י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מנוחה נכונה

הלחץ של 'מרכז רבני אירופה' עזר: השלדים שהתגלו ליד שטוטגארט לא יזוהו. הרב לאו ינהל את טקס הקבורה

קבר האחים שנחשף ליד העיר שטוטגארט. מאחור הגופות שנמצאו
קבר האחים שנחשף ליד העיר שטוטגארט. מאחור הגופות שנמצאו

שלדי הנספים בשואה שהתגלו בקבר האחים ליד העיר שטוטגארט שבדרום-מערב גרמניה לא יזוהו באמצעות דגימות ד-נ-א. כך החליט שר המשפטים של מדינת המחוז הגרמנית באדן-וירטמברג, שבשטחה נמצא האתר. השלדים יועברו לקהילה היהודית בשטוטגארט וייקברו על-פי ההלכה ב-15 לחודש.

ההחלטה בגרמניה התקבלה, בעקבות פניית 'מרכז רבני אירופה' אל השר הגרמני, בבקשה שלא לדגום את השלדים. גם יהודה משי זהב הודיע כי ארגונו מתנגד לנטילת דגימות הד-נ-א מהשלדים, שהן בבחינת ביזוי כבוד המת. "מדובר בביזוי כבוד המת. בעצמות המתים אסור לגעת. הפקת דגימת ד-נ-א משלדים כוללת נטילת עצמות ופירורן לאבקה. אין לכך היתר הלכתי".

מי שינהל את טקס הקבורה מחדש של השלדים יהיה הרב ישראל מאיר לאו, רבה הראשי של תל-אביב. הרב לאו אמר שהוא סבור שנמצא פתרון 'מכובד' במחלוקת שנוצרה סביב הניסיונות לזהות את הנספים. "מדובר ב'מתי מצווה', אנשים שאין להם קרובי משפחה, ולכן מצווה לקוברם במקום שבו נמצאו ולשים על הקבר מצבה", אמר הרב לאו. "אני לא בעד לטלטל את עצמות המתים לבדיקות מעבדה".

קרובי משפחה של יהודים שהיו אסירים במחנה באזור וארגוני הנצחה היו אלה שדרשו לבצע את בדיקות הזיהוי. ללא ביצוע הבדיקות הגנטיות לא ניתן יהיה לדעת בוודאות את זהות הנספים, ואם יש להם קרובי משפחה. זאת על אף שנראה היה שצירוף נדיר של מקורות מידע - ובעיקר הימצאותה של רשימה ובה שמות 619 האסירים שהוחזקו במחנה העבודה סמוך לאתר - היה מאפשר את איתור קרובי הנספים, שחלקם גרים בישראל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד