י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

זק"א לא וויתרו ל'מעריב'

ניצחון מתוק לראשי זק"א: בית-הדין לאתיקה קיבל את התלונה שהגישו, ונזף ב'מעריב' שדיווח על אי-סדרים

הכתבה יצרה רושם כי המתנדבים 'רחוקים מטוהר המידות' * צילום: זק"א
הכתבה יצרה רושם כי המתנדבים 'רחוקים מטוהר המידות' * צילום: זק"א



זק"א זכה בשבוע שעבר בתביעת דיבה נגד עיתון 'מעריב' שפרסם כתבה על אי-סדרים כספיים בארגון המתנדבים החרדי.

מייסד ויו"ר זק"א, יהודה משי-זהב, זעם באפריל האחרון כששמע על הכתבה השלילית. חביב התקשורת הישראלית, שהפך מפעיל חרדי קיצוני לאישיות ממלכתית שהדליק משואה ביום העצמאות, החליט שלא לשתוק ופנה לבית-הדין לאתיקה של מועצת העיתונות בתל-אביב.

הכתבות שפורסמה ב'מעריב' ובמקומון הירושלמי 'כל הזמן', גם הוא בבעלות מעריב, התבססו על ממצאי בדיקה של רואה-החשבון אייל הנדלר שנפתח בהוראת רשם העמותת. "אי-סדרים כספיים בעמותת זק"א", הכתיר 'מעריב' את הכתבה. 'כל הזמן' בחר במשחק מילים: "עמותה לא זכה".

החקירה על מצב הכספים בזק"א נפתחה בעקבות קפיצה גבוהה בסכומי המשכורות שקיבלו חברי הנהלה פעילים בארגון, משנת 2002 לשנת 2003.

הנדלר טען כי השכר הינו בגודל הסביר, ומשי-זהב הסביר לכתבים כי ההעסקה של אותם פעילים בשנת 2002 הייתה רק למספר חודשים ואילו השכר בשנת 2003 היה לשנה שלימה.

הם כנראה בחרו שלא להאמין לו, והשופטים אמרו בפסק-הדין כי הכתבות "אינן משקפות באופן הגון ומאוזן את ממצאי הבדיקה", ומציגות "תמונה שלילית, בלתי נכונה בעליל של העמותה ופוגעים בה ובעומדים בראשה פגיעה של ממש".


'העסקת קרובי משפחה'


הרכב השופטים, שמנה את עו"ד יהושע גלברד, אהוד אשרי ושלמה נקדימון, קיבלו את טענתו של משי-זהב, כי הכתבות יוצרות את הרושם שהטענה "רחוקים מטוהר המידות" מתייחסת גם למתנדבי זק"א ולא רק לעובדים הקבועים.

זק"א נוסד בשנת 1997, בעקבות פיגועי הטרור הרבים בישראל. תקציב הארגון מבוסס אך ורק על תרומות. בשנות השיא של האינתיפאדה נהנה הארגון מתרומות נדיבות ביותר מהארץ ומחו"ל.

הכתבות גם התייחסו להעסקה זמנית של קרובי משפחתו של משי-זהב. אלה קיבלו שכר בעלות 36 אלף ש"ח בשנת 2003, אולם העיתונאים לא ציינו כי מדובר רק ב-2 אחוז מהוצאות הארגון. לפי הנחיות רשם העמותות מותר להעסיק עד 25 אחוז של קרובי משפחה.

עובדי זק"א הגישו באחרונה בקשה למינוי מפרק כדי להבריא את הארגון מחובות כבדים שאליהם נקלע, בעלות שמונה מיליון שקלים, אותם חייבים לבנקים, מס הכנסה, ביטוח לאומי ולספקים.

הנזיפה של חברי בית הדין לאתיקה בעיתון 'מעריב' מגיעה כבשורה טובה עבור ראשי זק"א. אלה מיהרו לשלוח את פסק-הדין בדואר-האלקטרוני לפעילי ומתנדבי הארגון בארץ ובעולם.

'מעריב' ו'כל הזמן' חוייבו לפרסם באחד מעמודי החדשות מודעת התנצלות בהבלטה הראוייה. "התברר לנו כי הכותרת ותוכן הכתבה בכלל עוותו", הם אמורים לכתוב. "מאחר וזק"א חשים עצמם נפגעים, אנו מביעים את צערינו על-כך ומצהירים כי לא הייתה לנו כל כוונה לפגוע בזק"א ומתנדביה ומביעים הערכה לפועלם".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד