י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

מלחמת היועצים

מי יחליף את רבקה פאלוך בתפקיד היועץ לענייני חרדים אצל אהוד אולמרט? ולמה ועל מי כעס אריה דרעי?

אריה דרעי, עם הגר"ע יוסף, בימים טובים יותר. האם יחזור למרכז הזירה?
אריה דרעי, עם הגר"ע יוסף, בימים טובים יותר. האם יחזור למרכז הזירה?

הסיפור החם בלשכתו של ממלא-מקום ראש הממשלה, אהוד אולמרט, מי שלפי הסקרים אמור לרשת את שרון "וללכת לאורו" – זו לא ההתנתקות הבאה שאולמרט מתכנן, גם לא קו העוני שירד כבר לדיוטה התחתונה, לא משפטו של הבן עומרי, וגם לא מצבו הבריאותי של שרון.

כל הנושאים האלו הם פאסה. זה לא מעניין שם אף אחד. הניצחון כבר נמצא בכיס, ועכשיו מתנהלת לה מלחמת-עולם על עור הצבי שכבר ניצוד – מלחמת היועצים החרדים.

לפני שבועיים חשף הפרשן הפוליטי יעקב ריבלין את מערכת הקשרים ההדוקה והאיתנה בין מנהיג ש"ס לשעבר, אריה דרעי, ואהוד אולמרט.

וכך כתב ריבלין: "הבכיר בקבוצת החברים החרדית הוא יו"ר ש"ס לשעבר הרב אריה דרעי. לא כל-כך נעים להגיד אבל מאז מה שקרה לראש הממשלה מה שקרה, הבן אדם כמו נולד מחדש. מפוליטיקאי דחוי שמפלגתו מפנה לו עורף וכמי שהאיתותים שהוא שולח למפלגות אחרות מקבלים יחס של זמזומי מערכת אזעקה מקולקלת - הפך דרעי לאישיות החרדית הקרובה ביותר לאדם המוביל במרוץ על ראשות הממשלה".

אבל חוץ מדרעי, יש עוד כמה אנשים שנמצאים בסביבה, שרואים עצמם כאנשים הקרובים ביותר לאולמרט. נכון לעכשיו עוד אין שום מינוי רשמי, ורבקה פאלוך, היועצת לענייני חרדים, תסיים את הקדנציה גם בלי שרון, אבל כולם כבר מסתכלים קדימה, ליום שאחרי ה-28 במרץ.

גם אם דרעי נחשב לידיד ויועץ קרוב, הרי שנכון לעכשיו, אין לו הרבה מה למכור, אפילו לא את קירבתו של הגר"ע יוסף. מה שנשאר לו, זה בעיקר עצות חכמות של פוליטיקאי מנוסה ומשופשף. אולמרט גם יעדיף בתקופה הקרובה, לפחות עד לאחר הבחירות, להתרחק ככל האפשר מקרבתו של דרעי. ככלות הכל, אין לו שום עניין שידבק בו אפילו שמץ של אבק מעברו של דרעי.

בשבוע האחרון התייחס גם הפרשן הפוליטי יוסי אליטוב לקשרים ההדוקים בין דרעי לאולמרט. אך אם ריבלין ואליטוב בישלו את הדייסה בתוך הציבור החרדי, בא היום העיתונאי אילן מרסיאנו, ומחזר את שתי הידיעות הללו באתר ynet וגרם למבוכה לא קטנה לדרעי.

וכך כתב מרסיאנו: "יו"ר ש"ס לשעבר שהורשע בפלילים חוזר אט אט לקרבתם של מקבלי ההחלטות במדינת ישראל: ל-ynet נודע כי הקשר הקרוב שלו לאהוד אולמרט, מ"מ ראש הממשלה, וכן לחיים רמון ולרוני בראון מקדימה, הופך אותו בימים אלה לשותף ויועץ פוליטי ולמעשה ל"מתווך" הכל יכול בין אולמרט לעולם החרדי. האם נכון לו גם תפקיד? בקדימה אומרים שעדיין מוקדם לדבר על כך. דרעי בתגובה: 'אם אולמרט יבקש עצה אתן לו כמו שאתן לכל אחד אחר'".

זה היה מספיק כדי לעורר את חמתו של דרעי. הוא זעם על אליטוב שבישל, לדעתו, את הידיעה ב-YNET כדי 'לשרוף' אותו אצל אולמרט.

כאן המקום לציין, שאליטוב ידוע בקרבתו ההדוקה למנהיג ש"ס הנוכחי, אלי ישי, שמביט בעיניים כלות במהפכה הפוליטית שנוצרה לאחרונה בעקבות מחלתו של שרון, והיורש שלו, נמנה עם ידידיו הקרובים של שנוא נפשו – אריה דרעי. ואילו ריבלין, שקשריו עם ישי הם על גבול העויינות, מצוי בקשרים הדוקים עם דרעי.

בקיצור, מלחמת עיתונאים ופוליטיקאים חרדים. אך נחזור למלחמת היועצים.

במצב דומה לדרעי, נמצא גם חיים מילר. אף הוא חסר כל עמדת השפעה בציבור החרדי. אולמרט גמל לו על כל העזרה שהעניק לו בתקופת כהונתו כראש עיריית ירושלים, בג'וב במשרד התמ"ת, שם הוא עומד בראש המחלקה החרדית של מט"י. אך גם מילר, בדומה לדרעי, ינסה ליהנות מהקירבה לאולמרט, ולהראות לליצמן מי מקורב יותר לראש הממשלה.

בסבירות גבוהה נוכל לקבוע, כי גם אם אולמרט ירצה לגמול לשני ידידיו, הוא לא יעשה זאת בשום צורה על חשבון הקואליציה הבאה שהוא מבקש להרכיב. הוא יעדיף את ליצמן - איתו כבר סגר עיסקה - על מילר, ואת ישי על דרעי. את האצבעות בכנסת ובממשלה, לא יוכלו דרעי ומילר לתת לו.

מי שיכול למכור קצת יותר סחורה מהם, הוא נהגו של נאמן ביתו של הגרי"ש אלישיב, הרב יוסף אפרתי - חיים כהן, שבהעדרו של אפרתי, הוא גם מחליפו כנהג של הגרי"ש. כמי שנמצא קרוב לאוזנו של הגרי"ש וקרוב עוד יותר לאוזניו של אפרתי, הוא למד לנצל עובדה זו לפרוטות פוליטיות. אולמרט, ככל הידוע, מבקש להיעזר בו לצרכיו הפוליטיים.

לפי פרסומים שונים, כבר מתנהלים מגעים בין אולמרט לכהן, כדי שיחליף את פאלוך. במידה ומגעים אלו יבשילו, יעבור כהן מתפקיד יועץ ראש עיריית ירושלים בהווה, ליועצו של ראש עיריית ירושלים בעבר, וראש ממשלה מיועד.

בשלב זה, אולמרט עדיין מגשש ובודק היטב להיכן נושבת הרוח, ומה עדיף לו על מה. בכל מקרה, בקרוב לא נשמע על מינוי רשמי כזה או אחר, מה שיגביר את חרושת השמועות עד לבחירות, ועד בכלל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד