כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

תיעוד: אלפים בעצרת 'העדה החרדית' ו'הפלג הירושלמי' בי-ם

עם פתיחת 'בין הזמנים' של חודש פסח, משתתפים כעת אלפים בעצרת של 'הפלג' ו'העדה' בצומת הרחובות שרי ישראל ומלכי ישראל • במסרי העצרת: אמירות חריפות נגד המדינה והציונות, הגיוס לצה"ל ומעצר בחורים שלא התייצבו • תיעוד

תיעוד: אלפים בעצרת 'העדה החרדית' ו'הפלג הירושלמי' בי-ם
יונתן זינדל, פלאש 90

אלפים משתתפים בשעה זו בעצרת של 'העדה החרדית' ו'הפלג הירושלמי' בצומת הרחובות שרי ישראל ומלכי ישראל שנחסמו לתנועה. העצרת היא בסימן קמפיין המאבק בתקופה האחרונה, נגד מעצר עריקים, ובחורי ישיבה שלא התייצבו בלשכות הגיוס לחתימה על דיחוי כהוראת ביד"צ העדה החרדית והגר"ש אויערבך.

החל מהשעה שבע בערב זרמו האלפים מהרחובות החרדים לכיוון העצרת, כשחלקם מחזיקים בידיהם שלטים נגד הגיוס, נגד הצבא, ליברמן והציונות. "כן לכלא לא לצבא", "התגייסות לצבא השמד - ייהרג ואל יעבור". חלק מהציבור הגיע באוטובוסים מאורגנים מריכוזים בהם מתגוררים אנשי 'הפלג': קריית ספר, אשדוד ובני ברק.

אל הבמה הגיעו בזה אחר זה רבנים וראשי ישיבות, דיינים ומורי הוראה - כולם נמנים על 'העדה' או על 'הפלג'. זאת על אף מסמך שהופץ בשם כמה רבנים ספרדים בכירים הקוראים להשתתף בעצרת, גם לעצרת זו לא חברו קהילות חרדיות אחרות. יצויין, כי כפי שנחשף במהלך היום ב'בחדרי', במהלך היום, לחלק מהחתימות התפרסמו הכחשות.


צילום: הפגנות חרדים

במרכז העצרת בה משתתף גאב"ד 'העדה' הגרי"ט וויס וחברי הבד"צ וממנה נעדר ראב"ד העדה החרדית, על פי הדיווחים בעקבות עמדת האדמו"ר מהר"א מסאטמר, נישא נאומו של הגר"ש אויערבך: "זו ממש עקירת היקר והקדוש. דברים שהם עיקרי התורה, עיקרי האמונה, עיקרי הדת. על זה מסרנו את נפשנו בכל דור ודור. השריפה כבר אחזה בנו ממש. התפקיד שלנו הוא לעמוד על נפשנו ולא להיגרר לשום פשרות והקלות. כבר הגיעו לתוך בתי המדרשות, מנסים לגייס. אוי לנו שכך קרה בימינו. זו הגלות הכי קשה. הדברים הכי קשים שאפשר לתאר. אסור להשלים עם המציאות הזו.

אוי לנו שצריכים להסביר ולבאר את הצרה שקמו פריצי עמך לקרר, שהם ככל הגויים ממש. כבר הגיעו לתוך בתי המדרשות, מנסים לגייס. אוי לנו שכך עלתה בימינו. אלו הם דברים שהם עיקרי הדת שעל זה מסרנו את נפשנו בכל דור ודור. אסור להשלים עם המציאות הזו".

משפט אחד שאמר הגר"ש, יתכן ומתייחס להפגנות האלימות שראינו בתקופה האחרונה, בשונה מהעצרת המכובדת והתורנית הערב, כשאמר "לא להיגרר כל מיני שטויות".

מנחה העצרת בעברית הוא הרב דוד זיכרמן, שהנחה גם בעבר עצרות אלו. כדרכו, הוא נקט בשפה קשה וחריפה: "עברנו את פרעה, עברנו את האינקוויזיציה, עברנו את היטלר - נעבור גם אתכם. נמלא את בתי הכלא כמו שמילאנו אותם בגלות. מילאנו - אבל נשארנו". לעומתו, מנחה העצרת בשפת האידיש אמר אחר דברי הגר"ש אויערבך, "בשם הרב, מתבקש הציבור להתפזר אחר העצרת בצורה רגועה".

במשטרה לא דיווחו עדיין על הערכה רשמית של מספר המשתתפים, אך מקור משטרתי מסר ל'בחדרי' שעל פי התרשמותם מדובר ב-5000 משתתפים. בכלי התקשורת בישראל מדווחים על מספרים אחרים הנעים בין שלושת אלפים עד עשרת אלפים.

צילומים: "מחאות החרדים", יונתן זינדל, פלאש 90






















עצרת נגד הגיוס הפלג הירושלמי העדה החרדית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 35 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד