י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

פרופ' אומן קידש שם שמיים

צעד ברגל מבית המלון, בגללו נערכו החזרות לטקס לפני שבת, והעם השבדי למד מהו מטבח כשר

טוקסידו ללא שעטנז. פרופסור ישראל אומן מקבל את פרס 'נובל'
טוקסידו ללא שעטנז. פרופסור ישראל אומן מקבל את פרס 'נובל'

פרופ' ישראל אומן מהאוניברסיטה העברית בירושלים קיבל במוצאי-שבת את פרס נובל בכלכלה לשנת 2005 מידי מלך שבדיה, קרל גוסטב, על ניתוח תורת המשחקים. הטקס התקיים באולם הקונצרטים בשטוקהולם שבשבדיה.

אומן, יהודי שומר מצוות, יצא ברגל מבית המלון בו הוא שוהה בשטוקהולם, לעבר ההיכל המפואר בו נערך הטקס, כדי לא לחלל את השבת, והגיע לאולם מספר דקות לפני שננעלו השערים עם היכנסו של מלך שוודיה למקום.

פרופסור אומן ועשרות בני משפחתו זכו לתשומת לב מיוחדת. בסעודה המלכותית שאותה אירח מלך שבדיה, קרל גוסטב, לאחר הטקס, בירך אומן: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם, הטוב והמיטיב".

מבין כל הזוכים, קיבל פרופ' אומן חשיפה גדולה מאוד. באופן חריג, בירכה לין אנדרסון, המנחה בסעודה המלכותית, בעברית צחה: "כבוד גדול הוא לנו להציג בפניכם את חתן הפרס למדעי הכלכלה על שם אלפרד נובל - פרופ' רוברט אומן".

פרופ' אומן הגיע לשבדיה בראש פמליה גדולה יחסית של כ-40 משתתפים, שכולם אוכלים כשר, דבר שהצריך התארגנות מיוחדת. רב הקהילה היהודית בשטוקהולם פיקח במשך חודשים על הכנת הסעודה הכשרה.

את הארוחות הכשרות לסעודה הכינו במטבח של בית האבות של הקהילה היהודית בפיקוח הרב. כתבת צבע מיוחדת ששודרה בטלווזיה הציגה את פרופ' אומן שעבר להתגורר במלון השוכן כ-200 מטרים ממקום הטקס, בשל השבת, ועקף את כל המחסומים כדי להגיע בזמן. בטלווזיה השבדית גם הסבירו למיליוני הצופים מהו אוכל כשר. "השבדים זכו ללמוד בשעת צפיית השיא מה זה מטבח כשר וישראל זכתה לכבוד רב", סיפר ל-ynet סגן שגריר ישראל בשבדיה.

אבל לא רק זאת. כמה ימים קודם התרחש מעשה אחר של קידוש שם שמיים. הסיפור הובא ב'חדשות און ליין':

לכבוד הטקס מחוייבים המשתתפים ללבוש טוקסידו - ביגוד המושכר מחברה מקומית בשטוקהלם.

פרופ' אומן, שהקפדה על יהדותו ושמירת מצוות חשובה לו בפרט בכל הקשור להשתתפותו בטקס הענקת 'פרס נובל', לא שכח לברר מבעוד מועד האם בביגוד המושכר לכלל המשתתפים אין חשש שעטנז. לשם כך, ביקש פרופסור אומן שישלחו לישראל את הטוקסידו, לצורך בדיקה במעבדת שעטנז.

ואכן, בבגד שנבדק במכון בקרית ספר, התגלה שעטנז בצווארון.

בתחילה ביקש אומן לייצר עבורו בשטוקהולם טוקסידו ללא שעטנז, אך לחברה המקומית לא התאפשר להיענות לבקשה, בשל הזמן הקצר שעמד לרשותם. בעקבות זאת עשה אומן מאמצים והשיג בחברה המייצרת בארץ, טוקסידו מתאים ללא חשש שעטנז, עבורו, עבור שני נכדיו הקטנים שישתתפו בטקס, וכן עבור פמלייתו שהגיעה עימו.

פרופ' ישראל אומן סיפר גם בראיון ל'גלי צה"ל', כי לאחר שנאמר לו שבשבת הקרובה תתקיים חזרה לקראת הטקס החגיגי, הוא הסביר למארגני הטקס, כי בשל היותו יהודי שומר תורה ומצוות, לא יוכל להשתתף בכל פעילות בעצם יום השבת, ולכן התקיימה החזרה ביום חמישי ולא בשבת.

פרופ' אומן, בן 75, נולד בפרנקפורט גרמניה ומחזיק באזרחות ישראלית ואמריקנית. לאומן יש דוקטורט במתמטיקה מאוניברסטית MIT בארה"ב והחל לעבוד באוניברסיטה העברית בשנת 1956. הוא שימש כפרופסור במרכז לחקר הרציונאליות באוניברסיטה העברית עד שפרש והחליט להמשיך במוסד כגימלאי. ב-1994 זכה בפרס ישראל לכלכלה יחד עם פרופסור מיכאל ברונו.

אומן, תושב ירושלים, הוא אב לחמישה ילדים, 17 נכדים ונין אחד.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד