י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

מבוכה במשרד השיכון: השר גלנט אימץ דו"ח של אורנה ברביבאי - שמעולם לא נכתב

לאחרונה הודיע שר השיכון על אימוץ המלצות "ועדת ברביבאי", שגיבשה מדיניות חדשה ומקלה לפינוי מדירות דיור ציבורי • בפועל, מדובר בהמלצות שנכתבו על ידי יו"ר הוועדה לבדה וכלל לא נחשפו בפני שאר חברי הוועדה

גלנט. צילום: יונתן זינדל, פלאש90
גלנט. צילום: יונתן זינדל, פלאש90



הבשורה החברתית שיצאה ביום חמישי האחרון ממשרד הבינוי והשיכון, לגבי גיבושה של מדיניות חדשה המיטיבה עם דיירי הדיור הציבורי, מתגלה כיום (ג') כפארסה מביכה למדי בכיכובם של השר יואב גלנט ומי שכיהנה כיו"ר הוועדה לקביעת המדיניות החדשה, האלופה במיל' אורנה ברביבאי. זאת, לאחר שהתברר כי הדו"ח וההמלצות שבו, שאותם אימץ גלנט בחגיגיות, מעולם לא נכתבו על ידי הוועדה, והיא אף לא דנה בהם.

מדובר היה בשורת המלצות שנכתבו על ידי ברביבאי לבדה, מבלי שלשאר חברי הוועדה - בהם נציגי משרדי האוצר, המשפטים, השיכון הביטוח הלאומי ועוד - היתה הזדמנות להיחשף אליהן בטרם "אומצו" על ידי השר.

"ועדת ברביבאי" קמה לפני מספר חודשים, וגלנט הוא שמינה את חבריה. בין אלה נמנים נציגים ממספר משרדי ממשלה, כמו משרד הבינוי והשיכון, האוצר והמשפטים, וכן נציגי המוסד לביטוח לאומי ועמידר. ביום חמישי האחרון ערכה הוועדה את מה שהוגדר כישיבה מסכמת של עבודתה. באותה הישיבה, במעמד שר השיכון, הציגה יו"ר הוועדה ברביבאי בפני גלנט את מה שהגדירה כהמלצות הוועדה, ואילו גלנט הודיע בו במקום כי הוא מאמץ אותן.

מיד לאחר הישיבה הוציאה דוברות משרד הבינוי והשיכון, בשיתוף לשכתו של גלנט, הודעה לעיתונות אודות ההמלצות החדשות שייושמו, ואלה סוקרו בהרחבה בכלי התקשורת השונים. בין ההמלצות הבולטות עליהן הכריז המשרד - אי פינוי פולשים מדירות של הדיור הציבורי במקרה שחלפו למעלה מ-7 שנים מיום הפלישה, ואיסור על פינוי דיירים עקב הצטברות חובות לחברה המשכנת.

דואר אלקטרוני ששלח הבוקר היועץ המשפטי של משרד השיכון, עו"ד אלעזר במברגר, לכלל חברי הוועדה, העלה כי מדובר היה בפרסומים מאד לא מדויקים, שכן הוועדה המדוברת מעולם לא הוציאה תחת ידיה המלצות כלשהן.

"בימים האחרונים הופיעו בכלי התקשורת פרסומים מהם ניתן היה להבין כי הוועדה פירסמה המלצותיה", כתב במברגר. "למען הסר ספק, אבקש להבהיר כי פרסומים אלה אינם נכונים. הוועדה לא גיבשה דו"ח ולא פירסמה המלצות. הובהר לשר ולמנכ"ל כי ההמלצות שהועברו לשר הינן המלצות אישיות של יו"ר הוועדה, לאחר שלא ביצעה הליך של הפצת טיוטת דוח לכלל חברי הוועדה, דיון בהערות וגיבוש דו"ח סופי, כמקובל בכל ועדה ציבורית".

עוד הוסיף במברגר כי שוחח בנושא עם יו"ר הוועדה ברביבאי והסביר לה כי ההמלצות שהציגה בפני השר אינן נחשבות כהמלצות הוועדה, אלא כעמדתה האישית בלבד. "סוכם כי בימים הקרובים היא תקבל החלטה אם ברצונה להמשיך בתהליך מסודר מול הוועדה במטרה להגיע לדו"ח רשמי, או שניאלץ להודיע על פיזור הוועדה", סיכם.

"המלצות שלא יעלו על הדעת"

בהודעת משרד השיכון מיום חמישי, פורטו שורה של צעדים שאותם גיבשה לכאורה הוועדה ואשר אומצו מיידית על ידי השר. בין היתר נאמר שם כי "לא יינקטו הליכי פינוי בגין חובות, ובכלל זה התראות ואיומים על פינוי", וכי "תבוצע הפרדה בין החברות המשכנות כגורם אחיד לאכלוס ואחזקת הדיור הציבורי לבין הגורם המטפל בגביית חובות".

עוד נכתב כי "באשר לסוגיית פינוי פולשים, הודיע השר גלנט כי פלישות טריות (עד 30 יום) יטופלו ויפונו באופן מיידי, וזאת לאור העובדה כי עבור הדירה אליה פלשו ממתינה משפחה אחרת, שלעיתים ממתינה שנים ארוכות", ואולם "לגבי פולשים המתגוררים בדירה למעלה משבע שנים ההמלצה היא כי תגובש מדיניות המאפשרת הכרה בהם וקביעת שכר דירה בהתאם ליכולתם בפועל".

ל-TheMarker נודע כי כמה מחברי הוועדה, שהבינו כי במסגרת הישיבה המסכמת צפויות ההמלצות להיות מוצגות בפני השר, דרשו לקבל אותן לידיהם מבעוד מועד, אך סורבו.

כעת, עם פרסומן, זוכות ההמלצות לביקורת מצד חלק ניכר מחברי הוועדה, שטוענים כי הן אינן מקובלות עליהם כלל. בפרט אמורים הדברים לגבי ההשלמה עם הישארותם של פולשים בנכסי הדיור הציבורי, מבלי שתמשיך המדינה לפעול על מנת לפנותם. "פולשים שמקבלים קדימות על פני זכאי דיור ציבורי שמחכים במשך שנים ארוכות בתור – זה לחלוטין לא מתקבל על הדעת", אמר אחד מברי הוועדה ל-TheMarker.

המלצה נוספת שזוכה לביקורת היא שמיטת חובות שכר דירה של דיירי דיור ציבורי. לדברי גורמים עמם שוחחנו, מאחר שמדובר באופן טבעי באוכלוסייה קשת יום, יש לנקוט במדיניות שתאפשר פריסת חובות על פני תקופה ממושכת, עד כדי תשלום של עשרות שקלים בודדים בחודש. ואולם ויתור מוחלט על החובות צפוי לדבריהם להביא להתגברות הסרבנות מצד דיירים לשלם את שכר הדירה המופחת במועד, מתוך הבנה כי בכל מקרה לא ניתן יהיה לפנות אותם מדירותיהם.

לגבי שני הסעיפים המתוארים, לא ברור האם יש רוב לעמדתה של ברביבאי או למתנגדים לה שכן, כאמור, טרם נערך בעניינן דיון מסודר בוועדה.

מהשר גלנט ומשרדו טרם נמסרה תגובה.
יואב גלנט משרד השיכון אורנה ברביבאי דיור ציבורי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד