י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

'איש הפנקסים' פותח הכל: "המשטרה פעלה משיקולי רייטינג"

משה קיויתי, איש 'הוועד לטוהר המחנה' אצלו נמצאו הפנקסים שהביאו לגל המעצרים של חשודים בתקיפות ילדים ונשים, פותח הכול בשיחה עם "בחדרי חרדים": "המשטרה פעלה משיקולי רייטינג. בימ"ר י-ם ביצעו מחטף מאחורי הקלעים"

אחד החשודים בבית המשפט. צילום: יונתן זינדל
אחד החשודים בבית המשפט. צילום: יונתן זינדל

במהלך הלילה שבין ראשון לשני, לאחר שחקירת המשטרה הפכה לגלוייה, פשטו חוקרי היחידה המרכזית ירושלים על שורה של בתים בשכונות חרדיות בירושלים, בית שמש, בני ברק וביתר עילית ועצרו 22 חשודים בעבירות חמורות. על פי החשד, אלה ביצעו מעשים חמורים בילדים, נערים ונשים במהלך השנים האחרונות - אך היה מי שריכז את המידע ולא תמיד דיווח על כך למשטרה.

אלא שמסתבר שבימ"ר ירושלים עלו על עץ גבוה מאוד שככל הנראה לא יניב פעולה ממשית נגד החשודים בתקיפה, זאת מאחר והחוקרים ביצעו מספר רב של טעויות קריטיות בגל המעצרים. יותר מכך, גל המעצרים עלול לפגוע בשיתוף הפעולה הרגיש שנוצר בשנים האחרונות בין רבנים ועסקנים חרדים למשטרה בניסיון למגר את תופעת התקיפות במגזר.


מעצר החשודים והפרות הסדר כלפי כוחות המשטרה במהלכם נופצו שמשות ניידות משטרה

כפי שפורסם לראשונה ב'בחדרי חרדים', המעצרים בוצעו במסגרת חקירה אחרת שהתנהלה בימ"ר ירושלים, שם נעצר משה קיויתי, איש 'הוועד לטוהר המחנה', במסגרת פרשת וילר. בין המסמכים שהחרימה המשטרה במשרדו של קיויתי נמצאו יומנים ופנקסים עם רישומים על גברים חרדים שביצעו לכאורה מעשים חמורים בילדים, נערים ונשים במהלך השנים האחרונות.

לאחר התפוצצות הפרשה ישב משה קיויתי לשיחה עם 'בחדרי חרדים' וגולל שורה ארוכה של טענות קשות נגד המשטרה, שלטענתו ביצעה את המעצרים משיקולי רייטינג בלבד. במשטרה דוחים את הטענות ואומרים כי המעצרים בוצעו כחוק ועשרות הקרבנות לכאורה לא קיבלו טיפול מרשויות הרווחה. יצויין, כי חלק מהחשודים אף הודו בעבירות שבוצעו, אולם כלל לא בטוח שההליך יגיע לידי מיצוי היות ולטענת כותב היומנים המפלילים - אין מתלוננים ואין ראיות להרשיעם.

"נעצרתי במסגרת תיק פרשת וילר, בו זוכיתי מכל אשמה, כאשר המשטרה בעצמה הצהירה על כך בבית משפט שאני חף מפשע בתיק הנ"ל" אומר קיויתי ל'בחדרי' בפתח השיחה. "מהרגע הראשון שיצאתי מהמעצר פעלתי בכל מישור של הידברות וקשר מול המשטרה על מנת להשיב את היומנים בלבד, מאחר וזה מגיע לי כדין - כאשר את כל שאר הציוד הדיגיטלי היקר מאוד, לא ביקשתי. פעלתי להשיב את היומנים מתוך שחששתי שהמשטרה תשתמש עם זה שלא כדין ובניגוד לחוק, ושלא על פי כללי המקצוע".

אחד החשודים בבית המשפט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לדבריו, "במשטרה תמיד ידעו שיש לי יומנים, ידעו שיש לי מידע רב בכל הקשור למעשים חמורים במגזר ונתנו כבוד לכך שכל מקרה שלא דווח למשטרה, היה זה בעקבות כך שאין מה לדווח ואין יכולת להגיע לכדי כתב אישום וראיות".

לעומת זאת, סגן ניצב שמוליק בן עמוס, ראש מפלג תשאול בימ"ר ירושלים אמר בשיחה ל-Ynet כי מעל ל-90 אחוז מהתוקפים בשנים האחרונות שיתפו פעולה עם 'טוהר המחנה' והסכימו לטיפול פרטי - ואילו אלה שלא הסכימו לכך, אחוז קטן, הועבר לטיפול המשטרה. יחד עם זאת אישר כי היה שיתוף פעולה עם קיויתי במספר אירועים. "במחשב של קיויתי נמצאו דו"חות חקירה מפורטים לגבי תקיפות קשות. המשטרה לא שמעה על הפוגעים ולא על הנפגעים. בדו"חות צוין 'הופנה לטיפול פסיכיאטרי' וכדומה. ישנם מעל 100 חשודים, אנחנו משתדלים ורוצים להגיע לכולם אבל כמובן מתעדפים אותם לפי חומרת הפגיעה. בגל המעצרים הראשון העדיפות העליונה הייתה לעצור לפני הכול פגיעה בקטינים. ובמקביל אנחנו מנסים להגיע גם לנפגעים עצמם" אמר.

אולם קיויתי תוקף את המשטרה ואומר כי "בשביל רייטינג, ימ"ר ירושלים ביצעה גל מעצרים עם המון טעויות, זאת מאחר והעליתי הילוך בהשבת היומנים לחזקתי". כראייה לכך הוא נותן דוגמה. "בווידאו שהפיצה המשטרה עם התדרוך לשוטרים בטרם המעצרים, ניתן לראות על המצגת תאריך עתידי של 30/03/2017, אז לכאורה היו אמורים לבצע את המעצרים". לדבריו, "בכדי לעשות מחטף מאחורי הקלעים, ביצעו את גל המעצרים כבר בלילה שבין ראשון לשני. המעצרים יכלו להתבצע אחד אחד ובשקט, היות ואין כל קשר בין החשודים ואין חשד לתיאום ביניהם".

תאריך המבצע

"בכל נושא הטיפול בעבירות מסוג זה משטרת ישראל לא מסוגלת, לא יכולה ולא יודעת לטפל בהן בתוך המגזר החרדי - למעט להיות יד הברזל נגד מבצעי העבירות" אומר קיויתי ומוסיף כי "כל חשוד ששותק בחקירתו משתחרר כאשר אין ראיות נוספות מבחוץ שתומכות ומחזקות את החשד, דבר שעל פי רוב בעבירות אלה במגזר אין להם את הראיות החיצוניות. אשר על כן, יש את האגודות והרבנים שעוסקים באיתור ובחשיפה לצד שיתוף פעולה שלא יאומן בין משטרה והקהילה, דברים שלא ניתן לחשוף", הוא אומר ומסרב לפרט מעבר לכך.

בעקבות כך, קיויתי אומר "אני משמש בין שאר הפעילים לאיתור העבירות". לדבריו, אין כאן שום הסתרה כפי שניסו לצייר זאת, "כל עבירה שחל עליה חוק הדיווח - אנחנו מדווחים למשטרה. כל עבירה ששיש בה סיכון קהילתי-אזרחי, על אף שאין חובת דיווח במקרים מסוימים, אנו בכל זאת מדווחים על מנת למנוע סכנה ומטרד לציבור. כל עבירה שלא ניתן לגלות את ראיותיה או לחילופין שאין מי שמעוניין להגיש תלונה ובמקביל גם תלונות שאנחנו מביאים לידי הגשת תלונה - אנו דואגים שלצד הליך האכיפה הפלילי, מיד יחל מבצע העבירה בהליך מניעתי וטיפולי על מנת למנוע את המשך העבירות".

קיויתי מצהיר בגאווה כי "מתוך יותר ממאות מקרים שטיפלתי, רובם הגדול יחד עם הרשויות, למעט עשירייה בודדת - לא היו אנשים שחזרו לסורם. אנחנו נותנים לחשוד את מלוא היכולת לחזור לדרך חיים, בניית זוגיות איכותית, סביבה תומכת וכל דבר אחר שיעזור לו לחזור למוטב, וזו הסיבה בגינה אנחנו נמצאים על המפה ולא משטרת ישראל". לדבריו, שיתוף הפעולה נובע מחמת הצורך לכך. "צר לי מאוד שהמשטרה לא מעלה את החלק החיובי שבדבר, אלא זורקת אבן לבור ממנה היא שותה זה כעשר שנים".

אחד החשודים בבית המשפט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

קיויתי מפרט את שורת הכשלים בגל המעצרים של ימ"ר ירושלים בפרשה: "חובתי לומר מעל במה זו כי ישנם לא מעט חשודים שהינם חפים מפשע בכך שהם בסך הכול מסרו לי מידע והם נעצרו מחמת חוסר הבנת הנכתב ביומניי. ישנם חשודים אחרים שנעצרו על אף שהליך משפטי פועל או פעל בעניינם, וזה מחמת חוסר תיאום של מערכות המשטרה הפנימיים ועל כן הם שוחררו. ישנם חשודים אחרים שהוטחו בפניהם האשמות מעבר למה שהיה, מחמת קריאה קלה ביומנים וללא רגישות מקצועית".

עוד הוסיף קיויתי כי טיפול אמיתי לא מחייב פניה לרשויות הרווחה. "הקהילה החרדית לא תמיד מעוניינת בעזרה דווקא מרשויות הרווחה - ואין כאן המקום לדון בנסיבות".

גלית זיו, דוברת משטרת ירושלים הגיבה לטענות הקשות ואומרת ל'בחדרי' כי "פעילות המעצרים שבוצעה בנושא, התבצעה כדין ולאחר קבלת צווי מעצר וחיפוש מבית המשפט". עוד היסיפה כי "על פי הידוע למשטרה, עשרות חשודים בחשד לביצוע עבירות דומות - לא הועמדו לדין ועשרות הקורבנות לא קיבלו טיפול מרשויות הרווחה".

עם זאת, היות והחקירה בעיצומה ועדיין מתנהלת, מטבע הדברים, סירבו במשטרה להתייחס לטענות הנוספות שהעלה נציג הוועד למען טוהר המחנה. עם סיום החקירה האריך אתמול (ב') בית המשפט את מעצרם של 15 חשודים לתקופות של יומיים ועד לשבעה ימים ויתר החשודים שוחררו בתנאים מגבילים והחקירה בעניינם נמשכת.

יצויין כי במהלך השנים האחרונות, משטרת ישראל פועלות רבות לחשיפת מקרי תקיפה חמורים ואכזריים, כאשר בחלק גדול מהמקרים, יחד עם רבנים וגורמים נוספים במגזר מצליחים לחשוף עוד ועוד מקרים בהם אנשים הורשעו ונשלחו לתקופות מאסר בבתי הכלא, שסוקרו בהרחבה כאן באתר 'בחדרי חרדים'.
משמרת הצניעות מעשים חמורים משטרת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד