י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

'מסך הברזל' עדיין מורם

למרות הבטחות שנתנו גורמים בצמרת הרוסית להעניק לרב פנחס גולדשמיט אשרת כניסה - הוא עדיין בישראל

הרב פנחס גולדשמיט עם פטרונו ארקדי גיידמאק
הרב פנחס גולדשמיט עם פטרונו ארקדי גיידמאק

הרב פנחס גולדשמיט, רבה הראשי של מוסקבה, אשר שלטונות ההגירה מנעו את כניסתו למדינה לפני ראש השנה, עדיין שוהה בימים אלו בישראל ואינו יכול לשוב לרוסיה, חרף הבטחות שניתנו על-ידי גורמים בצמרת הממשל הרוסי להעניק לו מחדש אשרת כניסה.

פרשת גירושו של הרב גולדשמיט מרוסיה - אשר אשרת הכניסה נשללה ממנו בצעד חריג ומפתיע עם רדתו מהמטוס במוסקבה, מה שאילץ אותו לטוס בחזרה לישראל - עוררה הדים נרחבים ברחבי העולם. במשרדי חוץ רבים במדינות מערביות עוסקים בימים האחרונים בפרשה, ופועלים במרץ רב כדי לאפשר את חזרתו למוסקבה ואת המשך כהונתו מזה עשור שנים כרבה של הבירה הרוסית, וניהול המוסדות הרבים שהקים.

עד כה אין מידע ברור לסיבות שהביאו את השלטונות הרוסיים לבטל את אשרת הכניסה של הרב למוסקבה. לפי מידע שהגיע ל'בחדרי חרדים' עולה, כי גורם יהודי מ'קונגרס הקהילות היהודיות' היה מעורב בפרשה בשל סכסוך פנימי, ולאחר ביטול האשרה ופרסום הפרשה, נכנסו גורמים נוספים מחוץ לארגון לבחוש בעניין, במטרה למנוע את חזרתו של הרב למוסקבה.

הרב גולדשמיט, בן 41, מחזיק דרכון שוויצרי ומתגורר במוסקבה קרוב ל-15 שנה. הוא הקים מספר מוסדות חינוך, ומכהן כבר יותר מעשור כרב העיר ובית-הכנסת הגדול של מוסקבה, וכן מכהן כיו"ר הוועדה המתמדת של ועידת רבני אירופה. הרב גולדשמיט נמנה על החוג הליטאי, ומקורב מאוד לגדולי התורה הבולטים של הציבור הליטאי.

ארגונו של הרב גולדשמיט, 'קונגרס הקהילות היהודיות ברוסיה', מוצג בתקשורת המקומית כארגון מתחרה לאיגוד הקהילות היהודיות, בראשות יריבו הרב בערל לאזאר, חסיד חב"ד, המכהן כרבה הראשי של רוסיה ומקורב לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אולם לא ברור בשלב זה האם ליריבות זו יש קשר לפרשה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד