י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

ראש קשה

מה הסיפור של אלי אריש, שנפצע לפני שבועיים בניסיון התנקשות ברחוב ירמיהו? 'הארץ' מנסה לפענח

מקדיש חלק ניכר מיומו ללימוד בישיבה. אלי אריש. צילום: הארץ (לחץ להגדלה)
מקדיש חלק ניכר מיומו ללימוד בישיבה. אלי אריש. צילום: הארץ (לחץ להגדלה)

לפני שבועיים וחצי זומן אלי אריש, דמות מוכרת בעולם התחתון בירושלים, לפגישה עם איציק אברג'יל, שהמשטרה מגדירה אותו ראש ארגון הפשיעה החזק ביותר במגזר היהודי בישראל. הפגישה התקיימה באזור המרכז. על-פי אחת ההערכות, אברג'יל ביקש לדון עם אריש בסידור עבודה חדש בין ארגוני הפשיעה באזור ירושלים.

שבוע לאחר הפגישה, במוצאי שבת 5 בנובמבר, ניסו שני אלמונים לחסל את אריש מחוץ לביתו ברחוב ירמיהו בירושלים. אריש התניע את הג'יפ שלו ועמד לצאת מהחניה ואז נורו לעברו ארבעה כדורים. אחד הכדורים חדר ללועו ונתקע בגולגולת וכדור אחר פגע בעורף. אריש לא איבד את עשתונותיו והזעיק בעצמו את מגן דוד אדום. הוא אושפז בבית חולים ולמרבה התדהמה התאושש במהירות ושוחרר כעבור יומיים. "יש לו ראש קשה", אומר אחד ממכריו.

אחד ממקורביו של אריש, וגם גורמים המעורים בחקירת המשטרה, טוענים כי לאברג'יל קשרים טובים עם אנשי "הכנופייה הירושלמית", שהתפרסמה על רקע מעורבותה בפרשת הבנק למסחר. אריש מצדו מזוהה עם אלי נעים, המכונה "קוסם", אסיר דומיננטי בכלא שאטה שהמשטרה טענה כי ניסה להפעיל מהכלא ארגון פשיעה מתחרה לכנופייה הירושלמית. בשנתיים האחרונות שררה רגיעה יחסית בסצנת הפשע הירושלמית, לא מעט בזכות העובדה שראשי כל הפלגים הושמו מאחורי סורג ובריח. אבל עכשיו מעריכים כולם, הן המשטרה והן העבריינים, שההפוגה קרובה לסיומה. לאחרונה שוחררו מהכלא שניים מראשי הכנופייה הירושלמית - האחים התאומים יוסי וסם מלכה. בחודשים הקרובים אמור לצאת לחופשי גם נעים.

בשל פעילות נמרצת של משטרת ירושלים הצטמצמה מאוד פעילותם של ארגוני הפשיעה בעיר, והיא מתרכזת כיום בעיקר בתחום הפיננסי - הלוואות בריבית קצוצה, ניכיון צ'קים וסחיטת דמי חסות. המאבק על אזורי מחיה בין העבריינים מחריף. לפחות על עניין אחד שוררת תמימות דעים: ארבע היריות שנורו לעבר אריש לא היו האחרונות בקרב הזה.

סגירת חשבונות

בשנות ה-70 שלטה בעולם הפשע הירושלמי "כנופיית הקטמונים". עבריינים ידועים כגבי בן-הרוש ומיכה אסלן הטילו את חתיתם על העיר בגל של רציחות וחטיפות. רק ב-1983, אחרי שהעבירה לצדה את חבר הכנופייה יעקב שטרית, הצליחה המשטרה לנטרל את הכנופייה. בן-הרוש ואסלן נשפטו ונשלחו לשנים ארוכות מאחורי הסורגים והבירה שקטה. לא שהעבריינים הפסיקו לפעול, הם פשוט השכילו לשמור על פרופיל נמוך.

יום אחד ביולי 2000 נופצה השלווה המדומה. בשעת בוקר מוקדמת נפגשו במגרש חניה בשכונת שמואל הנביא ציון דהאן, עוז חוטה ואלי אריש. דהאן, שנחשב בשנות השמונים למלך הסמים של ירושלים, ניסה ליישב סכסוך כספי עם שני עמיתיו הצעירים. אבל הניסיון לא עלה יפה ובסיום האירוע פונה דהאן במצב קשה מאוד לבית החולים לאחר שנדקר. התקרית, שהיו מעורבים בה אנשים נוספים, חוללה סערה בעולם התחתון הירושלמי. אבל כשדהאן התעורר בבית חולים מהתרדמת הוא סירב להסגיר לחוקרי המשטרה את שמות הדוקרים. "הם כמו הבנים שלי", תיאר את יחסו לאריש וחוטה. בעולם התחתון, כידוע, לא נוהגים לערב את כחולי-המדים בסגירת חשבונות.

אריש וחוטה הועמדו לדין, אבל זוכו מחמת הספק. בדצמבר 2001 סגר מישהו את החשבון עם חוטה. הוא נעלם מירושלים בנסיבות מסתוריות וכעבור שלושה ימים נמצאה גופתו בלוד, בתא מטען של מכונית שכורה. על הגופה ניכרו סימני אלימות קשים. בירושלים רווחו אז שמועות שחוטה נפל קורבן להסכם הפסקת האש בין אריש לבין דהאן. בכל מקרה, גם דהאן לא זכה להאריך ימים. כעבור שנה בדיוק נהרג בתאונת דרכים.


שומרים על הגחלת

ב-2001 חברו אריש ונעים לראש כנופיית פרדס כץ, יצחק (חישי) חדיף, בניסיון סחיטה של העבריין נחום (חומי) בנימין. לפי האגדות, אריש הוביל את בנימין בתא מטען של מכונית פרטית כל הדרך מירושלים לפרדס כץ. אריש אמנם מזוהה עם קוסם, אבל הוא מתחזק כנופייה קטנה משלו. כבר לפני שנתיים וחצי ניסה מישהו לחסל אותו.

אריש, בן 35, נשוי ואב לתשעה, חזר בתשובה לפני שנים אחדות. הוא מקדיש חלק ניכר מיומו ללימוד בישיבה, אבל זה לא מפריע לו לעשות גם דברים אחרים. כך, למשל, תלוי ועומד נגדו תיק פלילי באשמה שניסה לסחוט צעיר חרדי.

גורמים המקורבים לחקירת ההתנקשות באריש יודעים לספר כי איציק אברג'יל מנסה לקנות לעצמו דריסת רגל בזירה הירושלמית. לפי אחת הפרשנויות, הוא זימן את אריש לפגישה כדי להזכיר לו שכמה חבר'ה השתחררו לאחרונה וצריך לאפשר גם להם להתפרנס בכבוד. אלא שאריש סירב כנראה להפנים את המסר ואולי אפילו החציף פנים כנגד הבוס הגדול. בכל מקרה, בכלל לא בטוח שניסיון ההתנקשות באריש אירע דווקא על רקע מלחמת הכנופיות בעיר. לנקמה בעולם התחתון הרי אין תאריך תפוגה. ייתכן שמישהו שסבר שאריש הוא זה שדקר את ציון דהאן לפני חמש שנים והחליט לסגור חשבון דווקא עכשיו. להבדיל, אולי מישהו אחר סבר שאריש היה מעורב בהיעלמותו של עוז חוטה והחליט לסגור חשבון מהכיוון ההפוך. ואולי בשבועות האחרונים אריש פשוט עיצבן מאוד מישהו אחר.

בעקבות ההתנקשות באריש זימנה המשטרה עבריינים משני עברי המתרס. הם נחקרו ואחר כך שוחררו. גורמים המקורבים לחקירה אומרים כי הנחת העבודה היא שההתנקשות בוצעה על רקע מאבק הכוחות בין הכנופיות בעיר. "אריש לא מפחד", אומר אדם שמכיר אותו היטב, "אני חושב שמי מפחד אלו דווקא המתנקשים, והאמת שיש להם סיבה טובה".

גם גורמים אחרים בירושלים בטוחים שהעיר עומדת על סף סיבוב דמים חדש. "אריש לא יוותר, כי כדי לוותר הוא צריך לפרוש מהעולם הזה", מפרשן עורך דין ירושלמי בכיר, "גם אם הוא יצהיר שהוא מוותר על נקמה, אף אחד לא יאמין לו. מנגד, האויבים שלו צפויים להכות שנית, גם כדי למנוע ממנו לנקום וגם כדי להשלים את מלאכתם. יהיה כאן מעגל של נקמה שאף אחד לא יודע איך ומתי הוא ייגמר".

תגובות

עו"ד אריאל עטרי, שמייצג את אלי אריש: "למשטרה, שנתפשת בציבור כנציגת 'הטוב', נוח לשייך את אריש לחלק 'הרע' ולהציג אותו כחבר כנופיות, כדי לתרץ מדוע אינה מצליחה לתפוס את היורים ומדוע זה בעצם לא כל כך נורא. אריש מנהל בשנים האחרונות אורח חיים נורמטיווי, ללא דופי, תוך הקפדה על שמירת החוק".

קישורים:
הכתבה המלאה
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד