כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

מקלב שלישי ב'דגל'

כך הכריע הערב הגרי"ש אלישיב. ההצעה להצבת מועמדים אחרים נפסלה על הסף. וליצמן וגפני שוב מדברים

יש החלטה. הגרי"ש אלישיב
יש החלטה. הגרי"ש אלישיב

ככל שהמנדט השישי של 'יהדות התורה' הולך ומתרחק, כך הוויכוח סביבו פוחת והולך. אך עדיין, כל צד דבק בעמדתו הבסיסית. לפחות כלפי חוץ. 'דגל התורה' דורשת את המקום לעצמה 'מלא מלא', בעוד 'אגודת ישראל' מבקשת להנציח את המצב הקיים. קרי, שיטת הרוטציה הזכורה לרעה, ולדעת אחרים דווקא לטובה.

מזכיר מועצת גדולי התורה של 'דגל התורה', אברהם רובינשטיין, מנסה כבר כמה ימים להכנס לביתו של הגרי"ש אלישיב כדי להביא בפניו מספר רעיונות, ולנסות להוציא את עגלת המשא-ומתן בין 'אגודה' ל'דגל' מהבוץ בו היא מתבוססת מזה כחודשיים.

הגרי"ש אלישיב, שלא חש בטוב בימים האחרונים, לא יצא למסור את השיעור היומי הקבוע שלו. כיווןן שכך, לא היתה כל סיבה שבני הבית יפנו זמן כדי לקבל את רובינשטיין. זה לא בוער במיוחד, ועוד נותרו כמה ימים טובים עד הגשת הרשימות. לכולם יש את כל הזמן שבעולם.

היום סוף-סוף הצליח רובינשטיין להכנס פנימה.

הכל נע סביב המקום השישי, שכמעט לכל הדיעות, כבר הפך להיות בלתי רלוונטי לחלוטין. בכירי שתי המפלגות כבר הגיעו למסקנה זו, למרות שחלק מהסקרים מדברים על הספרה שש בלוח התוצאות של 'יהדות התורה'. אך עם סקרים לא קונים במכולת, בוודאי שלא מקבלים מנדטים - והבכירים יודעים היטב שאין לכך שום סיכוי. בפרט אחרי תרדמת החורף שנפלה על הציבור החרדי, ובמיוחד אם שתי המפלגות ימשיכו לרוץ ברשימה אחת.

ולא רק. אין לפעילי 'יהדות התורה' מה לחפש היום בערי השדה, לא אצל האשכנזים ובוודאי לא בקרב הספרדים. פשוט אין להם מה למכור שם. כך שעיקר המאמץ יתרכז בתוך המחנה החרדי, במאמץ עליון להביא את רובו המכריע לקלפי. וגם כאן סביר מאוד להניח, שגם אם יושקע בכיוון זה מאמץ גדול, הוא לא יביא את המנדט השישי.

בסיכומו של דבר, נתונים אלו הקהו במידה מסויימת את המחלוקת החריפה, אך היא טרם ירדה מסדר היום, וב'דגל' היו כאלו שביקשו להוביל את מועמדותו של גוטרמן לתפקיד, כמוצא של פשרה.

רובינשטיין הביא את ההצעה בפני הגרי"ש אלישיב, אך הוא דחה אותה על הסף. "יש כבר החלטה שבמקום השלישי יהיה הרב אורי מקלב, וההחלטה הזו לא השתנתה", אמר הגרי"ש בנחרצות, מה שהותיר את רובינשטיין להשאר בפה חתום.

רובינשטיין יצא מהבית ברחוב חנן בחזרה לרחוב חזון איש, אל הגראי"ל שטינמן, וכעת מבקש רובינשטיין לחזור ולהציג את מועמדותו של גוטרמן מכיוון אחר. הכל מתוך מאמץ מרוכז שהוא עושה עבור ידידו משכבר הימים, יעקב גוטרמן, ראש מועצת מודיעין עילית, שמסובך עד צוואר הן במישור הציבורי, אך לא פחות במישור הפלילי.

ויש לו, לגוטרמן, הרבה מליצי יושר שתומכים במועמדותו. בראש ובראשונה, חנוך זייברט, מזכ"ל 'אגודה', עמו עבד גוטרמן בשיתוף פעולה הדוק במערכות הבחירות המקומיות האחרונות. שמנסה לשכנע גם את ח"כ יעקב ליצמן לאמץ את ההצעה, אך נכון לעכשיו ללא תוצאות. העניין הוא, שמתנגדיו העיקרים של גוטרמן נמצאים דוקא בתוך 'דגל', והם לא מעטים.

הגרי"ש אלישיב, בפניו עלתה ההצעה כבר לפני מספר שבועות, לא היה שבע רצון מהצעה זו, בלשון המעטה. גפני שמנסה כל העת להוביל את מועמדותו של עוזרו לשעבר, וכיום ראש מועצת רכסים, יצחק רייך, נתקל אף הוא ביחס קריר מאוד מצד הגרי"ש, שלא הבין ברגע הראשון מנין צץ השם הזה, שאינו מוכר לו כלל ועיקר.

מועמדותו של ראש עיריית ביתר עלית, יצחק פינדרוס, נפלה בצד של 'אגודה', בעוד ב'דגל' יש לו תומכים מקיר לקיר. במצב מסובך זה, מנסה עתה רובינשטין לחזור ולעלות את מועמדותו של גוטרמן, חובש הספודיק, שהפכה לנסבלת בצד האגודאי, אך כפי שציינו, בצד הליטאי קמו לו מתנגדים רבים. זה מתחיל ברביץ, שרואה בגוטרמן כמי שמשתייך לפלג של גפני במקרה הטוב, ובמקרה הגרוע יותר ל'פודל' שלו.

אך לא רק. בכירים רבים בצמרת 'דגל' מתנגדים באופן נחרץ ובוטה לגוטרמן, בעיקר לאור יחסי האנוש הגרועים שלו, ורצונו להשתלט על כל מה שנמצא בסביבה, אך דווקא מצבו המסובך במודיעין עילית, הביא את רובינשטיין לבדוק את האפשרות להצבתו כמועמד מוסכם, וכך להוציא את גוטרמן מהביצה בה הוא שרוי מאז מונה לעמוד בראש מועצת מודיעין עילית.

המעניין בכל הסיפור הזה, הוא שדווקא עם תומכיו הגדולים נמנים מרבית העסקנים ותושבי מודיעין עילית, ולא מאהבת מרדכי. שם מוכנים שהוא ייבחר אפילו לראשות הממשלה, העיקר שיעזוב אותם לנפשם.

בבתיהם של גדולי ישראל נערכו מבצעי הסברה לרוב, שכל כולם כוונו למטרה אחת ויחידה – גוטרמן לכנסת. והמאמצים האלו, בהם גם היו שותפים כמה רבנים חשובים במודיעין עילית, החלו לתת את אותותיהם. והשיא היה הערב - בשליחות שהוטלה על רובינשטיין לקבל את הסכמתו של הגרי"ש אלישיב להצעה.

אך זו, כאמור, נדחתה על הסף.

היום גם נערכה פגישה סודית בין גפני לליצמן, והשניים ניסו להגיע להצעה מוסכמת. בכל הנושאים, אפשר לומר שהשניים הגיעו פחות או יותר להסכמה, אך בכל הנוגע למקום השישי, כאן נותרו חילוקי הדיעות בעינם.

גפני, שרוצה את רייך, לוחץ על ליצמן להתפשר על גוטרמן, כדי למנוע את כניסתו של מקלב לזירה הארצית, מחשש שמקלב הפופולרי הזוכה לאימון כל הציבור, מכל החוגים, יעמיד בצל את פעילותו של גפני. אך ככל הידוע, נכון לעכשיו, מתנגד ליצמן בתוקף למועמדותו של גוטרמן.

נכון לעכשיו, הכל עוד פתוח, ומה שהיה היום בטוח ב'מאת האחוזים' עלול מחר להתהפך ולהפוך לפאסה. עוד קצת סבלנות, וכל הפאזל המורכב יבוא לסיומו.

עוד יכול להיות שהליטאים ימצאו את עצמם בעוד חודשיים מכניסים לקלפי את ה'ש"ס' ויחזירו עטרה ליושנה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד