י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

מדבר יותר מידי

ח"כ רביץ התבטא בזכות היציאה לעבודה מפי "גדולי התורה" ועורר את הדובים והזאבים מרבצם

התעמתות של אידיאולוגיות. רביץ
התעמתות של אידיאולוגיות. רביץ

הוויכוח הנוקב שמתנהל בציבור החרדי בנושא היציאה לעבודה, עורר סערות לא קטנות בעבר. רבנים, עסקנים וגם עיתונאים שהתבטאו בזכות ובצורך של שילוב לימוד התורה עם עבודה - עמדו תחת שבט ביקורת צולבת ודורסנית, מצד אלו המתנגדים לכל שינוי. העובדות הקשות בשטח לא מבלבלות אותם.

במצבים מעין אלו, עדיף לא לדבר, אלא לעשות, כפי שאמר בראיון לעיתון 'הארץ', ביום שישי האחרון, ח"כ אברהם רביץ. אך מה לעשות, ודוקא רביץ שיודע לדבר, ואפילו הרבה, גרם לעצמו נזק בל יתואר, והביקורת נגדו חוצה גבולות. גם אלו שתומכים בגישה הבסיסית שמציג רביץ, כבר אינם יכולים לסבול את הפה הגדול שלו.

עיתון 'הארץ' פרסם ביום שישי האחרון כתבה (ראשונה בסידרה) תחת הכותרת "חרדים לעבודה - מעכשיו גם הרבנים החרדים מתלבטים: אפשר לשלב תורה עם עבודה?".

העיתונאי יאיר אטינגר, מביא בהרחבה את דבריו של האדמו"ר מבעלזא במעמד "די שטיידיגע תורה" ממוצאי שמחת תורה האחרון, בו הביע את דעתו, שאברכים שלא רואים ברכה בלימודם, עליהם לצאת לעבודה.

עיקרי דבריו היו: "אברכים הלומדים בכוללים שנים רבות ויש להם הכישורים לכך ומצבם הכלכלי מאפשר להם זאת, אשרי להם ואשרי חלקם, אבל אברכים שלאחר שנה בכולל רואים שאין תלמודם עולה יפה, אם בגלל הכישורים ואם בגלל מצב הפרנסה, עליהם ללמוד מקצוע ומלאכה המפרנסת את בעליה. איני מדבר על עשירות, אלא על פרנסה, לבל ייפול לחובות ולהשתעבד לבעלי חוב".

האדמו"ר מבעלזא המשיך ואמר: "יש מקצוע שאפשר ללמוד בתקופה קצרה, ויש מקצוע שצריך ללמוד תקופה ארוכה יותר. אפשר להתכונן לכך עוד בתקופת הכולל ולהקדיש כמה שעות בשבוע בשעות הערב ללמוד מקצוע שיש בו די להתפרנס, ולא ליפול למצב בו צריך ללכת למקומות אסורים בגלל נחיצות ודחיפות הפרנסה".

בהמשך הכתבה טוען העיתונאי, שגם "הרבנים הליטאים מודעים לנעשה, אבל במדיניותם בשנים האחרונות הם הולכים צעד קדימה, שניים אחורה. מהפכת המרכזים להכשרה מקצועית נעשתה בהכשר המנהיג הליטאי המנוח, הרב אליעזר מנחם שך. למרכזים מונתה ועדה רוחנית בהשתתפות רבנים בכירים מכל הזרמים האשכנזיים, אבל זו חדלה לפעול בשנים האחרונות. גם הרב אהרן לייב שטיינמן, מחשובי הרבנים הליטאים הנחשב ליברל יחסית, צינן בשנתיים האחרונות את התלהבותו מפרויקט ההכשרה המקצועית".

סביר להניח, שסידרת הכתבות עוד תעורר מחדש את הדובים ואת הזאבים מרבצם, אך מי שהצליח לעשות זאת בהינף ראיון קצר, היה ח"כ רביץ. תחת הכותרת "שידברו פחות" הוא אומר, שיציאת הציבור החרדי לעבודה תצליח "רק אם ידברו פחות ויעשו יותר", אך כאן בא משפט המחץ שהצליח לעורר סערה גדולה, כשאמר: "יש כאן התעמתות של אידיאולוגיות. במחוזותינו צריך להיות מאוד זהיר עם זה. גם גדולי התורה לא בעד זה שישבו חבר'ה ויתבטלו".

והתגובות לא איחרו לבוא.

במאמרי מערכת של 'יתד נאמן', ברמזים ברורים ושקופים, אליהם הצטרפו מתנגדיו הוותיקים של רביץ, תוקפים את דבריו ואת גדולי התורה שרביץ ציטט בראיון. בעוד את האדמו"ר מבעלזא איש לא העיז וגם לא יעיז לבקר, הרי שרביץ נמצא עכשיו בלב סערה חדשה שמתפרצת בעוצמה חזקה.

אז שיפסיק לדבר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד