י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

המטרה: לעקוף את ההנהגה

לפי החלטת הממשלה יגויסו ב-2006 כ-200 בחורים ל'שירות אזרחי', ותוך 45 יום יוחל בגיוס מאות לצה"ל

יפנו ישירות אל הצעירים באמצעות פרסום והסברה. חייל בנח"ל החרדי. צילום: דובר צה"ל
יפנו ישירות אל הצעירים באמצעות פרסום והסברה. חייל בנח"ל החרדי. צילום: דובר צה"ל

ממשלת ישראל אישרה היום את המלצות 'ועדת עברי', שמטרתן "לאפשר שירות לאומי ואזרחי לכל אזרחי ותושבי ישראל אשר אינם נקראים לשירות ביטחון, פטורים משירות ביטחון או דחויי שירות ביטחון". לפי ההחלטה, יגויסו כבר ב-2006 כ-200 בחורי ישיבות חרדים לשירות אזרחי.

כמו כן, עם השלמת הכנות משרד הביטחון לסעיפי התוכנית, תוך 45 ימים, יוחל בגיוסם של מאות חרדים למסלולי גיוס בצה"ל, בנוסף לנח"ל החרדי. ההחלטה טעונה את אישור הכנסת.

לפי ההחלטה, המדינה תעקוף את הנהגת הציבור החרדי והערבי, המתנגדות לשירות לאומי, ותפנה ישירות לצעירים באמצעות פרסום והסברה. הפיתוי: לצעירים שיגוייסו יוצעו תנאים זהים לחיילי צה"ל המשרתים שירות חובה ביחידות עורפיות.

הצעירים החרדים והערבים יגויסו לשירות על בסיס התנדבותי, ואילו צעירים אחרים – כאלה שקיבלו פטור מגיוס או שוחררו בתחילת שירותם - יחויבו להשתתף בתוכנית. השירות יארך שנה, ותיתכן הארכה של שירותם בשנה נוספת.

השירות האזרחי יהיה התנדבותי ברובו, ויוצע לכולם - ערבים ויהודים, חרדים וחילונים, גברים ונשים. כן תכלול התוכנית אברכים שכבר קיבלו דחייה משירות צבאי אולם אינם לומדים בישיבות, אך אין כל מסגרת שתקלוט אותם לאחר 'שנת ההכרעה' כפי שקובע 'חוק טל'.

את השירות הלאומי תנהל רשות ממלכתית מיוחדת לשירות אזרחי, שתוכפף למשרד ראש הממשלה. הרשות שתקום בימים אלה אמורה לנהל הסכמים עם גופים מפעילים, כמו מוסדות בריאות, חינוך וארגונים שונים, לעודד צעירים להצטרף לשירות, למיין אותם ולהקנות להם הכשרה מקצועית ועוד.

לפי החלטת הממשלה, בתוך 45 ימים תחל לפעול מנהלת ההקמה של השירות האזרחי לחרדים. מנהלת זו תמליץ לממשלה על מיקומה הארגוני ותקציבה של מנהלת השירות הקבועה.

הרשות תכלול שני אגפים: אגף השירות הלאומי ואגף השירות האזרחי. המונח 'שירות אזרחי' בא להפחית, לפי המלצת חברי 'ועדת עברי', רתיעה הקיימת בציבור הערבי והחרדי, שיגויסו לשירות האזרחי על בסיס התנדבותי בלבד. הרשות ל'שירות אזרחי' תגבש מסלולים ייחודיים לערבים ולחרדים.

'ועדת עברי' מעריכה את פוטנציאל ההתנדבות מקרב החרדים בכ-9000 גברים ונשים בשנה, ואינה מספקת הערכה של מספר הערבים שיתנדבו. הכוונה היא לאפשר שירות אזרחי ברשויות המקומיות, בתחומי חינוך, רווחה, איכות הסביבה ועוד, ולהכיר בשירות במסגרות המושכות כבר היום מתנדבים משתי הקהילות, כמו זק"א, השיטור הקהילתי ועמותות שונות הפועלות בתוך הקהילות בתחומי חינוך, בריאות ורווחה.

נוסף לגיוס ההתנדבותי של חרדים וערבים, הוחלט לחייב בשנת שירות לאומי אחת לפחות בני נוער החייבים בשירות בצה"ל ומקבלים פטור מסיבות שונות, וכן חיילים המשתחררים במהלך השנה הראשונה לגיוסם, אשר אין מניעה פיסית ונפשית כי ישתתפו בשירות לאומי.

האגף לשירות לאומי יקלוט גם את הצעירות, רובן הגדול דתיות, המתנדבות כיום לשירות לאומי בעמותות אזרחיות, או חיילים וחיילות שמשאיל צה"ל לרשויות אזרחיות.

בוועדה בראשות האלוף במיל' דוד עברי השתתפו שופט בית המשפט העליון בדימוס, הפרופ' יצחק אנגלרד, עו"ד יעקב וינרוט; ראש אכ"א לשעבר, האלוף במיל' גדעון שפר וד"ר גילה מנחם.

המהפכה עליה החליטה הממשלה היום מבוססת על אי היכולת של הממשלה ליישם בפועל בצורה רחבה את חוק טל אשר נחקק ב-2002. עד כה התגייסו רק כמה עשרות חרדים מתוך עשרות אלפים אשר הכריזו על כך שתורתם אומנותם.

שרים בממשלה העריכו היום, כי הקמת מנהלת השירות האזרחי, לצד הרחבת מסלולי הגיוס בצה"ל, יביאו לקליטתם של אלפי בני ישיבות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד