י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

לשם שינוי

מה שנשאר להם עכשיו, לטומי ופורז, זה להציל את השם. אבל לשם שינוי נראה, שאבדה תקוותם. ותודה ליוסי

מוכה, חבול ומובס. טומי לפיד
מוכה, חבול ומובס. טומי לפיד

הם היו אמורים לכנס היום מסיבת עיתונאים. לפיד ופורז. מנהיגיה המובסים, המוכים והחבולים של מפלגת 'שינוי'. כבר קיווינו וציפינו שהנה טומי מכריז על קץ חייו הפוליטיים. אבל לא. עוד לא אבדה תקוותם. הם עוד מקווים להציל את השם 'שינוי'. אבל הפעם, עושה רושם, לשם שינוי, כי אכן אבדה תקוותם, ומפלגת 'שינוי' סיימה את דרכה הפוליטית.

אקורד הסיום היה ביום חמישי האחרון. אבל מי שקצת בקי בנבכי המסדרונות האפלים של מפלגת 'שינוי', ראה את הסימנים על הקיר כבר לפני זמן רב. הזלזול הבוטה והמתמשך של לפיד בחבריו למפלגה, ההתנשאות, השתלטנות, וגם כמה תרגילים מבריקים שביצעו כמה נציגים חרדיים הציגו את חברי המפלגה הזו, שהתהדרו ביושר ובהגינות, והתגלו במערומיהם, כאחרוני הסחטנים הקטנים של סניף הליכוד בקרית שמונה – הביאו לקץ דרכה הפוליטית.

זה התחיל, בין השאר, בזובור שעשו פורז ולפיד ליוסי פריצקי. הרבה אנשים ב'שינוי' לא אהבו את זה, בלשון המעטה. לפריצקי, אז שר התשתיות הלאומיות, הייתה עמדת כוח חזקה ומשמעותית מאוד במפלגה. לא מעט אנשים היו תחת חסותו ונהנו מקרבתו. תלייתו של פריצקי על עמוד הקלון וחשיפת פרשת ההקלטות והאיומים כלפי פורז, הוציאו את דיבתה הרעה של המפלגה.

לפיד ופורז היו בטוחים שסילוקו של פריצקי מהמפלגה, יתקן את הרושם הרע שהותירה הפרשה כלפי חוץ, אך לא. יתירה מכך. הנזק היה גם כלפי פנים, וכאן הייתה לכך משמעות הרבה יותר חזקה. פריצקי חיפש לנקום. ושהנקמה תהיה כמה שיותר מתוקה ו...כואבת. לאחר שנרגע מעט מהפרשה והיבטיה הפליליים, החל פריצקי לבחוש בקדירת המפלגה. הוא חתר, בשקט ובהתמדה, להשגת מטרותיו – להשפיל ולבזות את ראשי 'שינוי', לפיד ופריצקי.

אבל גם בחלומותיו הוורודים ביותר, לא ציפה פריצקי לתוצאה כזו דרמטית.

הדרמה החלה במלון 'קראון פלאזה' בתל-אביב, שם התקיימו הבחירות לרשימת 'שינוי' לכנסת הבאה. איציק גלעד, פוליטיקאי אנונימי עד ליום חמישי האחרון, החליט לקרוא תיגר על מנהיגותו הבלתי מעורערת של לפיד. הוא הציג את מועמדותו מול לפיד, והתוצאות לא החמיאו למנהיג המפלגה. רק 20 קולות הפרידו בין לפיד לגלעד. לפיד קיבל 87 קולות (51% מכלל הבוחרים), איציק גלעד קיבל 67 קולות (39%). 16 נמנעו. הנבחרים ב'שינוי' זקוקים ל-50% מקולות הבוחרים, כך שהתוצאה של לפיד הייתה גבולית ביותר.

אבל איציק גלעד, היה רק הסיפתח להמשך. כחבר בקבוצתו של רון לוינטל, חבר מועצת עיריית תל-אביב, המונה 40 איש, הם המשיכו במהלך ההדחה וההשפלה. לוינטל התמודד מול פורז על המקום השני. בסיבוב הראשון היה מתמודד נוסף, כך שאיש מהם לא עבר את מחסום ה- 50%. אבל כבר בסיבוב הזה אפשר היה לראות את התוצאה הסופית. לוינטל זכה ב-79 קולות, בעוד שפורז קיבל 56 קולות בלבד.

פורז ולוינטל עלו לסיבוב השני. מי שכיהן עד לא מכבר כשר הפנים של מדינת ישראל, הפסיד לחבר מועצה זניח בת"א. פורז הובס בתוצאה 93-72. התגובה הספונטנית של פורז הייתה: "אני עוזב את המפלגה, לא נשאר בה יותר". פורז, שהבין כבר להיכן נושבת הרוח, עלה לחדרו שבמלון, שם התבשר על התוצאות, ובתום ישיבה קצרה החליט יחד עם מועמדים נוספים למקומות הבאים, להסיר את מועמדותם בהמשך המרוץ.

חבר מועצת 'שינוי' איקי אלנר פתח את הפה. החרו החזיקו אחריו עוד רבים. "תוצאה כזו היא הבעת אי-אמון חד-משמעית בלפיד", אמר אלנר, מאנשיו של פרופ' אוריאל רייכמן, מי שכיהן עד לאחרונה כנשיא מועצת 'שינוי' ועבר ל'קדימה'. אלנר שתמך בגלעד הסביר את התוצאה בהתנהלותו הדורסנית של לפיד: "המועמד שרץ מול טומי הוא כל-כך אלמוני במועצה שיש לאנשים הרגשה שגם דחליל היה מקבל את אותן התוצאות. התוצאות מלמדות שטומי הוא לא מנהיג של כולם והוא צריך ללכת הביתה".

מכאן כבר לא נשאר ללפיד ולפורז אלא לפתוח במהלך של הצטרפות למפלגה קיימת, ולחילופין לעשות כל מאמץ כדי להשאיר בידם את השם 'שינוי'. נפתחו ניסיונות גישור בין קבוצת האופזיציה בראשותו של לוינטל, לבין לפיד ופורז, לאחר שגם לוינטל הבין כי ניצחונו הוא ניצחון פירוס, וכי למעשה הביא לפירוקה של המפלגה.

המתווכים ניסו להחזיר את פורז למפלגה כמס' 2, אך רון לוינטל לא מיהר לוותר. יחד עם זאת ציין, כי "המקום שלי אינו קדוש". בינתיים הצטרפו ללפיד ופורז מספר חברי כנסת, ובהם אילן שלגי, רשף חן, רוני בריזון, אתי לבני ומלי פולישוק. בפגישה שקיימו הדגיש פורז, כי לדעתו עדיין לא אבדה תקוותה של שינוי וכי "יש סיכוי להציל את השם שינוי".

לאחר הפגישה נפגש פורז עם יו"ר 'הבחירה הדמוקרטית', ח"כ רומן ברונפמן. בפגישה נדונו אפשרויות להשתלבות חברי שינוי ברשימת הבחירה הדמוקרטית.

בפני פורז וחברי הכנסת שתומכים בו עומדות ארבע אפשרויות: האפשרות הראשונה היא פירוק המפלגה. אפשרות זו סבוכה, שכן לאנשי פורז אין את הרוב הנדרש של שני שליש מקרב חברי מועצת שינוי. אפשרות שנייה היא שהפורשים ישובו חזרה לשינוי ויחברו לרון לוינטל, שנבחר למקום השני ברשימה, ולמועמדים האחרים שנבחרו לרשימה. האפשרות השלישית והריאלית ביותר היא שהפורשים יצטרפו למפלגה קיימת.

לפיד שתכנן לכנס היום מסיבת עיתונאים ולהודיע על פרישתו מהחיים הפוליטיים, ביטל ברגע האחרון את הכינוס. ב'שינוי' הסבירו שהוא נכנע להפצרותיהם של חברי הכנסת התומכים בו, אשר ביקשו ממנו לשקול את המשך הישארותו בחיים הפוליטיים.

הסאגה של פירוק 'שינוי' לא הסתיימה. בימים הקרובים נשמע על התפתחויות נוספות, אך מה שברור עתה, שגם אם ימצא פתרון לאיחוד מחדש של כל פלגי המפלגה, ופלגי הפלגים, 'שינוי' בקושי רב תעבור, אם בכלל, את אחוז החסימה.

כי כל המצביעים כבר נעו מזמן 'קדימה'.

אז לשם 'שינוי', בסבירות גבוהה כבר לא יהיה לנו שום 'שינוי' בכנסת הבאה.

ותודה ליוסי פריצקי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד