י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הסמכויות הלא ידועות

מה הן הסמכויות שאהוד אולמרט קיבל כממלא-מקום, ולמה הן יכולות לסבך את ישראל. אליעזר שולמן מפרט

למי הסמכויות. שרון ואולמרט
למי הסמכויות. שרון ואולמרט

ביום שלישי השבוע, הודיעו רופאיו של ראש הממשלה, כי החליטו שהצינתור שנערך היום, יום חמישי, ייעשה בהרדמה מלאה. משמעות ההודעה היתה כי בזמן שיימנע מראש הממשלה למלא את תפקידו, אולמרט "ימלא את מקומו", כפי האמור בחוק יסוד הממשלה. "ימלא את מקומו", סבור ד"ר זאב סגל, משפטן בעל-שם, "פירושו שלממלא המקום יהיו נתונות כל סמכויות ראש הממשלה הקבועות בחקיקה או בכללים פנימיים – כולל סמכויות שאינן מוכרות לציבור".

מה הן אותן סמכויות לא מוכרות?

סגל מסביר כי הוא מתכוון, למשל, להחלטה האם לשלוח יחידה מעבר לגבול לפעילות צבאית, או להורות על שימוש בנשק גרעיני, אם אכן יש כזה בידי ישראל על-פי פרסומים זרים. זו גם יכולה להיות פרישה מחדש של כוחות צה"ל באזור הגבול, בתגובה למידע מודיעיני. תזוזת כוחות באזור הגבול יש לה משמעות רבה, כאשר מדובר במדינות אוייב, והיא עלולה להוביל עד לעימות צבאי.

גורמים צבאיים אומרים, כי לא אלו בהכרח הדילמות בפניהן עלול אולמרט לעמוד, שכן לרוב מדובר בהחלטות להן שותפים גם גורמים בטחוניים רבים. לעומת זאת הוא יכול למצוא עצמו בסיטואציה הבאה: מתקבל עדכון במערכת הבטחון על הזדמנות לחסל בכיר או בכירים מאחד מארגוני הטרור. מדובר בדרך-כלל בהזדמנות מבצעית עם חלון טווח מוגבל של דקות ספורות. לפעמים אלה שלוש דקות, לפעמים חמש, ואם יש סיעתא דשמיא מיוחדת מדובר ב-10 דקות. לא יותר.

בכירי ארגוני הטרור, ובפרט אלה שדם ישראלי על ידיהם, יודעים היטב שישראל מחפשת אותם, וכי די בחוסר תשומת לב של דקות ספורות והמראה האחרון שהם יראו מול עיניהם יהיו התפוצצויות של טילי תקיפה ממסוק יורק אש. לכן, המרחקים שהם נוסעים יחד קצרים מאוד. לרוב אלה דילוגים בין מקום אחד למשנהו. הם לא מתרחקים מדי ממקומות הומי אוכלוסיה, בהם נמנע צה"ל מלפגוע בהם.

וכך יכול אולמרט למצוא עצמו מול התסריט הבא:

המזכיר הצבאי מעדכן אותו בהודעת שר הבטחון, מופז, על אפשרות לסיכול ממוקד. הבעיה היא ש"יש במכונית, כנראה, גם שני ילדים ואישה, יש בשיירה עוד כמה חפים מפשע, הם נוסעים ברחוב סואן. ההחלטה צריכה להתקבל תוך 5 דקות. אחרי זה ההזדמנות המבצעית נגמרת".

בקו הטלפון השני נמצא ראש השב"כ יובל דסקין שממליץ לבצע.

שר הבטחון, מאידך, מזכיר שהאמריקנים הביעו תמיכה פומבית בפעולות הסיכול של ישראל, אך במסר חשאי ששלחו לשרון, הם ביקשו להשתדל לשמור על שקט באזור עד לאחר הבחירות ברשות הפלשתינית. ויש גם ירידה בהתרעות על פיגועים. כל זאת מלבד העובדה שאנשי ארגון הטרור יגיבו על הפגיעה באנשיהם, מה שיכול לגרור את ישראל למטח קטיושות בצפון.

בינתיים הרמטכ"ל דן חלוץ עולה גם הוא על הקו ואומר: "ההזדמנות הזו לא תחזור בקרוב. אנחנו יודעים מי האיש, מה הוא עשה, ומה הוא מתכנן לעשות. מצד שני, אם הולכים כאן ילדים, זו בעיה. שממלא-מקום ראש הממשלה יחליט".

"יש עוד שתי דקות. זה אוזל לנו בין הידיים", מעדכן אחד הנוכחים.

מה יחליט אולמרט? זו החידה שבמערכת הבטחון מקווים מאוד שלא יצטרכו למצוא לה פתרון בשעות שראש הממשלה לא יכול לתפקד.


(פורסם בעיתון 'משפחה')
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד