י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

'שארית': מינוי חדש באופק?

פרסום ראשון: מנכ"ל 'שארית', עו"ד אלמליח, פועל להציב את הרב סילמן בראש מערכת הניהול הרבנית והכספית

בודק את הטענות. הרב אפרתי. צילם שוקי לרר
בודק את הטענות. הרב אפרתי. צילם שוקי לרר

פרסום ראשון: מנכ"ל מערכת הכשרות של 'שארית ישראל', עו"ד משה אלמליח, מנסה בימים האחרונים להציב בראש מערכת הניהול הרבנית והכספית של מערכת הכשרות את הרב יהודה סילמן. המהלך נשמר בסוד כמוס, בניסיון למנוע התנגדויות צפויות משני הצדדים - הן בתוך המערכת הכשרות, והן מצד המתנגדים החריפים ל'שארית', בראשם ניצב הגר"נ קרליץ, שהרב סילמן משמש כדיין בבית הדין שלו.

המהלך דרמטי של אלמליח נעשה בניסיון כמעט אחרון להציל את מערכת הכשרות הליטאית מהתפוררות מוחלטת, לאחר שבתקופה האחרונה התייצבו מרבית הרבנים של 'שארית' נגד מהלכיו של אלמליח, והדברים אף הגיעו לידיעת הגרי"ש אליישיב, אשר הורה לנאמן ביתו, הרב יוסף אפרתי, לקיים בדיקה מקיפה ויסודית אודות כל המתרחש ב'שארית'.

בשנתיים האחרונות, מאז הוצנח עו"ד אלמליח לעמוד בראש מערכת הכשרות של 'שארית', נרשמה נסיגה מתמדת במצבת המפעלים שמקבלים את תעודת הכשרות של 'שארית'. מספר מפעלים גדולים, ומספר גדול יותר של מפעלים בינוניים וקטנים, עברו למערכות כשרות מהודרות אחרות, כך שעיקר המאבקים הפנימיים התנהלו סביב נושא השחיטה.

בעידודו ובברכתו של הגר"ח קנייבסקי נפתחה מערכת כשרות נפרדת לשחיטת עופות – 'יראים', אשר זוכה להצלחה, וכל המאמצים של אנשי 'שארית' להביא לסגירתה עלו עד כה בתוהו. מי שמונה לעמוד בראש מערך הפיקוח וההשגחה של 'יראים', הוא אחד הרבנים הקרובים אל הגר"נ קרליץ, הרב שבח צבי רוזנבלט. לאור תפקידו זה, הורה הגרי"ש אליישיב שלא למנותו כרב אחת השכונות החדשות במודיעין-עילית.

מנגד, נרשמה ירידה בדרישה לעופות בהכשר של 'שארית', מה שהביא את רבני 'שארית' לפתוח שחיטה נוספת, שאינה כפופה למערכת ההשגחה הרשמית של 'שארית'. פתיחת השחיטה הנוספת הביאה לחיכוכים רבים בתוך המערכת, אך זו נותרה על כנה, וזאת לאור התנגדותו העזה של הגר"ח קנייבסקי כלפי העומדים בראש מערכת השחיטה הרשמית.

הרב סילמן, ששימש כבורר בסיכסוכים רבים בין עובדי 'שארית' שפוטרו מעבודתם לבין עו"ד אלמליח, וזאת על-פי הצעתו של הגרי"ש אליישיב, ניצב באופן מפתיע, לצידו של אלמליח וגרם בכך לפיטוריהם של עובדים וותיקים רבים. מאידך תמך הרב סילמן ועודד כל העת את השחיטה של 'יראים', אשר עם מקימיה ניצב, כאמור, הגר"נ קרליץ.

הסיכסוכים והיריבויות בתוך 'שארית', ובעיקר הטענות הקשות נגד עו"ד אלמליח, הגיעו לאחרונה גם לידיעתו של הגרי"ש אליישיב, שנכון לעכשיו, ניצב לבדו במערכה על המשך קיומה של מערכת הכשרות. עד לאחרונה, לא היה מודע הגרי"ש אליישיב לכל הטענות הקשות, אך משהגיעו מים עד נפש, הביא בפניו חתנו, הגר"ע אויערבאך, את כל הפרטים.

בעקבות כך, מינה הגרי"ש אליישיב את הרב יוסף אפרתי לבדוק את כל הטענות, לאחר שהתבטא ואמר, שאין לו כבר את הכוחות לשמוע אודות כל מה שמתרחש במערכת הכשרות. אפילו חבר בד"צ 'שארית' הגר"צ פרידמן, שנותר היחיד שתומך באלמליח, כבר אינו אורח רצוי בביתו של הגרי"ש אלישיב.

אלמליח, שמבין כי כעת הוא עלול למצוא את עצמו מחוץ למערכת הכשרות, מנסה לבצע מהלך של 'הפוך על הפוך' ולמנות את הרב סילמן לראש מערכת הכשרות והניהול הכספי של 'שארית'. הרב סילמן, שעסוק לאחרונה בכובעו השני - יזם וקבלן דירות לציבור החרדי - הסכים, לאחר מסע לחצים מצד אלמליח, לקבל על עצמו את התפקיד.

יחד עם מקורבו, ר' דוד שוב, שעשה עבורו את כל העבודה הקשה בביתו של הגרי"ש אליישיב במסכת ההשתלטות על 'שארית', הוא מנסה כעת לסיים את המהלך. אלא שלא ברור כלל האם המהלך יעלה יפה. בוודאי לא אחרי שכל פרטי הפרשה נחשפים כאן כעת, לראשונה.

והשאלה הכי מעניינת היא: כיצד יגיב הגר"נ קרליץ על המהלכים המתוכננים.

המשך יבוא.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד