י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

"שהמנהלים יחזרו בהם"

בירושלים התקיימה עצרת מחאה כנגד שילובן של בנות 'שירות לאומי' במסגרות חינוכיות חרדיות

אחת המודעות שחולקו בעצרת
אחת המודעות שחולקו בעצרת



הערב התקיימה בירושלים עצרת מחאה כנגד החשש להתחדשותה של גזירת 'שירות לאומי' לבנות, לנוכח שילובן של בנות שירות בשנים האחרונות במסגרות חינוכיות חרדיות, בעיקר במוסדות החינוך המיוחד. העצרת התקיימה בבית הכנסת 'בית ישראל', בשכונת עזרת תורה, ונכחו בה מאות מבני הציבור החרדי בירושלים.

הנחה את האירוע הרב אברהם יוסף לייזרזון, סמנכ"ל ה'חינוך העצמאי', שנשא בפתח האירוע דברים על מטרת הכינוס, שאיננה חלילה חיזוק דבריהם של גדולי ישראל לפני למעלה מ-50 שנה - שפסקו ששירות לאומי לבנות הינו בכלל אביזרייהו דעריות ודינו "ייהרג ואל יעבור" - אלא לקונן על כך שבשנת תשס"ו, 50 שנה לאחר הגזירה, ישנו צורך להתריע בתוך המחנה כנגד התופעה החמורה, אשר נובעת מתאוות בצע כסף מחד, ומאי הבנה והכרה בחומרת הדברים מאידך. מטרת ההתכנסות, לדבריו, היא לטכס עצה ברוב יועץ כיצד לקדם את פני הרעה.

ראשון הדוברים היה הגאון ר' שמואל אויערבאך ראש ישיבת 'מעלות התורה', אשר דיבר ברגש רב על הצורך לשמור על החמימות ליראת שמים, ולדאוג להילחם בכל קרירות המגיעה תמיד לדברים שבקדושה, ק"ו כשישנם גורמים הדואגים לקדם את המגמה של ההתקררות הזו. הוא הזכיר את דבריו של החזון-איש, אשר אמר כי ליבו אומר לו שזהו בכלל "ייהרג ואל יעבור", וליבו היה ליבן של ישראל וחלילה לפגוע בעניין שהוא לב היהדות כיום.

סקירה היסטורית

לאחר מכן הוזמן הגרמ"מ מנדלסון, אב"ד קוממיות, אשר נטל חלק רב במערכה לפני 50 שנה, כדי לגולל את השתלשלות הפרשה כולה. באריכות רבה סקר הרב מנדלסון את המאבק נגד גיוס בנות לצה"ל משנת תש"ח עד שנת תשי"א, ואת המאבק כנגד 'שירות לאומי' משנת תשי"א עד שנת תשט"ו. הוא פירט את הנקודות השונות במאבק, ואת ההתנגדות העזה שעורר החוק שעבר בכנסת, והוקפא בפועל על-ידי משה שרת וכל ממשלות ישראל אחריו.

הוא הזכיר גם את הניסיון לממש את החוק בפועל בשנת תשל"ב ואת ההתכנסות בבית הגרי"ד סולוביצ'יק, בה נקבעו דרכי הפעולה לעצירת התוכנית. הוא סיפר על פגישתו האחרונה של אביו ר' בנימין זצ"ל עם החזון-איש, יום לפני הסתלקותו, בה הביע החזון-איש את דאגתו מחוק זה ואת בטחונו בהצלחת המאבק.

הגרמ"מ מנדלסון הזכיר את דברי ה"חובת הלבבות" על כך שמלחמת היצר היא המלחמה הגדולה יותר מכל המלחמות, ובהקשר זה טען שהמאבק כעת הוא קשה עוד יותר מהמאבקים בעבר, שכן כאן המאבק איננו כנגד שלטון עוין אלא כנגד יצר הרע פנימי של בצע כסף. הוא ציטט בכאב גדול דברי מנהל שאמר לו "זוהי אכזריות להוציא את הבנות ממוסדותינו, ולגרום לנו הוצאה שנתית של 80 אלף שקל". הוא הביע את תקוותו "שהמנהלים יחזרו בהם, לאחר שיעמדו על חומרת העניין".

סכנה לעתיד

הרה"ג יוסף בנימין וואזנר הביא את דברי סבו הגר"ש וואזנר, בעל 'שבט הלוי'. הוא עמד על גודל האחריות של כל אדם בחינוכו האישי ובחינוך צאצאיו על מנת לשמור על היהדות הנאמנה ולמנוע את חדירת החילוניות למחנינו. האסיפה נועדה להבהיר כי העסקת בנות שירות נכללת באיסור להתנדב ל'שירות לאומי', וכי פריצת חור זה מסכנת את חומת ההתבדלות מהעולם החילוני.

הגאון ר' יצחק שיינר ראש ישיבת "קמניץ", הקריא את מכתבו של הגרמ"ד הלוי סולוביצ'יק בנו של מרן הגרי"ז כנגד התופעה.

הרה"ג אליהו רפול ראש ישיבת 'נווה ארץ', נשא נאום נלהב כנגד אנשים המוכנים עבור "כמה גרושים לנצל בנות אשר עברו על הוראתם הברורה של גדולי ישראל". הוא כינה אותם בשם "מי שאינו יודע לשאול", שכן לטענתו הם השיגו היתר למעשיהם על-ידי הצגת השאלה בדרך לא נכונה. עיקר הסכנה, לדבריו, הינה בכך שבעתיד יבואו השלטונות לכפות 'שירות לאומי' על בנות חרדיות בטיעון: "וכי בנותיכם יחסניות הן, שהן צריכות לקבל שכר מלא על עבודה שאחרות עושות בהתנדבות?". הוא הזכיר בדבריו את גודלו הזעום של הציבור החרדי באותם ימים לפני 50 שנה ואת פריחתו המדהימה כיום. "פריחה זו תיתכן רק בדבר שלם והחדרת 'שירות לאומי' למוסדותינו תפגום בשלמותנו, ותעצור את פריחתנו", אמר.

בצע כסף

הגרי"ח קופשיץ מישיבת 'פורת יוסף' בעיר העתיקה הביא את דבריהם של הגרי"ש אלישיב והגראי"ל שטיינמן כנגד השימוש בבנות 'שירות לאומי', במוסדות חינוך חרדיים.

הגרש"י בורנשטיין הקריא את מכתבו של הגרמי"ל לפקוביץ שהטריח את עצמו להגיע לעצרת. במכתבו מביע הגרמי"ל את כאבו העצום מחדירת בנות 'שירות לאומי', מחוגים שאינם שולחים ל'בית יעקב', לתוך המחנה. הוא הזכיר את התנכלות השלטונות למוסדות החינוך בדרכים שונות - בת"תים, בישיבות, ב'בית יעקב' ובסמינרים, כשמי שאיננו שומע להם נפגע כלכלית. הוא ציין את ההכרח לעמוד בתקיפות כנגד ניסיונות אלו, ואת תקוותו שיצליחו לפרוח ולשגשג.

את העצרת נעל הרב לייזרזון בתקווה שמנהלי המוסדות יפנימו את החומרה בה רואים גדולי ישראל את הדבר ויחדלו ממעשיהם הנעשים עבור בצע כסף. הוא הזכיר גם את התנגדותם של הגרי"ג אידלשטיין ראש ישיבת 'פוניבז' ושל האדמו"ר מתולדות אהרון.

בעצרת נכחו הגרב"ש דויטש מראשי ישיבת 'קול תורה', הגרד"צ קרלנשטיין ראש ישיבת 'גרודנא-אשדוד', הגר"ר ריככמן ראש כולל 'מאה שערים', הגר"צ שינקר ראש ישיבת 'בית דוד', הרב מנחם פרוש ובנו ח"כ מאיר פורוש.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד