"ר.

"זה כבר מאז שקיים המדינה, וכל השנים ככה נהגו עד היום הזה כל תלמידי סאטמאר, עוד מימי בריאותו של דודי הקדוש, וגם בשנים שהוא לא היה בריא. לאחר מכן כל אחד התייצב, כל מי שלמד בישיבה של סאטמר התייצב, ואפשר להראות את זה ולהיווכח מאנשים שכיום גרים כאן באמריקה, כולם התייצבו".



האדמו"ר הוסיף, "וכל אחד מבין שזה נעשה בהסכמת האדמו"ר הדברי יואל, הוא לא ראה בזה ענין של קנאות, הוא לא הורה לא להתייצב, הוא לא ראה בזה הסכמה לציונות. וככה נהגו כל הקהילות החרדיות ששייכים לעדה החרדית כל הקהילות שעליהם בנויים העדה החרדית".

"אם רואים אברך או בחור, כיום הזה, אם רואים אותו באחד מבתי המדרשות של סאטמאר באמריקה, באיזה פלג שלא יהיה, בוודאי שהוא התייצב בצבא, אחרת הוא לא היה יכול לצאת מגבולות המדינה ולא היה יכול לקבל דרכון".

כאן הרבי עבר להתקפה חזיתית נגד הפלג הירושלמי הקיצוני: "היום התחדשו קנאים חדשים, בשיטה חדשה, שאסור להתייצב בכלל בצבא. הגמרא אומרת קשים גרים לישראל כספחת. כל אחד מתקשה למה כל כך קשים הגרים, התירוץ הפשוט הוא כי אין לו מסורת אבות, הוא לא יכול לומר 'כך נהג אבי ז"ל' - וזה הקושי".

לדברי הרבי, "יש קנאים חדשים שהוציאו שיטה חדשה שאסור להתייצב. יש הרבה דברים שהונהגו בארץ על ידי אנשים חסרי אחריות ובהפקרות, וסובלים מזה כל תושבי ירושלים. הם רק לא יכולים לעזור לעצמם, אסור להם לומר מילה. האנשים האחראים באמת של העדה החרדית, אין להם קשר עם צורת ההתנהגות הזו".

"זה ברור, שאף תושב בויליאמסבורג ובקרית יואל ובבורו פארק או ביישוב יהודי אחר, לא היה סובל התנהגות כזו, אנשים צריכים ללכת ללמוד ולעבוד, וסוגרים כבישים. יולדת לא יכולה לעבור. גם בניו יורק שיש בעיה של מציצה בפה, עוד לא עלה על הדעת לסגור את רחובות ויליאמסבורג. זה דבר קל מאוד, אפשר בקלות לעשות כאוס בעיר, אבל זה לא עלה על דעת אף אחד.
אבל בירושלים עושים זאת, מי הרשה זאת? בלי אחריות".

האדמו"ר מהר"א מסאטמר נחשב למוביל הקו המתון מבין שתי חצרות סאטמר וכבר תקף בעבר מספר פעמים את 'הפלג הירושלמי' - הן בביקורו בארץ והן בנאומים אחרים בבית מדרשו.

בחסידות סאטמר של פלג המהר"א לא תומכים בהפגנות או במאבק נגד הגיוס. אנשי פלג המהר"א אמנם עורכים דינרים וערבי התרמות למוסדות שאינם לוקחים כסף מהמדינה, אך אינם נמצאים בפרונט של המאבק בחיילים החרדים, זאת בשונה מחסידות אחיו המהרי"י מסאטמר, המוביל קו תוקפני ושולח לארץ כספים הן למוסדות שעל טהרת הקודש שלא לוקחים כסף מהמדינה והן למלחמה בגיוס.
סאטמר הפגנות הפלג הפלג הקיצוני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 42 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד