י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

ש"ס מתרסקת בסקרים

סקר 'הארץ': 'העבודה' בראשות פרץ תגדיל כוחה. 'ש"ס' (5-6 מנדטים) ו'שינוי' (6-7) מתרסקות

יורד לחצי. אלי ישי
יורד לחצי. אלי ישי

אם הבחירות לכנסת היו מתקיימות היום, מפלגת העבודה בראשות היו"ר הנבחר עמיר פרץ הייתה מגדילה את כוחה באופן משמעותי - כך עולה מסקר 'הארץ-דיאלוג' שנערך ביום ה' בקרב כלל הציבור. מהסקר, בפיקוחו של הפרופ' קמיל פוקס, עולה שרוב הציבור בישראל סבור שבחירתו של פרץ מגדילה את הסיכוי שהעבודה תחזור לשלטון. נתון נוסף: פרץ מחזיר את מצביעי העבודה הביתה, לראשונה מזה זמן רב אומרים 82% ממצביעי העבודה שישקלו להצביע שוב למפלגתם.

לפי הסקר, אם בבחירות לכנסת היו מתמודדות העבודה בראשות פרץ מול הליכוד בראשות ראש הממשלה, אריאל שרון, העבודה הייתה זוכה ב-28 מנדטים והליכוד ב-39. אם שרון היה פורש מהליכוד ומקים מפלגה חדשה עם שמעון פרס, היא הייתה גורפת 32 מנדטים והופכת למפלגה הגדולה ביותר.

בתסריט כזה, העבודה בראשות פרץ הייתה זוכה ל-27 מנדטים והליכוד בראשות נתניהו ל-25 מנדטים. למרות ההתחזקות בכוחה של העבודה (מ-21 מנדטים כיום ל-27 או ל-28) היא עדיין רחוקה מאוד מהאפשרות להקים קואליציה בראשותה.

בשני התסריטים הללו מתברר ש'שינוי' מתרסקת ומקבלת בין שישה לשבעה מנדטים. מתברר ששמחתו של יו"ר המפלגה, יוסף לפיד, לנוכח תוצאות הפריימריס בעבודה הייתה מוקדמת.

גם הברכות שמיהרו ראשי ש"ס לשגר לפרץ הועילו לו, כנראה, יותר מדי, כיוון שגורל דומה צפוי לש"ס: גם היא מאבדת בשני המצבים הללו כמחצית מכוחה, וזוכה לחמישה או שישה מנדטים בלבד. גם מרצ-יח"ד מאבדת מחצית מכוחה, ונשארת עם שלושה מנדטים בלבד.

חשיבות הנתונים שעולים מהסקר אינה דווקא במספרי המנדטים, כיוון אלה ישתנו עוד פעמים רבות. חשיבותם היא בתחושה הטובה, הגובלת באופוריה, שהשתררה אמש בקרב מצביעי העבודה. אבל לא רק בקרבם, גם הציבור הרחב מוכן להעניק לפרץ אשראי: 41% מהנשאלים אמרו שהמהפך בעבודה מגדיל לדעתם את הסיכוי שהמפלגה תחזור לשלטון. 20% העריכו שפרץ דווקא מקטין את הסיכוי.

פרץ רושם זינוק נאה מבחינת יחסו של כלל הציבור כלפיו, גם בשאלה מי האיש המתאים יותר לכהן כראש ממשלה בישראל. שרון, כמו תמיד, זוכה ל-41% תמיכה. נתניהו ל-17% ופרץ ל-22%. בקרב מצביעי העבודה, שרון ופרץ משתווים: 37% ו-36% בהתאמה. בקרב מצביעי הליכוד, שרון עדיין רומס את נתניהו בסעיף ההתאמה לתפקיד: 64% מול 26%.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד