י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

הציבור רוצה יחסי ציבור

פרשת התאומות הסיאמיות הוכיחה שיש צורך באנשי יח"צ מקצועיים שייצגו נכון את הציבור החרדי

תנו להם לעשות את העבודה. הורוויץ
תנו להם לעשות את העבודה. הורוויץ


פרשת התאומות הסיאמיות יצרה שינוי מהותי באופן ההתייחסות של הציבור החרדי לכלי התקשורת. לא עוד ספיגת האשמות בשתיקה. די להגיש את הלחי השנייה. זו הפעם הראשונה שסוף-סוף קלטנו שלא יועיל כלום, אם נמשיך לשבת בחיבוק ידיים. לתמונה המרצדת נכנס איש יחסי ציבור מקצועי ומנוסה, שהצליח להפוך את הקערה על פיה. המאבק הציבורי הסתיים הפעם, לשם שינוי, בניצחון החרדים.

לאחר לידת התאומות, מסרו גורמים בבית החולים, כי האם, אישה חרדית, לא הייתה כלל במעקב, לא עברה אולטרא סאונד, ולכן לא ידעו ההורים והרופאים שמדובר בתאומות סיאמיות עד הלידה. ובמילים אחרות: ההורים אשמים. החרדים אשמים.

כמו כלב רוטוויילר אחוז אמוק התנפלה התקשורת בשיניים חשופות על הציבור החרדי ה'פרימיטיבי'. מאמרי פרשנות מלומדים הסבירו לחילוני המצוי עד כמה חמור האיסור אצל החרדים לבצע בדיקות הריון. בכל אזכור של הפרשה הובלטה, בהדגשה, העובדה כי ההורים חרדים. זה נותן המון צבע (שחור) לסיפור ומעורר תגובות מהקהל. אז למה לא.

אף אחד לא התייחס לעובדות. פשוט בגלל שלא היה מי שיאמר אותן.

לשי הורוויץ, מנכ"ל משרד הפרסום 'פרסום נטו הורוויץ', נגע הסיפור עמוק בתוך הלב. למען האמת, יש לו עבר עשיר בפעילות תקשורתית למען הציבור החרדי. הוא היה בין מקימי ארגון 'מנוף', שמלחמתו בתקשורת בנושא היחס העוין לציבור החרדי קצרה לא מעט הצלחות. גם הפעם, הוא החליט לצאת לפעולה. בהתנדבות, יש לומר.

"ההורים פנו אלי באמצעות קרוב משפחה, שהוא לקוח של המשרד שבבעלותי", מספר הורוויץ. "הם הרגישו חסרי אונים, לא רק המכה הקשה שנפלה עליהם עם הלידה, אלא עכשיו גם מתקיפים אותם על לא עוול בכפם. אמרתי להם שחייבים באופן מיידי לפעול בתחום יחסי הציבור".

הורוויץ עבר במהירות על כל התיקים הרפואיים. לא היה הרבה זמן, השעה הייתה שעת ערב מאוחרת, ומערכות העיתונים היומיים עמדו להיסגר בכל רגע. "השתמשתי בקשרים שלי", הוא אומר, "הכתבים מכירים אותי, וכאשר המידע מגיע ממקור מוסמך ומוכר, מתייחסים לזה בצורה אחרת".

הוא יצר קשר עם הכתבים הבכירים, והבהיר להם את כל האמת.

אחרי שעתיים של עבודה מול העיתונים, ב-11 בלילה, נכנס דווקא בית החולים 'שיבא' ללחץ. במקום שהכתבים ימשיכו להכפיש את הציבור החרדי, הם בחרו כעת להתקיף את בית החולים על כך שגורמים מתוכו הדליפו מידע שגוי. לא נותרה לבית החולים ברירה, אלא לצאת בהודעה ברורה שהאישה אכן עברה את כל הבדיקות המתבקשות, וכל הודעה אחרת שקרית.

"במהלך בכל 12 שנותיי בתחום, לא היה מקרה כזה שבו היה מתקפה אדירה כל-כך של התקשורת", אומר הורוויץ. "קיבלתי לא פחות מ-60 ביפרים והטלפון לא הפסיק לצלצל במשך יממה שלמה. העוצמה של הסיפור הזה גרמה לתהודה הרבה".

במקרים מעין אלו, התשבחות נשמעות מקיר לקיר. איש יחסי הציבור חברון גרנביץ, שעקב מקרוב אחרי הפרשה, אומר כי "העבודה שעשה איש התקשורת הייתה עבודה מצוינת. ובדיוק כמו שקרה באירוע הזה, אני חושב שבכל אירוע שקורה בציבור החרדי צריך להסתייע בשירות יחסי ציבור. הציבור החרדי מותקף כל הזמן ואין אף אחד שקם ומגן עליו. בזמנו ניסה לעשות זאת ישראל אייכלר, אבל חסמו אותו. אני מקווה שיתרחש שינוי בנושא. זהו הדבר הנכון. כמו שמי שמיוצג בבית משפט שוכר עורך-דין, ככה גם אדם חרדי המוצא עצמו מותקף בידי כלי התקשורת צריך מיד לקחת איש יחסי ציבור".

גרנביץ לא שוכח להזכיר כי הכול תלוי במידת המקצועיות של יועץ התקשורת. לדבריו, ההצלחה הגדולה של הורוויץ נבעה מסיבה אחת: מקצועיות. יועץ תקשורת מנוסה שנכנס לתמונה, יכול לעשות את ההבדל.

ההצלחה הקטנה בפרשה הנוכחית, צריכה ללמד אותנו, הציבור החרדי, איך להתמודד בעתיד עם היחס העוין של התקשורת. יועצי תקשורת מנוסים יודעים לעשות את העבודה בצורה הטובה ביותר.

הגיע הזמן לתת להם לעשות אותה.

לטובתנו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד