י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

תמונות קשות לצפייה

תמונות בהן נראה תהליך העתקת הקברים מגוש-קטיף מעוררות סערה רבתי. בצה"ל חוקרים

בית הקברות בגוש-קטיף לפני הפינוי
בית הקברות בגוש-קטיף לפני הפינוי

פרשת העברת הקברים מגוש קטיף שעמדה כבר בשעתו בעין הסערה, ממאנת לרדת מסדר היום התקשורתי. תמונות שפורסמו באינטרנט בהן נראות כל שלבי העתקת הקברים, החל מהרמת המצבות, הוצאת עצמות הנפטרים והעברתן לארונות קבורה, וכלה בהצבתן במגרש הכדורסל בנוה דקלים, הביאו לתחילת חקירה מקיפה כדי לברר מי האחראי לחשיפת התמונות, לאחר שהובטח בשעתו למשפחות, שכל שלב העתקת הקברים יעשה ללא כל פרסום ובחשאיות מוחלטת.

מפרסומים בכלי התקשורת הערב עולה, כי במספר אתרי אינטרנט מופצות סידרת תמונות המנציחות את כל שלב הוצאת עצמות הנפטרים מגוש קטיף. בית הקברות שהוכרז בשעת פינוי הקברים כשטח צבאי סגור, נסגר לחלוטין לנציגי כלי התקשורת, פרט לצלמי יחידת זיהוי חללים של הרבנות הצבאית הראשית, אשר הורשו להיכנס ולתעד את כל מהלך העתקת הקברים. באופן לא ברור, הופצו תמונות מהאירוע ברבים, וכרגע לא ברור האם מדובר בתמונות שצילמה היחידה, או שאלו צולמו על-ידי אחד מאנשי הרבנות הצבאית שהשתתף בפינוי.

בידי הצלם גם תמונות קשות יותר מאלו שנחשפו עד כה. לדבריו, לא היה בפרסום התמונות כדי לגרום לצער המשפחות. "שום תמונה מאלו שפרסמתי אינה פוגעת במשפחות. תמונות הפוגעות בכבוד המת ממש או שהיו גורמות לצער המשפחות לא פורסמו ולא יפורסמו". לדבריו, "מאחר שצה"ל בזמנו מצא לנכון לפרסם שהקברים הוצאו בנחישות ורגישות, מתוך מתן כבוד מלא לנפטרים, ולאחר בירור משפטי עם עו"ד על התמונות שיפורסמו, שאין בהן חשש לפגיעה ולבזיון - פורסמו והעליתי אך ורק חלק קטן מאד מהתמונות של הפינוי שראיתי לנכון ממדרגה ראשונה להסביר ולהוכיח לציבור ששיקרו ועדיין משקרים עליו".

כן ציין, כי ישנן עוד עשרות תמונות ממצבים שנוכח בהם ואף צילם אותם, אשר היו גורמים להדחתו המיידית של הרב הצבאי הראשי ולעריפת ראשים כללית בצה"ל. "לא זאת היתה מטרתי ואין לי עניין בכך. מטרתנו היא להראות ששיקרו עלינו, וזה יכול לקרות שוב ושוב ושוב, אם נמשיך להאמין לאותו אדם שצועד "קדימה" ומצעיד אתכם אל פי התהום "קדימה קדימה".

יצוין, כי מספר כתבים צבאיים שסיקרו את הפינוי בשבועון הצהל"י "במחנה", הודחו מתפקידם בהוראת ראש אכ"א האלוף אלעזר שטרן.

בתגובה לפרסום התמונות, מסר דובר צה"ל, כי "במסגרת מימוש הפינוי בהינתקות פינו כוחות צה"ל את ארבעים ושמונה הקברים מבית העלמין בגוש קטיף. הפינוי בוצע על-פי ההלכה, באופן מקצועי, רגיש וראוי. מפאת כבוד המתים וקדושת המקום, בוצע התהליך באינטימיות מוחלטת".

בהמשך ההודעה נאמר עוד, כי "במהלך היום היו פרסומים בדבר מספר תמונות באתרי האינטרנט המראות את חיילי צה"ל במהלך פינוי בית העלמין. צה"ל רואה בחומרה את פרסומן של התמונות ומצר על כל עוגמת נפש שייתכן ונוצרה בקרב המשפחות. לאור חומרת הדברים הנחה ראש אגף כוח האדם, האלוף אלעזר שטרן, לבדוק בהקדם האפשרי את דבר צילום התמונות ופרסומן". בראש הבדיקה יעמוד קצין בדרגת אלוף משנה שיבחן את כל הגורמים שהורשו לצלם במקום ואת האפשרות כי התמונות הגיעו אל האינטרנט על ידם.

האלוף שטרן הודיע, כי תפתח חקירה לאיתור מפיצי התמונות וכי הצבא יעשה כל שביכולתו לסייע למשפחות השכולות. "צה"ל רואה בחומרה את פרסומן של התמונות ומצר על כל עוגמת נפש שייתכן ונוצרה בקרב המשפחות", אמר, והורה לבדוק כיצדו דלפו התמונות מפינוי בית העלמין.

גם תושבים לשעבר בגוש קטיף מחו על פרסום התמונות וטענו, כי הדבר מהווה משום הפרה בוטה של הבטחה שניתנה על ידי הצבא. לדבריהם, בתמונות נראים אנשי חברת קדישא וחיילים כשהם מחייכים בעת הוצאת הגופות מהקברים.

לדברי משפחות הנפטרים, החקירה בשלב זה מתמקדת במציאת הש"ג שהדליף התמונות לפרסום, ולא בעצם הצילום, שנעשה בניגוד למה שהוסכם בעניין. "נחכה לראות מהן המסקנות שיוסקו לגבי הבכירים במערכת הצבאית ובמשרד הביטחון שהשתתפו במעשה המביש ולגבי האחראים עליהם, וננקוט בצעדים המשפטיים הדרושים".


קישורים:
לצפייה בתמונות
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד