י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

מי צריך מנדט שישי

הפרשן הפוליטי יעקב ריבלין סבור שאם המנדט השישי הוא שורש כל הצרות, מוטב לוותר עליו מראש

ליהודי טוב אחד תהיה חסרה פרנסה? על זה לא יוצאים למלחמת-עולם שנייה. ריבלין
ליהודי טוב אחד תהיה חסרה פרנסה? על זה לא יוצאים למלחמת-עולם שנייה. ריבלין



הכול מדברים על המנדט השישי כאילו הוא מונח בכיס וצריך רק להחליט למי לתת אותו. אבל בסתר הלב הכול יודעים, שבלי עבודה מטורפת סביב השעון החל מעתה ועד סגירת הקלפיות זה פחות מבדיחה. עכשיו לכו ותריצו פעילים לעבודה, לפחות מהצד שמרגיש את עצמו מקופח, עם כל כך הרבה משקעים של תסכול ושנאה.

בשפת המספרים, זו שאינה מושפעת מרצונות והזיות, הדרך למנדט השישי ממש רחוקה. בבחירות דהשתא, כך מלמדת אותנו ועדת הבחירות המרכזית, תוענק זכות הבחירה לחמישה מיליון ומאה אלף איש ואישה. כמה מתוכם ילכו בפועל להצביע? רק היושב במרומים יודע. בבחירות 99' עשו זאת 79 אחוז מכלל הבוחרים. בבחירות 2002 רק 68 אחוז מימשו את זכותם הדמוקרטית. מערכת הבחירות הייתה אז רוויה פחות יצרים והתוצאות ניכרו לעין מספר שבועות לפני הבחירות. כך שבוחרים רבים העדיפו לנצל את היום החופשי לצרכים אחרים.

עד כמה שיש צורך בתפילות לרחמי שמים, למען יחזור על עצמו השיעור הנמוך של הבחירות הקודמות, ולא הגבוה יותר של אלה שקדמו להם, יעידו הנתונים הבאים: בשיעור הצבעה של 68 אחוז, יש צורך בקרוב ל-29 אלף קול לכל מנדט (חשבו 68 אחוז מ-5,100,000 וחלקו במאה ועשרים. אם לא תצליחו, נא לגשת למשרד החינוך להגשת תלונה על המוסד בו למדתם בילדותכם). לקבל שישה מנדטים בלב שקט ובלי להסתמך על נסים של חלוקת עודפים, יש צורך, אפוא, ב-173 אלף קול.

והיה אם לא יתקבלו התפילות, ואחוז ההצבעה יעלה לסביבות 80 אחוז, אזי גם המנדט החמישי של מפלגתנו האהובה הוא חלום באספמיה. עם מדד של 34 אלף קול למנדט נוכל להגיע למנדט החמישי רק אם יקיצו וירננו כל שוכני עפר, וגם יבואו להצביע.

כמה קיבלה יהדות התורה המאוחדת בבחירות שקדמו? אבוי. רק 135 אלף קול. בבחירות 99' קיבלה המאוחדת רק כ-125 אלף קול. חשבון מסובך קצת יותר ילמד (ההפרש בין הבחירות העומדות בפתח לבין בחירות 2002, גדול יותר מההפרש בין שתי המערכות הקודמות), שהציבור החרדי האשכנזי מוסיף לעצמו כשלושת אלפים וחמש מאות בוחרים משנה לשנה.

זה אומר שבלי משקעים ותסכולים שיורידו את המוטיבציה לאפס, ורק אם יצליחו להפחיד שוב את הציבור מסכנה של מפלגה אנטי-דתית נוספת נוסח שינוי, המקסימום שניתן לצפות לו הוא כ-150 אלף קול. עדיין 23 אלף קול פחות מהמנדט השישי. בקונסטלציה מסוימת של חלוקת עודפים, ועם הרבה-הרבה מזל, המנדט השישי יהיה בר השגה גם במחיר של 160 אלף קולות. כולי האי ואולי.

ועתה ילמדונו רבותינו, אבירי השולחנות העגולים בהנהלות אגו"י ודגל התורה, לאיזה ענן ממטיר קולות הם מייחלים? מהיכן בדיוק יושגו עשרת אלפי הקולות, שמעל ומעבר לריבוי הטבעי, הנדרשים למנדט השישי? האם בזכות ההצלחה הגדולה של מניעת הקיצוצים בקצבאות הילדים, שתביא קולות מעיירות הפיתוח, או שמא בזכות ההתנגדות העקבית לתכנית ההינתקות שבוודאי ובוודאי קנתה את לבם של אנשי ההתנחלויות?

אם לא בגין אלו, אז בוודאי בשל הידיעות המתפרסמות השבוע על סיכום בין אולמרט ויהדות התורה על שותפות בקואליציה הבאה. זה לבד יקנה ליהדות התורה את 30 אלף הקולות שירדו לטמיון על-ידי רשימת הנפל של ברוך מרזל, ויעברו כעת בהמוניהם לרשימה שתשתתף בקואליציית ההינתקות הבאה.

אשליות היא מילה עדינה.

הקש על החמש


מה שחמור ומדאיג יותר הוא, שההיגיון הצרוף הפסיק לעבוד ודיבורים על מלחמת עצמאות חוזרת נשמעים עתה בצורה הגלויה ביותר. והכול סביב הסוגיה הקיומית של השליטה במנדט השישי שאיננו.

הדרך היחידה, בינתיים, להפסיק את מחול העוועים הזה, הוא להתכנס בשבת אחים גם יחד ולהחליט, שאם המנדט השישי הוא שורש כל הצרות, מוטב לוותר עליו מראש. כאמור, לא ממש מדובר בוויתור אלא בהחלטה מודעת מראש שלא עובדים בחירוף נפש למען המנדט מחולל המחלוקת.

מעבר לכך הכול כמנהגו ינהג. הקול קורא המפורסם יתפרסם, רחובות הריכוזים החרדים ימלאו בכרזות, והעיתונות החרדית תתגייס לפמפום חובתנו הקדושה להצבעה ליהדות התורה. זה יספיק בשקט גמור למנדט החמישי משכין השלום ומשכך המחלוקות.

מה שלא צריך לעשות זה לפתוח מטות בחירות בעיירות הפיתוח כדי להשיג קולות שבשורה התחתונה לא יביאו כל תועלת. טובה מפלגה שקטה ושלווה עם חמישה מנדטים והסכם פנימי חתום כהלכה (הסכם שלא נחתם ערב הבחירות שעברו, והעדרו גרם לכל הצרות והמחלוקות הפנימיות בקדנציה הנוכחית), ממפלגה משוסעת של שישה מנדטים שאחד מחלקיה משוכנע שנעשה לו עוול ויחפש את ההזדמנות הראשונה לפרק את החבילה בקול ענות חלושה.

וממש לא בהכרח שהאינטרסים של היהדות החרדית יקודמו טוב יותר בשישה מנדטים מחמישה. שתי הקדנציות הטובות והפוריות ביותר לציבור החרדי היו בתקופת ממשלת בגין הראשונה ובימי ממשלת נתניהו האחרונה. אז היו ארבעה חברי כנסת חרדים שהביאו שלל של הישגים. בשתי הקדנציות האחרונות עלתה יהדות התורה במספר המנדטים וירדה פלאים ברמת ההישגים. מנסיבות שלא תלויות בה כמובן אלא במצבים קואליציוניים משתנים.

אם אולמרט יקבל החלטה אסטרטגית להכליל את יהדות התורה בקואליציה (ויש אומרים שכבר קיבל אותה) היא תקבל בחמישה מנדטים אותם תפקידים שתקבל גם בשישה. אלא מאי? ליהודי טוב אחד תהיה חסרה פרנסה? על זה לא יוצאים למלחמת-עולם שנייה.

קטעים מטורו של הפרשן הפוליטי יעקב ריבלין. הטור המלא מתפרסם בעיתון 'בקהילה'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד