כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

שוטרים ורבנים

הרב יעקב גרוס מתעקש להמשיך בתפקידו כרב המשטרה. בג"צ עוזר לו. אבל במח"ש כבר הכינו לו כתב אישום

במשטרה נחושים. הרב גרוס (מימין) והמפכ"ל קראדי. צילום: משטרת מחוז תל-אביב.
במשטרה נחושים. הרב גרוס (מימין) והמפכ"ל קראדי. צילום: משטרת מחוז תל-אביב.

צו ביניים שהוציאה שופטת בית המשפט העליון, דורית בייניש, הותירה את תנ"צ הרב יעקב גרוס על כהונתו כרב המשטרה. אך פרשת המינוי, ובעיקר החקירה שמתנהלת במחלקה לחקירות שוטרים נגד הרב גרוס, מסעירה את צמרת המשטרה ואת רבני המחוזות. הכל בוחשים בקדירה הזו, ואם הרב גרוס לא יתעשת ומהר, הוא גם עשוי למצוא את עצמו עם כתב אישום חמור.

שוטרים וקצינים רבים היו רוצים להישאר בתפקידם גם לאחר גיל הפרישה. אף אחד לא רוצה לשבת בבית באפס מעשה. אבל מה לעשות, וגיל הפרישה במשטרה היה עד לא מכבר 55, ורק לאחרונה הועלה ל-57. כך שכל שנה מעבר לגיל הזה, היא יוצאת דופן מאוד.

הרב יעקב גרוס מכהן מזה כ-8 שנים כרב המשטרה. לפני שנכנס לתפקידו, לדברי מקורות יודעי דבר, עשה הכל כדי להביא לפרישתו של קודמו בתפקיד, הרב שלמה ניימן. הוא השתמש בנימוק הגיל. אך כעת הנימוק הזה פועל לרעתו. ולא רק.

הרב גרוס מתקרב כבר לגיל 62. פעם אחר פעם הוארכה כהונתו, לאחר מסכת לחצים אדירה שהפעיל. כך זה נמשך כבר חמש שנים - תופעה חריגה בכל קנה מידה. הוא גם הקצין היחיד שקיבל במהלך שירותו המשטרתי שלוש פעמים דרגות קצונה אישיות.

המועד האחרון לפרישה היה בסוף חודש דצמבר, אז קיבל הודעה רישמית וסופית מהמפכ"ל קראדי וראש אגף משאבי אנוש, ניצב גבי גל, כי תפקידו הסתיים. והפעם באורח סופי.

השניים היו נחושים כי דרכו של הרב גרוס במשטרה הגיעה לקיצה.

אלא שמי שנחלץ לעזרתו הפעם היו אנשי המפד"ל. יו"ר סיעת המפד"ל, ח"כ שאול יהלום, פנה ליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, ליועצת המשפטית למשטרה תת-ניצב ענת שפי, ולשר לבטחון פנים גדעון עזרא, ודרש להקפיא את פרישתו של הרב גרוס עד לאחר הבחירות.

יהלום כתב: "ע"פ הפרסום בעיתונות מנסים גורמים פוליטיים להשפיע על בחירת הרב הראשי למשטרה, ויש חשש כי משטרת ישראל עומדת למנות קצינים בכירים בשל לחץ ומעורבות פוליטיים. למותר לציין כי משרת הרב הראשי למשטרה וכן משרות קציני הרבנות המשטרתית, חייבות להתמנות תוך אחריות רבה וללא הטיות פוליטיות כלשהן".

יהלום המשיך וטען, כי המינויים החטופים מיותרים. "כיום משרת במשטרה רב ראשי (תת-ניצב הרב יעקב גרוס) היכול לשרת במשטרה עד לאחר הבחירות. אי לכך אני פונה אליך לעצור את ההליך עד לאחר הבחירות ומינוי ממשלה חדשה". אבל המכתב של יהלום לא עשה רושם על איש, והרב גרוס התבקש לעזוב אחר כבוד את תפקידו.

כשראה כי כלתה הרעה, החליט לפנות בעתירה לבג"צ. בעתירה שהגיע לפני כחודש טען, כי גיל הפרישה במגזר הציבורי הוא 67, כך שיש לו עוד 5 שנים תמימות כדי לשרת במשטרה. עו"ד שלומי פרידמן, המייצג את הרב גרוס, טוען כי הוצאת לקוחו לפני גיל הפרישה הכללי, נוגד את חוק הזדמנויות בעבודה ואת חוקי היסוד.

השופטת דורית ביניש קיבלה את בקשתו והוציאה צו ביניים המורה על המשך העסקתו של הרב גרוס בתפקיד הרב הראשי של המשטרה עד להכרעה בעתירה לגופה. כן התבקש המשרד לביטחון פנים להודיע לבית המשפט בתוך שבועיים, האם עתירה זו מעלה את סוגיית הפרישה מחמת גיל הנידונה בימים אלה במספר עתירות בבג"צ.

במקביל לעתירה, מתנהלת במחלקה לחקירות שוטרים חקירה נגד הרב גרוס בפרשת מתן תעודות הסמכה לשוטרים כ'רבנים'. בחקירה הצטברו ראיות לפיהן אישר הרב גרוס את הסמכתם של מאות שוטרים כרבנים בתום שנתיים של לימודי תורנות - ולא בתום חמש שנים, כפי שתחייב החוק.

החקירה שהחלה כבר לפני זמן רב, ואשר הביאה בשעתו להתפטרותו של סגן הרב הראשי של המשטרה, סגן ניצב הרב אהרן גוטסדינר, נכנסה, מסיבות שאינן ברורות, להקפאה עמוקה.

כעת, לפתע, התעוררה החקירה מתרדמתה. לפי פרסומים שונים, העבירה מח"ש המלצה לפרקליטות המדינה, על הגשת כתב אישום נגד הרב גרוס. החלטה זו נתנה בידי המשטרה נימוק חזק כדי לאלץ את הרב גרוס לפרוש, אך הוא החליט שגם נימוק זה לא יעצור בעדו מלהמשיך בתפקיד.

נכון לעכשיו לא ברור מתי תתקבל החלטה סופית לגבי הגשת כתב האישום, אך ההודעה הועברה לידיעת המטה הארצי במשטרה, שם עושים שימוש יקר ערך בהודעה זו. גם בבג"צ מבקשים לדעת, האם החלטת הפרישה קשורה לגיל, או להודעת מח"ש. במשטרה השיבו כי שני הנימוקים כאחד הביאו להחלטה.

בנתיים ממשיך הרב גרוס לשבת על כסאו, אך אין ספק, שהתעקשותו תביא בסופו של דבר להגשת כתב אישום נגדו, ומה שנחסך מסגנו לשעבר, כבר לא ייחסך ממנו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד