א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

'גזירת המרפסות' בשכונות המתחרדות בי-ם

אם חסרות היו צרות להתיישבות החרדית בשכונות ירושלים, באה 'גזירת המרפסות' שהייתה אמורה לעלות מחר (רביעי) בוועדה לתכנון ובניה ומכניסה משוואה חמורה וחדשה להצרת צעדי האברכים בשכונות רבות • ברגע האחרון נדחה הדיון בנושא מטעמי "לו"ז עמוס"

יעקב לדרמן פלאש 90
יעקב לדרמן פלאש 90

גזירת הסוכות של עיריית ירושלים - המאבק על 'מסמך מלכיאלי': אם חסרות היו צרות לציבור החרדי בשכונות הישנות והמתחרדות בירושלים, באה 'גזירת המרפסות' שהייתה אמורה לעלות מחר (רביעי) בוועדה לתכנון ובניה ומכניסה משוואה חמורה וחדשה להצרת צעדי האברכים בשכונות רבות. ברגע האחרון נדחה הדיון בנושא מטעמי "לו"ז עמוס".

מדובר בהנחיות מרחביות חדשות שעל פיהם תצומצם מאוד האפשרות לבניית מרפסות סוכה בבניינים ישנים בהם אין עדיין מרפסות, וזאת משום שהן אוסרות הקמת מרפסות בודדות, ורק אם חמישים אחוז מדיירי אותה חזית או לחילופין עמודה שלמה או צמד מרפסות, מעוניינים בהרחבה - תינתן האפשרות לבנות מרפסת סוכה.

המשמעות המיידית היא: גזירת כיליון לאפשרות לבניית מרפסות סוכה בשכונות הוותיקות בירושלים והדרת רגלי אברכים משכונות אלו, כאשר ברובן אין באפשרות השכנים להשיג רוב של חמשים אחוז מאותה חזית, דבר שימנע מהם אפשרות לבקשת הרחבה לצורך בניית מרפסת סוכה.

עסקני שכונות קריית יובל וגילה אומרים ל"בחדרי חרדים" כי "על הוועדה לדחות לאלתר את התקנה הזו, שמעולם לא הונהגה בירושלים".

לאור זאת, פנו עסקנים חרדים לכמה נציגים חרדים בוועדה לתכנון ובניה, ובקשו שהוועדה תדחה לאלתר את התקנה הזו. במקומה, הציעו העסקנים, יש לאשר את מסמך ההחלטות שהכין ח"כ מיכאל מלכיאלי, בהיותו חבר מועצה, לקראת הדיון הקודם שהתקיים לפני כחצי שנה.

המסמך אליו מכוונים העסקנים הוכן בשעתו בשיתוף דוד היימן, עוזרו של מלכיאלי בהיות חבר מועצת העיר, וכיום עוזרו של מאיר תורג'מן יו"ר הוועדה לתכנון בנייה - כמסמך נגדי ומתקן מול 'גזירת המרפסות'. המסמך של מלכיאלי זכה בשעתו לשבחים רבים וביום רביעי ינסו החברים החרדים להביאו לוועדה ולאשרו.

הסיפור מתחיל מתיקון 101 לחוק התכנון והבניה שחייב את כל הרשויות המקומיות בישראל להתקין 'הנחיות מרחביות' שיפורסמו לציבור ורק על פיהן ניתן יהיה להוציא התרי בניה. אחרי שיותקנו ויתפרסמו לציבור ההנחיות, לא תהיה לוועדות התכנון סמכות לחרוג מהם.

החברים בוועדה המקומית בעירית ירושלים קיימו כבר עשר ישיבות בהן אישרו תקנות בנושאים: ממדי"ם, מעליות, חניות, מחסנים, גגות וחצרות. כמו כן קבעו, כי לנושאים כגון תמ"א 38 מוסדות ציבור ובניינים גבוהים לא יותקנו תקנות והם יובאו להחלטת רשות הרישוי המקומית. בתוך הדברים עלה גם נושא המרפסות, כשחברי המועצה מתעקשים כי 'סוכה' נחשבת 'צורך' ולכן יש להתחשב ולהקל את תקנות התכנון בנושא זה.

עוד יצוין כי בדיון קודם, שהיה לפני מספר חודשים, הוצע גם להטיל הגבלות על מרחקים בין המרפסות ומזוויות הבניין. גם הגבלות אלו ממעיטות ומקטינות הן את האפשרות לבניית מרפסות סוכה לכלל הדיירים והן את גודלה של הסוכה. הווי אומר, שמשפחה ברוכת ילדים המתגוררת בדירת 120 מ"ר, תצטרך להתמודד עם סוכה בגודל 2 מ"ר.

"כעת לא נותר אלא לראות האם חברי המועצה החרדים והדתיים יצליחו במשימה להסיר את הגזירה אשר תמנע בעתיד מאברכים להתגורר בכלל שכונות ירושלים", אומר ל"בחדרי חרדים", תושב חרדי המתגורר בשכונת קריית יובל בעיר.

כאמור, מחר אמור היה להתקיים דיון בנושא, אך הוא נדחה מטעמי "לו"ז עמוס".
ירושלים סוכות קרית יובל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד