ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

לונדון: חרדים עוברים שכונה

חרדים מסטמפורד-היל שוקלים לעבור לשכונת היי-טק בשל מחסור בדיור. ראש עיריית לונדון מבטיח למצוא פיתרון

היי-טק ואיכות חיים. מילטון-קינעס
היי-טק ואיכות חיים. מילטון-קינעס



הקהילה החרדית בשכונת סטמפורד-היל בלונדון עוברת שינויים גדולים שישפיעו על עתידה.

לפי נתונים של משרד השיכון הבריטי, המחסור בדיור במחיר סביר מורגש בכל אנגליה, אולם הוא מורגש בחריפות גדולה יותר בקהילה החרדית הצומחת מידי שנה בשמונה אחוז.

"אנחנו עמוסים לעייפה", אומר יוסף מרטין, תושב סטמפורד-היל, העובד כאיש קשר של הקהילה החרדית עם המועצה המקומית האקני.

עסקנים ורבנים שעסקו במציאת פתרונות למגורים עבור זוגות צעירים, שמו עין על מילטון-קינעס. אופצייה בהחלט מעניינת. מילטון-קינעס הוקמה ברובה בשנות השישים, והיא ממוקמת 80 ק"מ בצפון לונדון. השכונה ידועה בארכיטקטורה מודרנית, במרכזי מסחר והיי-טק.

לשאלת סוכנות הידיעות 'רויטרס', אם השכונה אינה עומדת בסתירה לסגנון החיים החרדי-רוחני, אמר הרב אברהם פינטר, מנהל המוסד החינוכי 'יסודי התורה', שבדיוק ההיפך. "מילטון-קינעס העפילה (בסקרים) למקום הראשון באיכות הסביבה, גישה ומחירי דיור", אמר.

מהגדולות באירופה


יהודים חרדים התגוררו בסטמפורד-היל, שכונה בצפון לונדון, מאז מלחמת-העולם השנייה. מספרם בשכונה מוערך בכ-20 אלף איש והיא נחשבת אחת הקהילות החרדיות הגדולות באירופה.

"יש לנו משפחות גדולות, כידוע", אומר בנימין פישר, חרדי העובד במפעל תעשייתי. יחד עם זאת הוא אמר שלא יהיה בין הראשונים שיעברו דירה. "אם הרבה אנשים יעברו ואם זו תהיה קהילה מבוססת, אז אני אעבור".

הרעיון עדיין בשלבי תכנון. היונייטד סינגוג, ארגון-הגג של קהילות אורתודוקסיות בבריטניה, הביע את רצונו לרכוש 300 יחידות דירות במילטון-קיינס, אולם הם מחכים להתקדמות הכללית של האישורים מהשלטונות.

"זה מאוד תלוי במה שהשלטונות יגידו. אנחנו בידיים שלהם", הסביר שמעון כהן, יחצ"ן המייצג את הקבוצה החרדית שעומדת מאחורי התכנון. יש להם שנה אחת לגייס את הכספים להתחלת בניית הבתים החדשים.


סטמפורד-היל לנצח


באנגליה מתגוררים קרוב ל-50 אלף חרדים, כאשר הקהילה היהודית כולה מונה כ-267 אלף איש. ראש עיריית לונדון, קן ליוינגסטון, שפגש עסקנים חרדים בנושא, הבטיח שיעשה את כל שביכולתו "למצוא פיתרון שימלא את הצרכים של הקהילה לשנים הבאות".

ליוינגסטון אף הציע לבנות בשכונה אחרת בלונדון, אולם הרב פינטר דחה את ההצעה. "יש אנשים המחפשים איכות חיים ורוצים להתגורר במקום פחות עירוני".

אם הפרוייקט ייצא לדרך, הוסיף כהן, אנשים יצטרכו לעבור בקבוצות, כדי לוודא שיהיו מניינים לתפילות. רק 466 יהודים מתגוררים כיום במילטון-קינעס.

יחד עם זאת, תושבים בסטמפורד-היל מבטיחים שהשכונה עם החנויות הכשרות ובתי-הכנסת תישאר מרכז חרדי. "אנחנו נישאר כאן לנצח", אמר כהן.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד