י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

"נפעיל את הלב"

לאור התקנות על האשראי אומר מנכ"ל בנק פאג"י: "נפעיל את הלב. לא נלך בנוקשות ובחוסר מחשבה"

"היושר של האברכים - הלוואי על כל עם ישראל". יעקב טננבאום מנכ"ל בנק פאג"י
"היושר של האברכים - הלוואי על כל עם ישראל". יעקב טננבאום מנכ"ל בנק פאג"י

"נפעיל את הלב", אומר מנכ"ל בנק פאג"י מר יעקב טננבאום. "נכון, הוראותיו של המפקח על הבנקים הן חוק שמוכרחים לפעול לפיו. אבל יחד עם זה, לא נלך עד הקצה בנוקשות ובחוסר מחשבה. הנחינו את הפקידים, בהשתלמויות רבות, כיצד יש להתייחס ללקוחות. נציע מגוון כלים, הלוואות בפריסה נוחה ובתשלומים סבירים, נבוא לקראת הלקוח. אולם יש לזכור, בסופה של הדרך, מדובר בחוק שלא מאפשר שיקול דעת רחב מדי".

בעוד כחודש תכנס לתוקפה התקנה החדשה של המפקח על הבנקים, יואב להמן, אשר הופכת על פיה את ההתנהלות התקציבית של משקי הבית והעסקים, גדולים כקטנים. מתחילת השנה האזרחית החדשה (2006) כל מינוס בחשבונות העו"ש ובחשבונות העסקיים יהיה מותר אך ורק בגבולות מסגרת האשראי שהוגדרה מראש. ממועד זה ואילך, לא ניתן יהיה לחרוג מהמסגרת שאושרה על ידי הבנק.

לדברי מר טננבאום, בנק ישראל לא מתערב בהתנהלותם של הבנקים ולא מחווה את דעתו בקשר לביטחונות, לגובה האשראי, עלותו, פריסתו או כל דבר הקשור במדיניותו ושיקול דעתו של הבנק, אך המצב הקיים היה לא בריא ולא נורמלי. "מערכת בנקאית לא יכולה לעבוד בצורה כזו, ואין לכך אח ורע בעולם, לא באירופה ולא בארצות הברית. לא יתכן שלקוח יפעל באופן אקראי, יעבוד באופן בלתי מתוכנן, ימשוך צ'קים וידקלם 'יהיה בסדר'".

בבנק פאג"י הוכנו דו"חות שונים ללקוחות מסוגים שונים. הדו"ח הראשון הוא ללקוחות שמתנהלים ללא חריגה ועומדים במסגרת, עבורם חושבה מסגרת המתאימה להם, על סמך ההוצאות וההכנסות המסודרות. דו"חות נוספים הוכנו ללקוחות שחורגים מדי פעם. לעתים תהיה זו חריגה גדולה, לעתים מדובר בסכום מזערי. חישוב המסגרת נעשה על פי החריגה הגדולה ועל סמך יכולת ההחזר והביטחונות.

"באופן אבסורדי לחלוטין", מזהיר מר טננבאום, "ללקוחות הללו אני חושש יותר מכל". מדובר בלקוחות הגונים שמקפידים שלא להיות במינוס ולא לוקחים חובות. רק לעתים רחוקות, ממש לפעמים, ובגלל סיבות של כח עליון הם קופצים קפיצה קטנה אל המינוס. מה עלול לקרות? הלקוח יניח ש"הבנק לא יעשה לי את זה ולא יחזיר לי צ'קים. לקוח כמוני? הגון, ישר, עם מוסר תשלומים גבוה, ללקוח כמוני הבנק יחזיר צ'קים?".

אך התקנה החדשה משנה את התמונה לגבי לקוחות אלו. "מדובר בפוליסת ביטוח בזיל הזול", מחדד טננבאום. "בסכום של שני שקלים לחודש, תקבעו מסגרת, ומצידי שלא תשתמשו בה לעולם, ובלבד שלא תגיעו למצב בו צ'קים או חיובים שונים יוחזרו". לדבריו, "אין ספק שבתקופה הראשונית נראה יותר ויותר חשבונות מוגבלים".

"בתוך עמי אני יושב", אומר מנכ"ל בנק פאג"י. "התקשרנו, שלחנו מכתבים, הזמנו ואין ספק שההתנפלות הגדולה תגיע ממש בשנייה שאחרי האחרונה". לדבריו, חשוב להביא בחשבון: במקרה בו תהיה התנפלות על הבנק מצד המוני לקוחות שלא יעמדו בסגירת המינוס, אז יתקשה הבנק לגלות גמישות יתירה לכל אברך ואברך, ולכן טוב יעשו הלקוחות אם יקדימו להכנס לבנק ולסכם את מסגרת האשראי שלהם וכל הכרוך בכך.

בהתייחסו לציבור האברכים, שעדיין לא הפנים את הקיצוץ הקשה בקיצבאות והנלחם את מלחמת הקיום יום יום ושעה שעה, אמר מר טננבאום: "נפעיל את הלב. נכון, הוראותיו של המפקח על הבנקים הן חוק שמוכרחים לפעול לפיו. אבל יחד עם זה, לא נלך עד הקצה בנוקשות ובחוסר מחשבה. הנחינו את הפקידים, בהשתלמויות רבות, כיצד יש להתייחס ללקוחות. נציע מגוון כלים, הלוואות בפריסה נוחה ובתשלומים סבירים, נבוא לקראת הלקוח. אולם יש לזכור, בסופה של הדרך, מדובר בחוק שלא מאפשר שיקול דעת רחב מדי".

ציבור האברכים, המשיך ואמר מנכ"ל בנק פאג"י הוא ציבור שאינו עשיר, אולם מוסר התשלומים שלו גבוה. "היושר של האברכים - הלוואי על כל עם ישראל. בנק פאג"י הוא בנק של הציבור החרדי, וככזה, הוא ילך לקראתם ככל שיוכל. נלך לקראת מוסדות התורה. אנחנו יושבים עם מנהלי המוסדות ומנסים לעצב התנהלות ומסגרות מתחשבות, אולם אין ספק שמדובר ברביזיה כוללת, לא פשוטה, שיש להיערך לקראתה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד