כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

ארגוני רופאים ממשיכים להיאבק בסיגריות החדשות

הפרקליטות נדרשת לייצג את עמדת ליצמן, שפוטרת את פיליפ מוריס מרגולציה על הסיגריה החדשה אייקוס • הרופאים מתריעים כי הקלות לחברה בישראל יסייעו לה להחדיר את המוצר בכל העולם: "כל יום שחולף נגרם נזק בלתי הפיך לבריאות הציבור"

יעקב ליצמן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
יעקב ליצמן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



הרופאים קוראים לפרקליטות המדינה שלא לסייע לשר הבריאות, יעקב ליצמן, לאפשר מכירה חופשית של הסיגריות החדשות של חברת הטבק, פיליפ מוריס, אייקוס. מדובר בסיגריה שפועלת בעיקרון של חימום ולא בשריפה, שהחברה מחדירה בימים אלה לשוק הישראלי.

איגוד רופאי בריאות הציבור, החברה למניעה וגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית והאגודה למלחמה בסרטן, פנו אתמול (ד') בדחיפות לפרקליט המדינה, שי ניצן, בדרישה כי יפעל להחיל את כל המגבלות החלות כיום על מוצרי טבק, גם על הסיגריה החדשה שמשווקת פיליפ מוריס בישראל.

באחרונה עתרה העמותה לדמוקרטיה מתקדמת לבג"ץ, בדרישה כי יורה למשרד הבריאות לסווג את הסיגריה החדשה כ"מוצר טבק", ולהכפיף אותה בכך לחוק המגביל את השיווק והפרסום של המוצר, בדומה למוצרי טבק אחרים. זאת לאחר שליצמן הודיע כי החליט לפטור את הסיגריה החדשה מכל רגולציה, עד להחלטת ה-FDA האמריקאי לגביה.

עוד מבקשת העמותה להוציא צו ביניים, שיאסור כליל על שיווקו והפצתו של המוצר, עד לקבלת החלטה בעניין, "כך שיימנע הנזק הבריאותי לתושבי ישראל, שעלולים להשתמש במוצר, שהוא בעל השפעות ממכרות, אם הוא ימשיך להיות מופץ בלא כל אזהרה". השופט מני מזוז הורה למדינה להגיש את תגובתה לעתירה עד יום ראשון הקרוב, 2 לאפריל.

החלטת ליצמן מעמידה את הפרקליטות במצב עדין: ההחלטה מנוגדת לחוות דעת משפטית של היועצת המשפטית של משרד הבריאות, עו"ד מירה היבנר הראל, שנתמכה גם על ידי נציגת היועץ המשפטי לממשלה. לפי חוות דעתה, יש להגדיר את האייקוס, שמכיל טבק, כ"מוצר טבק", ובכך להחיל עליו את המגבלות החלות על סיגריות רגילות כמו הגבלת פרסום ושיווק. זוהי גם עמדתו של הדרג המקצועי של משרד הבריאות – המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, הצהיר על כך בפומבי, בעל פה ובכתב, בהזדמנויות שונות.

תשתמש בישראל כ"מגרש המשחקים" הרגולטורי שלה

הרופאים למעשה קוראים לפרקליט המדינה שלא להתייצב לימין ליצמן, ולייצג את עמדתו המנוגדת לעמדת כל גורמי המקצוע, אלא להגן על האינטרס הציבורי: "מכיוון שעל פי החוק הישראלי, גם לדעת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה וגם לדעת היועצת המשפטית של משרד הבריאות, סיגריית האייקוס הינה מוצר טבק, אין בסמכותו של אף אדם, או גוף, כולל הדרג הפוליטי, לפטור את המוצר מהחקיקה הקיימת".

הם מדגישים כי "אין לראות בהחלטת השר בעת הנוכחית כהחלטה זמנית עד לבחינת הרגולציה ב-FDA, שמועדה הסופי מי ישורנו. בינתיים, החברה עושה כל מאמץ להחדיר את המוצר לשימוש. בכל יום שחולף נגרם נזק בלתי הפיך לבריאות הציבור בישראל לאור התמכרות אפשרית של קהלים חדשים, כולל ילדים, למוצר טבק חדש, ולאור הפגיעה האנושה במאמצים ליצירת נורמות חברתיות של עולם ללא טבק - ללא סממני עישון ונראות במרחב הציבורי".

בשטח, אומרים הרופאים, הסיגריה כבר צוברת תאוצה מסוכנת: "אנו עדים לשיווק ומכירה פרועים ופרוצים ללא כל מגבלה, זאת למרות שבארה"ב המוצר אסור לשיווק עד להחלטה של ה-FDA בעניין", הם כותבים לניצן. לדבריהם, "ההקבלה למדיניות ה-FDA בעניין מוצר טבק, תוך התפרקות משיקול הדעת המקצועי של המשרד וכוונה להסתמך באופן מוחלט על גוף רגולטורי הפועל באופן שונה בעניין זה, איננה במקומה. בניגוד לארה"ב, בישראל קיימות שתי אפשרויות - או שמוצר הוא מוצר טבק או שאינו מוצר טבק. במקרה זה מדובר במוצר טבק מובהק, גם לפי הצהרות היצרן".

הרופאים מתריעים כי ההקלות המפליגות שליצמן רוצה להעניק לפיליפ מוריס בישראל ישפיעו על מצבה של החברה בעולם כולו: "בהיעדר צו ביניים שיורה על הקפאת ההודעה של משרד הבריאות בעניין, יתאפשר לחברת פיליפ מוריס להשתמש בישראל כ'מגרש המשחקים' הרגולטורי שלה, כך שבהסתמך על רמת המקצועיות הבלתי-מעורערת של הגורמים המקצועיים במשרד הבריאות בפרט, ועל מערכת בריאות הציבור בישראל בכלל, החברה עלולה לנסות וליצור מצג בפני ה-FDA, ואולי בפני מדינות נוספות, לפיו היעדר הרגולציה על הסיגריה החדשה, וההמתנה ל-FDA מרמזים על היעדר סיכון משמעותי לבריאות הציבור", הם מזהירים.

לסיכום, הם אומרים כי "לעמדתנו, אין מדובר רק בעתירה נקודתית ביחס למוצר מסוים. בבסיס העתירה עומדת שאלה עקרונית של אינטרס בריאות הציבור בפעולת המדינה, ובצורך לחסום את חברות הטבק מלפתח מוצרי טבק 'חדשניים וטכנולוגיים' לכאורה, שיכללו את אותם חומרים קטלניים לבריאות".

מפיליפ מוריס נמסר בתגובה: "פיליפ מוריס אינה משווקת את המוצר לקטינים, לבגירים שאינם מעשנים ולבגירים שהפסיקו לעשן. החברה משווקת את המוצר בארץ באופן אחראי למעשנים מעל גיל 18 בלבד, תוך הצמדת אזהרה על כל חפיסה, בדומה לנוסח הקבוע בדירקטיבה האירופאית. מערכת ה-IQOS הינה תוצר של עשר שנות מחקר ופיתוח והשקעה של 3 מיליארד דולר, במטרה לייצר אלטרנטיבה טובה יותר למעשנים הבגירים. גם אירגון הבריאות העולמי מכיר בכך כי לחלופות לעישון סיגריות יכולות להיות השפעה משמעותית על הפחתת הסיכון לבריאות המעשנים והנזק לאוכלוסיה.

"אנו תומכים ברגולציה הלוקחת בחשבון את התכונות הייחודיות של מוצרים בעלי פוטנציאל להפחתת סיכון, אופן השימוש בהם והמחקרים המדעיים הקיימים בנושא. המחקר המדעי שלנו זמין באופן פומבי, ואנו מזמינים כל גורם רלוונטי לבחון אותו באופן יסודי. IQOS הושק כבר ב-20 מדינות ולמעלה מ-1.4 מיליון מעשנים הפסיקו לעשן ועברו להשתמש בו. המוצר אינו 'מוצר טבק' כהגדרתו בחוק הקיים, וגם האיחוד האירופי יצר קטגוריה חדשה ונפרדת של 'מוצרי טבק חדשים ללא עשן' לעומת 'מוצרי טבק לעישון'. בדומה למדינות רבות בעולם, גם הרשויות בישראל, לרבות משרד הבריאות ורשות המסים, הכירו בקטגוריה חדשה זו כנפרדת ממוצרי טבק לעישון. נתייחס לדברים בהרחבה הראויה בתגובתנו לבית המשפט".
יעקב ליצמן פיליפ מוריס משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד