י' אייר התשפ"ד
18.05.2024

הלו? זו טעות: האוצר שילם את חשבון הטלפון הפרטי של משפחת נתניהו

רבים מהשרים לשעבר ממשיכים לקבל מימון כפול - ממשרד האוצר ומהכנסת - על חשבונות הטלפון הקווי שלהם • בין היתר, שולמו בטעות גם חשבונות פרטיים של משפחת נתניהו • החשב הכללי: "האוצר פועל להשבת הכספים ששולמו בשוגג"

ראש הממשלה נתניהו, צילום: יונתן זינדל, פלאש90
ראש הממשלה נתניהו, צילום: יונתן זינדל, פלאש90



שרים לשעבר בממשלות יש­ראל ממשיכים לקבל מימון לקווי הטלפון הביתיים שלהם גם בנסיבות מתמיהות — למרות ניסיונות לבלום את התופעה. בין היתר, נמשכים מקרים שבהם קווי הטלפון שמממן משלם המסים רשומים על שם בנות זוג או ילדים של השרים לשעבר; שהמימון מוענק לאלמנות שרים, גם לאחר שהאלמנות הלכו לעולמן; ושמוענק מימון מקביל על ידי הכנסת ומשרד האוצר. בשל טעות, משרד האוצר שילם אלפי שקלים גם עבור קו הטלפון הפרטי של משפחת ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

ב–2009 פרש בנימין נתניהו לתקופה קצרה מהחיים הפוליטיים, ונכנס זמנית לרשימת גמלאי המדינה. כששב לפוליטיקה הופסק תשלום הגמלה, אך חשבון הטלפון הפרטי, על שני קווי בזק בביתו שברחוב עזה 35 בירושלים, נשכח.

עד 2015 שולמו קווי הטלפון האלה בכל שנה, ישירות לבזק. ב-2014 עלה כל קו 700 שקל או בסך הכל 1,400 שקל. ב-2015 הסכום ירד ל-650 שקל לשני הקווים. ב-2016 נעלם התשלום הזה מהרשימה. במשרד האוצר מעריכים את סך כל התשלומים לאורך השנים ב-6,000-8,000 שקל.

באגף החשב הכללי (החשכ"ל) מדגישים כי הטעות היא שלהם ופועלים להשבת הסכומים, ממשפחת נתניהו וגם בגין התשלומים הכפולים או אלה של הנפטרים.

מדינת ישראל החליטה בשנות ה–50 לשלם עבור שרים חשבונות טלפון לכל החיים. לא רק שעשרות שרים לשעבר ואלמנותיהם מקבלים סכומים מופרכים עבור חשבונות בזק בטלפון הקווי, אלא שלעתים הם אף משולמים פעמיים. הבעיה הגדולה היא בחוסר הסנכרון בין התשלומים עבור מי שכיהן כשר וכחבר כנסת גם יחד. מכלל החשבונות שהגיעו ל–TheMarker מהכנסת (המשלמת את החשבונות של חברי הכנסת לשעבר) ומהאוצר (המשלם את חשבונות השרים לשעבר) — עולה כי עשרות אנשים ממשיכים לקבל מימון כפול.

בשנים האחרונות, בין היתר בשל סדרת פרסומים ב–TheMarker, ירדו תשלומי המקסימום עבור אותם חשבונות — אף שהם עדיין גבוהים מאוד בהתחשב בירידה החדה בעלויות התקשורת בשנים האחרונות. הנבחרים נדרשים לבחור בין תשלום מהכנסת או מהאוצר, אך למרות הניסיון לחסום את התשלומים הכפולים - בחלק מהמקרים הם נמשכים. מבדיקת תשלומי האוצר עולה כי לפחות עבור שניים - יוסי ביילין ורפאל (רפי) אדרי - הקווים אינם רשומים על שמם אלא על שם בת הזוג (דניאלה ביילין) או הבן (לירון אדרי). ביילין קיבל ב–2015 מימון מהממשלה וגם תשלום מהכנסת.


ב–2015 שולמו חשבונות בזק על ידי האוצר וגם על ידי הכנסת לשר וחבר הכנסת לשעבר חיים אורון ממרצ — 2,567 שקל מהאוצר, בעוד שמהכנסת קיבל 7,092 שקל באותה שנה. גם אהרן ידלין קיבל מהאוצר 1,166 שקל ולא פחות מ–2,544 שקל מהכנסת.

סאלח טריף קיבל ב–2016 1,688 שקל מהאוצר, ומהכנסת עוד 6,612 שקל. העבריין המורשע רפאל פנחסי מש"ס קיבל מהאוצר 1,577 שקל ב–2015, ומהכנסת עוד 7,092 שקל. עבריין מורשע נוסף הוא אהרן אבוחצירא, שחשבון הטלפון שלו ב–2015 עלה לאוצר 2,590 שקל, ולכנסת עוד 7,092 שקל.

ישראל קיסר ממפלגת העבודה, עוד מעט בן 90, הוא אחד משיאני החשבונות. ב–2015 הוא קיבל 3,135 שקל מהאוצר ו–7,092 שקל מהכנסת. עוד בחשבונות הכפולים של 2015: דליה איציק, שלום שמחון, עוזי ברעם, יוסי ביילין, משה ארנס, אביגדור קהלני, אליהו סויסה, שאול יהלום ואברהם שוחט. עבור כולם שולם עוד סכום גבוה גם מהכנסת.

10,000 שקל בשנה

מנתוני 2015 עולים לא מעט תשלומים עבור אלמנות שרים, שגם הן, על פי אותו חוק, רשאיות לקבל חשבון טלפון קווי על חשבון המדינה לכל חייהן. אלמנת השר זבולון המר מתגוררת, ככל הנראה, בשני מקומות בו זמנית, כי האוצר שילם ב–2015 הן את קו הטלפון בביתה שבבני ברק, הן את זה שבירושלים — בעלות של יותר מ–3,000 שקל. אלמנת השר אהרן אוזן מדברת ביותר מ–3,000 שקל בשנה. אלמנות נוספות, למשל, של משה דיין, יובל נאמן, חיים בר־לב, רחבעם זאבי ויהודה עמיטל, מגיעות אף הן ל–3,000 שקל בשנה ויותר.

לאלמנות מגיע לקבל מימון הוצאות טלפון לכל חייהן, אך לעתים האוצר ממשיך לשלם חשבונות טלפון גם לאלמנות שנפטרו. כך למשל, אלמנת השר אהרן יריב נפטרה במארס 2007, אך שמונה שנים לאחר מכן עדיין ממשיכים לשלם את חשבון הבזק שלה, שככל הנראה כבר אינו פעיל — בסך של יותר מ–400 שקל בשנה.

גם אלמנת השר שמואל תמיר נפטרה שנתיים קודם, אך המדינה משלמת עבור הקו שלה כ–300 שקל, ואת חשבון הטלפון של אלמנת השר חיים גבתי בסך של יותר מ–800 שקל המשיכו לשלם ב–2015 — אף שהלכה לעולמה ב–2012.

ב–2016 ניתן לראות כבר ניצני שינוי, כשאגף החשב הכללי באוצר נכנס לבדיקה מעמיקה יותר של התשלומים האוטומטיים. עם זאת, חשבונות כפולים גבוהים שולמו עדיין לחיים אורון, סאלח טריף, רן כהן, אהרן אבוחצירא, ישראל קיסר ושלום שמחון. כל אלה מקבלים גם את הסכומים הגבוהים מהכנסת, וחשבונותיהם עוברים לעתים קרובות סכום של 10,000 שקל בשנה. באותה שנה המשיכה אלמנתו של השר עמיטל לעמוד בראש רשימת החשבונות עם יותר מ–3,000 שקל בשנה עבור טלפון קווי. כמו כן, האוצר ממשיך להחזיק את קו הטלפון של אלמנתו של השר שמואל תמיר, שנפטרה ב–2013.

מאגף החשב הכללי נמסר: "בהתאם להחלטת ועדת הכספים של הכנסת, מינהלת הגמלאות משלמת לשרים לשעבר את החזר הוצאות הטלפון הקווי שברשותם. מינהלת הגמלאות מעבירה את כספי החזר ההוצאות ישירות לחברת בזק, ללא מעורבות השרים לשעבר. מבדיקה שנערכה ב–2015 על ידי מינהלת הגמלאות, עלה כי בטעות שולמו החזרי הוצאה עבור מספר קטן של שרים לשעבר שחזרו לתפקיד פעיל בממשלה ולאלמנות שרים. תשלומים אלה הופסקו באופן מיידי ברגע הגילוי.

"כמו כן, במסגרת הבדיקה עלה כי מאפריל 2009 ועד ליולי 2015, שולמו בטעות החזרי הוצאות בגין אחזקת קו טלפון נייח בדירתו הפרטית של ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים. התשלום היה עבור אחזקת הקו בלבד ולא נעשה בו שימוש. עם גילוי הטעות התשלום הופסק מיידית. ראש הממשלה לא היה מעורב בנושא, ואף לא ידע על המשך התשלום גם לאחר בחירתו לתפקיד. משרד האוצר פועל להשבת הכספים ששולמו בשוגג לחברת בזק".
נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד