י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

לחזק בדקי העיר

חשיפה: לראשונה חולקו הסמכויות בין הרבנים לעסקנים. גם הגרי"ש אלישיב והגראי"ל שטיינמן חתומים

רבנים ועסקנים. הרב קסלר וגוטרמן
רבנים ועסקנים. הרב קסלר וגוטרמן



פרסום ראשון: בפעם הראשונה בהיסטוריית העסקונה הפוליטית החרדית, נקבעו כללים ברורים ומחייבים, המגדירים ומחלקים באופן ברור את הסמכויות בין הרבנים לעסקנים. ההסדרים החדשים קיבלו את חותמם של הגרי"ש אלישיב והגראי"ל שטיינמן. מעתה ואילך הם יחייבו את כל ראשי הערים החרדיות הכפופים לדעתם.

השתלשלות הפרשה החלה כבר לפני זמן רב, ופורסמה כאן לראשונה. רבני קרית ספר פרסמו בחוצות העיר 'אזהרה חמורה', בעקבות מכתבי תלונה שנשלחו לאחרונה נגד ראש המועצה יעקב גוטרמן, בדרישה להדיחו מתפקידו ולקיים בחירות חדשות בעיר.

מאבק איתנים

מכתבם של הרבנים בא בעקבות מאבק איתנים שמתנהל בעיר בפרשת מינוי מנכ"ל למועצה. ראש המועצה יעקב גוטרמן ביקש למנות לתפקיד את קב"ט המועצה, יאיר קירשבוים, אך לאחר שנודע על כוונה זו לרב קסלר, הוא פנה לגרי"ש אלישיב אשר הטיל ווטו על המינוי.

בין גוטרמן לרב העיר שוררים יחסי איבה עמוקים, לאחר שהרב קסלר התנגד, ערב הבחירות, ובחריפות רבה, להצבתו של גוטרמן כמועמד לראשות המועצה., בסופו של דבר הסכים הרב למינוי, אולם לא לפני שגוטרמן חתם על מסמך ובו שורה של התחייבויות - ובראשן, להשמע להוראות רב העיר בעניינים שונים. במסמך זה גם התחייב גוטרמן שלא למנות את קירשבוים לתפקיד כלשהו במועצה.

למרות ההתחייבות הברורה, החליט גוטרמן למנותו לתפקיד. הוא עירב בפרשת מינוי המנכ"ל למועצה את הרב משה מרדכי קארפ, הנמנה עם באי ביתו של הגרי"ש אלישיב, אשר החל בפעילות נמרצת כדי לממש את מבוקשו של גוטרמן. כאן המקום לציין, כי גוטרמן הקדים תרופה למכה, ודאג לא מכבר למנות את הרב קארפ לרב הגבעה הצפונית בעיר.

בסופו של דבר, התייצבו שני הרבנים בביתו של הגרי"ש אלישיב, ובסיום השיחה יצא הרב קסלר וידו על העליונה, אך הסכים למינוי בורר במחלוקת.

שמות עלו וירדו, אך הצדדים לא הגיעו לכלל הסכמה.

דרישה להדחה

במקביל, המשיכו מתנגדיו של גוטרמן להתלונן נגדו בכל מוסד אפשרי. זאת לאחר שכבר הגישו תלונות רבות ליחידה הארצית לחקירות הונאה, אשר חקרה אישים רבים בעיר, ובהם גם את ראש המועצה עצמו.

לאחרונה שיגרו אנשי האופוזיציה מכתב למפקד כוחות צה"ל באיו"ש תת אלוף יאיר גולן, ולאחר שפירטו את תלונותיהם הרבות, דרשו לפזר את המועצה ולהקים ועדה ממונה שתנהל את ענייני העיר. המכתב במלואו פורסם אף הוא לראשונה באתר 'בחדרי חרדים'.

גוטרמן נקלע למצוקה קשה. כאשר הבין כי הוא עומד בפני עתירה לבג"צ אשר תדרוש את הדחתו, פתח במסע חסר תקדים נגד רב העיר, בטענה כי הוא העומד מאחורי מכתב התלונה. בכך ניסה להכפיש את הרב קסלר ולזכות בתמיכתו של הגרי"ש אלישיב במינוי המנכ"ל.

הרב קסלר, שהיה נסער מאוד לאחר ששמע את טענתו זו של גוטרמן, התבטא במילים חריפות ביותר נגדו, אך מיהר לפרסם מכתב, כאמור, יחד עם עוד שני רבנים, בו מחה נגד משלוח מכתבי התלונה. גוטרמן גם הבין, כי אם הוא מעוניין לעצור את התהליך המשפטי ולמנוע את הדחתו הצפויה, עליו להיכנע לתכתיביו של הרב.

הרב קסלר, שקלט את מצוקתו הקשה של גוטרמן, הביא בפני הגרי"ש אלישיב את כל התלונות הרבות שהצטברו אצלו נגד גוטרמן. הטענה המרכזית אותה העלה שוב ושוב התמקדה בסירובו של גוטרמן להתדיין בבית הדין המקומי, כשהוא מציג כל העת בפני הדיינים את מכתבו של היועץ המשפטי של המועצה, עו"ד רוגל, ששלל כל אפשרות של הליכה לבוררות בבית דין.

מסמך הכניעה

הגרי"ש אלישיב שמע בחרדה רבה את הטענות הללו, ואף התבטא בחריפות גדולה נגד גוטרמן, על סירובו המתמשך להתדיין בבית דין על-פי ההלכה. מצוקתו של גוטרמן מחד ועמדתו הנחרצת של הגרי"ש אלישיב מאידך, הביאה להכנת "מסמך הכניעה".

כבר בידיעה הראשונה שפירסמנו אודות הפרשה, צוטטו מקורביו של גוטרמן שאמרו, כי בסופו של דבר יצליח לבצע את המינוי. "מההיסטוריה למדנו, שתמיד גוטרמן בסוף ניצח את הרב. צריך רק סבלנות והכל יסתדר על הצד הטוב ביותר".

אך גם גוטרמן לא שיער לאיזה מלכודת יפול. בסופו של דבר הוא אמנם הצליח להשיג את המינוי, לאחר שהרב קסלר הסיר את התנגדותו, אך לא לפני שקירשבוים התייצב בפני הרבנים, וחתם בפניהם כי הוא מקבל על עצמו את כל סעיפי המסמך.

והנה המסמך במלואו:

"אנו רואים לנכון להעלות על הכתב כמה נקודות עקרוניות בנוגע להתנהלות תקינה בין הממסד הרבני למועצה.

א. כל נושא שיש לו השלכות על ענייניה הרוחניים של העיר, כגון רבנות, הוראה, בית דין, חינוך בכלל ונושאים עקרוניים הנוגעים למוסדות חינוך ושמירה על הצביון הכללי, מסורה בידי הרבנים המופקדים על כך ועל המועצה להשמע להוראתם ובקשתם.

ב. כל דו"ד ממוני וכדו' שיש בין תושב או אחר למועצה, חייב להתברר בבוררות או בי"ד מוסכם, ובאם אחד הצדדים יסרב להתדיין בבי"ד ידון ביה"ד המקומי בנושא.

ג. הקצת קרקעות צריכה להעשות בשיקול דעת עניני עפ"י אמות מידה הלכתיות, וע"כ יש לעשות כן בתאום עם הרבנים.

ד. בנוגע למינוי בעלי תפקידים מרכזיים, יש להתחשב בדעת הרבנים כשלטענתם יש בכך משום השלכות על העניינים הרוחניים.

ה. דבר פשוט שאין להבטיח הבטחות בכתב שאין מראש יכולת או רצון לקיימם, ועאכוכ"כ שיש לכבד הסכמים שהוסכמו בין בכתב ובין בע"פ.

ו. אנו רואים בדאגה את התופעה המסוכנת שאנשים מרשים לעצמם לפנות לגורמים שונים בתלונות או הלשנות כנגד המועצה, וע"כ חובה לפעול בשיתוף פעולה כדי למגר ולעקור מן השורש תופעה זו, ולשם כך יוקם בי"ד חיצוני שידון ויברר את החשדות בנושא זה, ולאחר הסקת מסקנות ברורות נפעל בחומרה כנגד אותם פורצי גדר.

על מכתב זה חתומים כל רבני העיר.

הגרי"ש אלישיב, שצירף את חתימתו, כתב: "הנני מצטרף להנ"ל לחזק בדקי העיר".

הגראי"ל שטיינמן כתב: "ג.א. מצטרף".

אלא שמכתב זה עוד לא היה סוף פסוק בפרשה.

המרצע מהשק

ביום חמישי האחרון שיגרו הרבנים מכתב נוסף ל"ראשי וחברי המועצה המקומית", וכאן יצא המרצע כולו מהשק, ומי שעדיין לא הבין את תמונת המצב לאשורו, קיבל באופן ברור, וכמעט בלי שום רמזים, את פשר התנגדותם של הרבנים למינוי, ואת פשר היחסים הקשים ששוררים בין גוטרמן לרבנים.

וכך כותבים הרבנים (קסלר, זיכרמן ואולמן):

"לפני הבחירות שהיו אמורות להתקיים בשנה שעברה, נחתם הסכם עם ראש המועצה הרב יעקב גוטרמן שליט"א בהנחה שקיום ההסכם יביא לידי השכנת שלום יחד עם ניהול תקין. מאחר שנוכחנו שעדיין הדברים לא באו על תיקונם (קרי, לא מקיימים את ההסכם ואין ניהול תקין - ד.פ.) העלנו בפני פוסק הדור מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א את הנקודות שלדעתנו הן צריכות תיקון, ולאחר בירור מקיף עמו על כל סעיף וסעיף כשהוא מעיר את הערותיו, הועלו הדברים על הכתב בחתימת ידי רבני העיר שליט"א כשמרן שליט"א מצרף את חתימת ידו בהוסיפו שיש בכך משום חיזוק בדקי העיר, כמו"כ הצטרף לדברים מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן שליט"א.

"והננו קוראים לחברי המועצה ולעומד בראשה לפעול לפי אותם עקרונות עפ"י המסמך הרצו"ב.

"בין הדברים נכתב שם בסעיף ד': 'בנוגע למינוי בעלי תפקידים מרכזיים, יש להתחשב בדעת הרבנים כשלטענתם יש בכך משום השלכות על העניינים הרוחניים'. ולשם כך נתכנסנו אתמול לדון בדבר הצעה למנות את הר"ר יאיר קירשבוים שליט"א למנכ"ל המועצה, ולאחר בחינת הנושא מכל צדדיו הוחלט על ידינו, שלאור המצב הנתון (קרי, לא מתוך שיקולים עניינים ונכונים, אלא רק לאור המצב הנתון - ד.פ.) טובת העיר כרגע שלא להתנגד למינוי זה.

"ומאחר שהתרשמנו שהנ"ל מתכוון לפעול ברוח הדברים שנקבעו על ידנו (- לאחר שקירשבוים חתם על מסמך העקרונות - ד.פ.) הננו מאשרים את מינויו בתקווה שדבר ה' זו הלכה ישמר מכל משמר לטובת כולנו (- ומה עניין שמירת ההלכה "מכל משמר" למינוי קירשבוים? הסברים בהמשך ד.פ.), ובוודאי יביא הדבר לידי קידוש שם שמים בהתנהלות נאותה עפ"י תורתנו הק', ויה"ר שיקויים בנו הכתוב ויהי דוד לכל דרכי משכיל (מצליח) וה' עמו".

פרשת קירשבוים

כבר שנים רבות שהרב קסלר מדבר סרה ביאיר קירשבוים. ולא רק. למקורביו התבטא במילים קשות מאוד נגדו, על אורחותיו והתנהגותו האישית והציבורית. זה התחיל בפרשה ישנה נושנה, עוד בתקופת כהונתה של המועצה הקודמת, טרום תקופת גוטרמן.

במכתב הרבנים, יש הרבה יותר מרמזים על התייחסותם לקירשבוים. הסעיף המרכזי במסמך העקרונות, הורתו ולידתו בפרשת מינויו של קירשבוים, ורק לשם כך הוא בא לעולם. הוא מתייחס ל"מינוי בעלי תפקידים מרכזיים... שיש בכך משום השלכות על העניינים הרוחניים". כל תוספת של הסברים מיותרת לחלוטין.

עכשיו נותרה השאלה המרכזית בעינה – האם גם מסמך עקרונות זה, בדומה ליתר המסמכים וההתחייבויות שנתן גוטרמן לרבנים, שווה את הנייר. מקורביו של גוטרמן אומרים שוב, כי מה שהיה הוא שיהיה, וכי אין לו כל כוונה לחרוג ממנהגו.

אבל על הפרק עדיין עומד בעינו האיום של העתירה לבג"צ, בדרישה להדיח את גוטרמן מתפקידו, למנות ועדה ממונה ולקיים בחירות חדשות ביישוב. כאן יאלץ גוטרמן לקבל את גיבוי הרבנים, וכלל לא ברור שאמנם יקבל את הגיבוי, כל עוד הוא לא ממלא אחר כל הסעיפים של מסמך העקרונות.

בכל מקרה, מחר מתכנסת מליאת המועצה, כדי לאשר את מינויו של יאיר קירשבוים למנכ"ל המועצה. לאור מכתב הרבנים, יתמכו חברי המועצה 'פה אחד' במינוי.

הפרשה רק בתחילתה כבר אמרנו? אז נאמר זאת שוב.

קישורים:
החלק הראשון של המסמך
החלק השני של המסמך
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד