כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

בג"ץ: לראשל"צ אין סמכות לדון בערעור על הגט מצפת

בית הדין הרבני הגדול איננו רשאי לדון בערעור שהוגש על פסיקת בית הדין הרבני בצפת שהתיר עגונה באמצעות "גט זיכוי", כך פסקו הבוקר (ה') שופטי בג"ץ

הראשלצ. צילום יעקב נחומי, פלאש 90
הראשלצ. צילום יעקב נחומי, פלאש 90

בית הדין הרבני הגדול איננו רשאי לדון בערעור שהוגש על פסיקת בית הדין הרבני בצפת שהתיר עגונה באמצעות "גט זיכוי", כך פסקו הבוקר (ה') שופטי בג"ץ.

פסק הדין עוסק בבקשת עמותת 'מבוי סתום' להורות על ביטול החלטתו של נשיא בית הדין הרבני הגדול לקיים דיון בערעור על פסק דינו של בית הדין האזורי בצפת שהתיר המבקשת מעגינותה החיה. טענתן העיקרית של העותרות היא שהחלטת נשיא בית הדין הרבני הגדול ניתנה בחוסר סמכות, ומשכך דינה להתבטל.

המשנה לנשיאה כבוד השופט אליקים רובינשטיין קבע כי בית הדין הגדול יימנע מלדון בערעור ואין להחלטתו תוקף בשל חוסר סמכות. "תלך העותרת לשלום ותשקם את חייה. תם ונשלם, שבח לאל בורא עולם".

כבוד השופט חנן מלצר הדגיש כי "בהיותנו ערב חג החירות ראוי שנוודא כי כבודה וחירותה של העותרת 1 יכובדו, ועל דרך של צו מוחלט – ייתם מסע תלאותיה".

מדובר באדם שהפך לצמח בשנת 2007 כתוצאה מתאונה. שבע שנים לאחר מכן, ב-2014, קבע הרכב בית הדין בצפת כי יש להתיר את האישה מעגינותה באמצעות דרך הלכתית של "גט זיכוי". תושב בני ברק, שאינו צד להליך, הגיש ערעור על פסק הדין והרב יצחק יוסף החליט לכנס את בית הדין הגדול על מנת לדון בעניין - וככל הנראה לבטל את הגט.

האישה, שכבר קיבלה את הגט, עתרה לבג"ץ נגד ההחלטה של בית הדין הגדול להתכנס ולדון בעניין בעקבות פנייתו של תושב בני ברק. היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט אמר כי "על בית הדין הרבני הגדול אין סמכות לדון בערעור שהגיש צד שלישי, גם אם ההכרעה ההלכתית לא מקובלת עליו".

כאמור, שופטי בג"ץ, המשנה לנשיאה אליקים רובינשטיין, השופט חנן מלצר והשופט יורם דנציגר, קבעו כי החלטת נשיא בית הרבני הגדול לערעורים, הראשון לציון הרב יצחק יוסף, לדון בערעור, התקבלה על ידו בחוסר סמכות, ועל כן דינה להתבטל.
הגט מצפת עגונה בית הדין הרבני בגץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד