י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

העודף התקציבי של 2016: 15 מיליארד שקל

משרד האוצר הגיש לוועדת הכספים בקשות להעברת עודפי תקציב משנת התקציב 2016 ל-2017 • באוצר מבקשים שההצבעות על העברת העודפים ייערכו בקרוב ובמועד אחד, וההערכה היא שהדיונים בעניין ייערכו לאחר חג הפסח

משה גפני. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
משה גפני. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



משרד האוצר הגיש לוועדת הכספים בקשות להעברת עודפי תקציב של 14.9 מיליארד שקל משנת התקציב 2016 לשנת 2017. הסכום כולל בין היתר העברת 2.3 מיליארד שקל בתקציב הביטחון, שמהווים את כספי הסיוע האמריקאי.

בשל מחלוקת בין האוצר לוועדת הכספים אישרה הוועדה רק בסוף דצמבר 2016 את העברת עודפי התקציב מ-2015 ל-2016, שהסתכמו בכ-18.8 מיליארד שקל. כעת, היקף העודפים נמוך מאשתקד, והאוצר העביר את בקשותיו לוועדה על מנת לאפשר למשרדי הממשלה לנצל את תקציבם, ולא להמתין לסוף שנת התקציב.

באוצר אומרים כי מדובר בעודפי תקציב מחויבים אך לא מנוצלים. כלומר, עודפי תקציב שלגביהם כבר ניתנה התחייבות, כהקמת כיתות חדשות, סלילת כבישים ועוד. לדבריהם, הכסף לצרכים מסוימים לא נוצל במהלך שנת התקציב הקודמת, בין היתר כי תקציב החינוך (שבו מסתכם העודף מ-2016 בכ-2 מיליארד שקל) הוא קלנדרי - כך שמערכת החינוך פועלת לפי שנת הלימודים שמתחילה בספטמבר. עוד הסבירו באוצר, כי תשלומים לספקים מתבצעים בתחילת שנת התקציב עבור סוף שנת התקציב הקודמת.

החוק מחייב את משרד האוצר למסור הודעה בלבד לוועדת הכספים על העברת עודפי תקציב משנה לשנה - אלא שבשנים האחרונות ועדת הכספים דורשת לקיים דיון על העברת העודפים. בסוף 2016, בשל קוצר זמן וריבוי הפניות להעברת עודפים, הסכימה הוועדה לאשר את העודפים בנוהל מקוצר - במסגרתו ויתרו הח"כים על מתן הסבר בכתב לכל העברה תקציבית.

כעת, מסר האוצר פירוט בכתב לגבי העברות העודפים. זאת, לאחר שוועדת הכספים סירבה לפני שבועיים לבקשת האוצר לוותר על מתן ההסבר הכתוב. בוועדה דורשים כי בעתיד נציגי המשרדים הממשלתיים - ולא נציגי אגף התקציבים - ימסרו לוועדה את ההסברים, אך באגף התקציבים מתנגדים לכך.

יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הודיע שהנוהל הקיים יימשך 3 חודשים, במהלכם יתקיימו דיונים נוספים עם האוצר. באוצר מבקשים כי ההצבעות על העברת העודפים ייערכו בקרוב ובמועד אחד, על מנת לאפשר למשרדי הממשלה לבצע את התחייבויותיהם. ההערכה היא שהדיונים בעניין ייערכו לאחר חג הפסח.
משרד האוצר ועדת הכספים עודפי תקציב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד